publicatiedatum: 

Eerste werkdag! Hoe pak je wél een goede nachtrust the night before?

Morgen is dé dag! Je bent helemaal voorbereid voor een geweldige eerste werkdag. Het enige wat nog op je to-do list staat is een stevige tuk. Eitje! Alhoewel, zodra je in bed duikt lig je te woelen en zie je de wekker elk uur wegtikken. Met een flink pak wallen onder je ogen ben je zo wazig als een schele kanarie. Daar gaat je kans om stralend voor de dag te komen. Crap!  Voorkom deze nachtelijke ellende en lees onderstaande tips van de experts.

Blog: Eerste werkdag! Hoe pak je wél een goede nachtrust the night before?

 

#1 Brrrr...

Je hoeft niet als Wim Hof a.k.a The Iceman in een ijsklontjes bad te gaan zitten, dat is een tikkeltje overdreven. Een paar minuutjes een koude douche op je kledder doet wonderen voor je slaap. Uit onderzoek blijkt dat wisselende temperaturen in het lichaam ervoor zorgen dat je dieper en sneller slaapt. Begin met een warme douche en eindig met een paar minuten koud water. Je kan het! 

#2 Wedstrijdje?

Wedstrijdje wie het langst wakker kan blijven? Houd je ogen wagenwijd open en zeg tegen jezelf  ‘ik ga niet slapen’. Volgens psychologen verwerken je hersenen deze negativiteit niet goed en wordt dit geïnterpreteerd als een instructie om te gaan slapen. Gebruik deze tactiek als laatste redmiddel want wie weet is je wilskracht sterker en blijf je hierdoor alsnog heel de nacht spoken. 

#3 Thums up! 

Druk je duim tussen je wenkbrauwen bovenaan je neus, daar waar je een klein deukje voelt. Duw 2 minuten op dit plekje, laat daarna zachtjes los en herhaal dit twee keer. Of je kunt je duimen boven beide binnenste ooghoeken, tegen je oogkas aandrukken. Als je hier zachtjes drukt, dan ontspan je en wordt zelfs hoofdpijn verlicht. Hier loopt namelijk de supraorbitale zenuw, ja ja een mooi woord om indruk mee te maken morgen tijdens je eerste werkdag. 

#4 Hummmm

Zing jij ook de bijgeluiden mee van een liedje op de radio? Oefen in bed de toonladder met deze tip en je gaat die o yeah nog mooier brullen. Ga comfortabel zitten, ogen dicht, schouders en kaken ontspannen en je mond dicht. Adem diep in door je neus zodat je buik opzet, niet je borst. Adem uit door je mond terwijl je een hum-geluid maakt. De vibratie in je borst werkt ontspannend en als je dit regelmatig doet, programmeer je de hersenen dat het tijd is om te gaan slapen zodra je vanuit je tenen gaat hummen. 

#5 Slaapzand

Klaas Vaak komt helaas niet meer langs als je groot en volwassen bent. Toch kun je zijn slaapzand wel vinden in een lekker banaantje, kamillethee, melk, honing en amandelen. In deze voedinsmiddelen zitten namelijk melatonine en andere slaapverwekkende stofjes. Je kunt ook je ogen dicht doen en een paar keer met je ogen omhoog rollen. Je ogen doen dit van nature wanneer je in slaap valt en dit zorgt ook voor de aanmaak melatonine. Zo kun je je lichaam foppen en heb je Klaasie helemaal niet meer nodig!

Met deze tips slaap jij zeker als een roosje. Vergeet daarom niet om je wekker te zetten, anders ben je alsnog de pineut. Niemand zal denken dat je een nachtje bent doorgezakt en je reputatie heeft meteen een vliegende start! Heb je een ander trucje om in slaap te vallen? Vertel het aan ons!