Oudere werknemers blijken veerkrachtiger

Jongere generatie gaat minder goed met moeilijke tijden om

In een tijd van oplopende werkloosheid wordt van bedrijven steeds meer creativiteit gevraagd om in een veranderende markt succesvol te opereren. Uit onderzoek van TNS Nipo, in opdracht van Tempo-Team, blijkt dat vooral oudere werkenden over veerkracht beschikken. Dat wil zeggen dat ze over meer flexibiliteit en aanpassingsvermogen beschikken.

Door hun jarenlange ervaring blijven ze rustiger, houden ze overzicht en denken in oplossingen. Een groot deel van de werkenden van 46 jaar of ouder geeft aan met vertrouwen moeilijke tijden aan te gaan: 85% tegenover 58% van de jongere generatie.

Uit het onderzoek onder bijna 2.000 mensen geven de 46-plussers ook blijk meestal wel een manier te vinden om met lastige werksituaties om te gaan (89%), terwijl onder jongeren dat percentage beduidend lager is (54%). Maar wat als het om tegenslagen op het werk gaat? Dan zijn vrouwen optimistischer. Maar liefst 20% van de mannen vindt het lastig om tegenslagen in het werk achter zich te laten, tegenover 10% bij de vrouwen.

Werknemers onzeker

Het onderzoek laat ook zien dat werknemers onzekerder zijn dan managers. Vergeleken met managers (77%) gaan relatief minder medewerkers (63%) uit van een positieve uitkomst als er onzekerheden op het werk zijn. Relatief minder medewerkers (69%) dan managers (89%) geven aan meestal wel een manier te vinden om met lastige werksituaties om te gaan.

Het draait om psychologisch kapitaal

De resultaten hebben alles te maken met de waarde van het psychologisch kapitaal binnen organisaties: het welbevinden van werknemers. Volgens Fred Luthans, professor Management en Organisatiegedrag aan de Universiteit van Nebraska, wordt psychologisch kapitaal gevormd door hoop, optimisme, zelfverzekerdheid en veerkracht. Luthans stelt dat psychologisch kapitaal niet alleen een positief effect op de prestaties heeft, maar ook aantoonbaar concurrentievoordeel oplevert.

Veerkracht stimuleren

Als organisaties werken aan het psychologisch kapitaal, daalt het ziekteverzuim, is er minder cynisme, minder verloop en ontstaat er hogere tevredenheid over en betrokkenheid met het werk, zo wijst zijn wetenschappelijk onderzoek naar psychologisch kapitaal uit. Veerkracht ontstaat door duidelijke doelen te formuleren en creatief en proactief te handelen als deze door omstandigheden onbereikbaar dreigen te worden. Juist als het tegenzit moet je als bedrijf of persoon focussen op kansen en een open geest tonen. Verruim de blik en sta open voor advies. Stilzitten en hopen dat het vanzelf over waait, is in deze tijd zeer onverstandig.

Met 275 vestigingen en circa 32.000 flexwerkers dagelijks aan het werk is Tempo-Team de tweede HR-Dienstverlener in Nederland. Tempo-Team is ook actief in Belgiƫ en Duitsland. Met een breed pakket aan HR-diensten maakt Tempo-Team mensen en bedrijven succesvoller door het vergroten van hun veerkracht. Tempo-Team onderscheidt zich met een betrokken, inventieve en daadkrachtige dienstverlening.

Serviceconcepten zijn: uitzenden, professionals, inhouse services, payrolling, outsourcing en employability. Daarnaast spant Tempo-Team zich extra in voor stimulering van arbeidsparticipatie voor doelgroepen die een drempel ervaren bij het vinden van werk. Tempo-Team is onderdeel van Randstad Holding NV.