publicatiedatum: 

Sociale innovatie: Werkgevers nemen afscheid van hiërarchie op de werkvloer

Steeds meer bedrijven in de handel, logistiek en industrie willen niet meer volgens de traditionele ‘organisatiehark’ werken. Zij zetten daarmee in op sociale innovatie en zien hiermee hun resultaten toenemen.

Dat blijkt uit onderzoek* in opdracht van Tempo-Team onder bijna vijfhonderd werkgevers. Bijna de helft van de onderzochte bedrijven past sociale innovatie al in meer of mindere mate toe. Zij kiezen voor minder hiërarchie op de werkvloer, laten medewerkers flexibeler werken en zetten in op co-creatie met andere bedrijven. Niet zonder succes. “Meer dan 50 procent vindt dat de arbeidsproductiviteit daarmee is verbeterd. Ook neemt de kwaliteit van producten en diensten substantieel toe”, aldus Aad van der Werf, Manager Market Intelligence bij Tempo-Team. “Dertig procent van hen geeft aan dat ook het serviceniveau en daarmee de klanttevredenheid is toegenomen. Sociale innovatie is als extra zuurstof, organisaties presteren er beter door.”

Collectieve intelligentie

Innovatie is niet alleen toepasbaar op technologie en producten, maar ook op de mens en de manier van werken. Sociale innovatie wordt dat genoemd. Onder meer door meer ruimte te geven aan samenwerking buiten de vaste organisatielijnen om, stimuleren bedrijven de ontwikkeling van nieuwe producten. Professor Henk Volberda, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en toonaangevende wetenschapper bij research over dit onderwerp: “Allerlei onderzoeken laten zien dat bedrijven met veel aandacht voor sociale innovatie het aanzienlijk beter doen. DSM bijvoorbeeld, dat bedrijf begon ooit in de kolenmijnen, maar zitten momenteel volop in life sciences en richten zich nu meer en meer op duurzaamheid. Dat doen ze onder meer door hiërarchische lagen te schrappen en medewerkers te prikkelen om actief mee te denken over belangrijke uitdagingen van de organisatie. Het echt benutten van deze collectieve intelligentie levert goede en zeer bruikbare innovaties op”.

Belang bij aantrekkende economie

TNO doet al langer onderzoek naar de effecten van sociale innovatie bij bedrijven. Tussen 2007 en 2010 werd gemeten in welke mate sociale innovatie bijdraagt aan groei. “De 25 procent snelst groeiende bedrijven behaalde zo’n 50 procent meer omzetgroei dan hun collega’s. Die snelle groeiers investeerden veel meer in sociale innovatie”, zo vertelt professor Steven Dhondt, senior onderzoeker bij TNO. Tempo-Team adviseert bedrijven dan ook om hier snel werk van te maken. Door de crisis zijn veel organisaties introvert en behoudend geworden”, aldus Van der Werf. “Dat is begrijpelijk, maar daardoor blijven innovaties uit en dreigen ze de aansluiting te missen nu de markt weer aantrekt.”

Over Tempo-Team

Met 275 vestigingen en circa 32.000 flexwerkers dagelijks aan het werk is Tempo-Team de tweede HR-Dienstverlener in Nederland. Tempo-Team is ook actief in België en Duitsland. Met een breed pakket aan HR-diensten maakt Tempo-Team mensen en bedrijven succesvoller door het vergroten van hun veerkracht. Tempo-Team onderscheidt zich met een betrokken, inventieve en daadkrachtige dienstverlening. Serviceconcepten zijn: uitzenden, professionals, inhouse services, payrolling, outsourcing en employability. Daarnaast spant Tempo-Team zich extra in voor stimulering van arbeidsparticipatie voor doelgroepen die een drempel ervaren bij het vinden van werk. Tempo-Team is onderdeel van Randstad Holding NV.

*Over het onderzoek

Het Logistics Labour Survey 2014 kwam tot stand door een samenwerkingsverband van Tempo-Team, Vakblad Logistiek, Transport en Logistiek Nederland, EVO en Nederland Distributieland. Het onderzoek werd uitgevoerd door TNO Arbeid, in totaal vulden 493 werkgevers de enquête in. Deze werkgevers zijn werkzaam bij met name MKB-bedrijven in de sectoren logistieke dienstverlening, industrie, handel en transport.