Lang vasthouden aan baan biedt schijnzekerheid

Van baan switchen raakt uit de mode. Steeds meer werknemers werken liever langdurig voor dezelfde baas, dan dat ze om de zoveel jaar van werkgever veranderen. Dat blijkt uit een grootschalig arbeidsmarktonderzoek van Tempo-Team.

56 procent van de Nederlandse werknemers kiest voor dergelijke baanzekerheid. Vorig jaar was dit nog 50 procent. Tegelijk vraagt de arbeidsmarkt om steeds meer flexibiliteit en wordt het ontslagrecht in 2015 versoepeld. Dus wie uit oogpunt van zekerheid langdurig kiest voor dezelfde baan, kan nog wel eens bedrogen uitkomen.

Doodlopende weg

De stijgende hang naar vastigheid onder werknemers is risicovol, waarschuwt Melanie Koelemaij, HR-directeur bij Tempo-Team. “Het is begrijpelijk dat werknemers in deze tijd kiezen voor zekerheid en daardoor vaak lang hetzelfde werk blijven doen. Toch kan dat een doodlopende weg worden. Geen enkele baan in de huidige arbeidsmarkt biedt op de lange termijn zekerheid: alleen al door de aanhoudende automatisering gaan tienduizenden banen verdwijnen. En de aanstaande aanpassing van het ontslagrecht zal ook gevolgen gaan hebben, aldus Koelemaij.

Is jobhoppen dan dé manier om werknemers weerbaarder te maken op de veranderende arbeidsmarkt? Niet per se: juist op het gebied van interne verandering en doorstroming ziet Tempo-Team veel kansen. Koelemaij: “Het is belangrijk dat werknemers in hun functie blijvend worden uitgedaagd om hun blik te verruimen. Bijvoorbeeld door mee te draaien in andere teams of uiteenlopende projecten te doen. Werknemers moeten dat zelf ook initiëren.”

Investeren in jezelf

Volgens de HR-directeur moet vooral de houding ten opzichte van horizontale doorstroming veranderen. “Veelal wil men intern alleen maar bewegen bij een stap omhoog. Maar dat is echt niet meer van deze tijd. Een verandering op hetzelfde niveau is een kans en daarmee een investering in jezelf die zich later uitbetaald.”

Hoezeer een mentaliteitsverandering nodig is, blijkt wel uit de cijfers van het arbeidsmarktonderzoek. Minder dan de helft van de ondervraagde werkgevers en werknemers onderschrijft het cruciale belang van loopbaanbegeleiding. Bovendien vindt slechts 27 procent van de werknemers dat ze voldoende coaching van hun werkgever krijgen.

Win-win

Er is dus veel ruimte voor verbetering. Het stimuleren van interne doorstroming bij organisaties pakt volgens Tempo-Team voor zowel werknemers als werkgevers positief uit. Werknemers kunnen zich zonder risico verbreden en verdiepen, waardoor hun positie op de arbeidsmarkt beter wordt en ze sneller een externe stap durven te maken. Werkgevers krijgen hierdoor meer dynamiek en flexibiliteit in hun organisatie.

Over het onderzoek

Tempo-Team vroeg 2500 Belgische, Duitse en Nederlandse werkgevers en werknemers naar de belangrijkste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. De resultaten zijn gebundeld in het Tempo-Team RED Report. Hiermee helpt Tempo-Team organisaties inzicht te krijgen hoe te reageren op de snelle veranderingen op de arbeidsmarkt.

Vraag hier het gratis RED Report aan >>

Met 275 vestigingen en circa 32.000 flexwerkers dagelijks aan het werk is Tempo-Team de tweede HR-Dienstverlener in Nederland. Tempo-Team is ook actief in België en Duitsland. Met een breed pakket aan HR-diensten maakt Tempo-Team mensen en bedrijven succesvoller door het vergroten van hun veerkracht. Tempo-Team onderscheidt zich met een betrokken, inventieve en daadkrachtige dienstverlening. Serviceconcepten zijn: uitzenden, professionals, inhouse services, payrolling, outsourcing en employability. Daarnaast spant Tempo-Team zich extra in voor stimulering van arbeidsparticipatie voor doelgroepen die een drempel ervaren bij het vinden van werk. Tempo-Team is onderdeel van Randstad Holding NV.