publicatiedatum: 

Nederlanders besteden iets meer dan 25 euro aan restaurantbezoek

Diemen, donderdag 22 juni 2017 - Uit het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek in opdracht van JMW Horeca Uitzendbureau door Kantar TNS blijkt dat een op de drie Nederlanders gemiddeld een keer per half jaar uit eten gaat. Per persoon besteden gasten dan 25,05 euro aan een restaurantbezoek.  Voor een gemiddelde hotelovernachting telt de Nederlander 86,08 euro neer. Terwijl  voor velen het toppunt van het goede leven gelijk staat aan dineren met  vrienden en familie aan een mooie gedekte tafel, kiest het merendeel (60%) van de Nederlanders  toch liever een diner voor twee.

Olivier Hensing, manager en hospitalityspecialist bij JMW: “Uiteraard geldt hier een gemiddelde. Ik ken genoeg mensen die wekelijks een restaurant bezoeken en al het dubbele uitgeven aan een fles wijn. En of je het gemiddelde nu veel of weinig vindt, wij willen vooral nagaan wat mensen doet besluiten om een restaurant of hotel nog eens te bezoeken. En daar hebben restauranteigenaren en hoteliers opvallend een eigen hand in .”

Investeer in gastvrijheid

Welkom! Wat fijn dat u er bent. We verwachtten u al. Mijn naam is Patrick. Ik ben uw gastheer. Wie wil er nu niet zo worden ontvangen? In opdracht van JMW vroeg Kantar TNS een representatieve groep van 1600 Nederlandse restaurant- en hotelbezoekers een vragenlijst over gastvrijheid in te vullen.  De uitkomsten zijn een mooie opsteker voor restaurants die investeren in gastvrij personeel. Zo worden die eerder aanbevolen bij vrienden (64% bij bovengemiddeld gastvrij ipv 31% bij gemiddeld gastvrij).

Als de rekening is betaald, doe je er als restaurantgast niet meer toe..

De respondenten aan het JMW onderzoek moedigen gastheren en -vrouwen aan om tussentijds te checken of alles is zoals de gast verwacht. En bij het afscheid zeg je: Bedankt dat u onze gast was vanavond. Leuk dat u er was. En graag tot ziens. Olivier Hensing: “Het ontvangst en het vertrek zijn beslissende momenten in de gastvrijheidsbeleving; een goede ontvangst is een eerste indruk en een toonzetter voor de rest van de avond.”

Horecabloed:  bestaat dat?

Gedrevenheid, flexibiliteit en gastgerichtheid zijn wat betreft de Nederlandse restaurantbezoekers de vaardigheden die gastheren en gastvrouwen moeten hebben. Hensing: “Veel van onze opdrachtgevers vragen naar kandidaten met horecabloed. Daarom werken veel van de mensen die wij uitzenden, al hun leven lang in de horeca. Sommigen zijn soms letterlijk grootgebracht in een restaurant. Dit onderzoek laat goed zien dat je intrinsiek gemotiveerd moet zijn om de verwachtingen van jouw gast telkens weer te overtreffen. Dat leer je niet zo maar aan, horecabloed bestaat wel degelijk. Met gedegen training en begeleiding bied je je team echter wel mogelijkheden om nog beter te worden in het werk.”

Boekje met belangrijkste uitkomsten van het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek

Wilt u een boekje ontvangen met de opvallendste uitkomsten van  het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek, ga dan naar www.horeca-uitzendbureau.nl/gastvrijheid.

JMW is een zelfstandig merk binnen Tempo-Team.