Liever een diep decolleté dan een flinke zweetplek op de werkvloer

Korte rokjes en diepe decolletés op de werkvloer: mannen vinden het prima, maar vrouwen vinden het maar niets. Casual kleding is de norm op de werkvloer en het formele (mantel)pak dreigt te verdwijnen. Tempo Team liet MWM2 uitzoeken wat de invloed is van kleding op het werk. Mannen en vrouwen verschillen dus van mening over het decolleté, maar ze zijn het absoluut eens over zichtbare zweetplekken: dat is ‘not done’.

Werkend Nederland opvallend casual gekleed

Het onderzoek maakt duidelijk dat strikte kledingvoorschriften niet meer van deze tijd zijn. Het merendeel bepaalt zelf wat zij dragen. Circa de helft houdt bij het uitzoeken van kleding rekening met welke indruk zij willen maken op collega’s. De hoger opgeleide man draagt heel soms nog een pak (3%) en 1% van de vrouwen draagt een mantelpak. 72% kiest voor een casual outfit. De kledingstijl op de werkvloer lijkt informeler te worden, 45% van de werknemers zegt zelfs nooit rekening te houden met wat zij uitstralen met hun kleding. Toch heeft één op de vijf werknemers wel eens aankleedstress of voelt zich onzeker over kleding. 

Er wordt weinig tijd besteed aan het bij elkaar zoeken van kleding. Gemiddeld zijn we 6 minuten bezig. Wie denkt dat vrouwen uren voor de spiegel staan, heeft het mis. Een vrouw is gemiddeld slechts 1 minuut langer bezig met het uitkiezen van een werkoutfit. (5,6 vs. 6,3 minuut). 

Decolleté en strandslippers 

Bijna de helft van de werknemers mag zelf bepalen wat zij dragen naar hun werk (44%). Voor een vijfde gelden ‘strikte’ kledingvoorschriften. Een aantal ongeschreven regels gelden op iedere werkvloer. Zo zijn een té diep decolleté, strandslippers, te korte rokjes en zichtbare zweetplekken ‘not done’. Bijna de helft (45%) vindt een te diep decolleté ongepast. Mannen hebben hier opvallend minder problemen mee (27% vs. 64%). Zij hebben ook geen moeite met korte rokjes (23%) in vergelijking met vrouwen (64%). 

Frappant is dat 12% van de mannen liever geen blote benen ziet, tegenover 4% vrouw. Mannen vinden ‘de sandaal’ (32%) en een mouwloos T-shirt (19%) vooral ongewenst op de werkvloer, terwijl vrouwen daar minder last van hebben.

De kleren maken de man 

55% kleedt zich om indruk te maken op collega’s. Dit zijn vooral jongeren onder de 35 jaar, hoger opgeleide professionals en vrouwen. Mannen willen vooral professionaliteit en succes uitstralen met bepaalde kleding en vrouwen willen juist toegankelijk en benaderbaar zijn. De andere helft zegt overigens nooit rekening te houden met wat zij naar werk aantrekken. Dit zijn vooral mannen, 50-plussers en lager opgeleiden. 

Verantwoording onderzoek

Aan dit onderzoek hebben 524 respondenten deelgenomen. De steekproef bestaat uit werkend Nederland. Het online kwantitatieve onderzoek is uitgevoerd in de periode van 1 t/m 7 mei 2017.

Perscontacten

Media enquiries only.

Maarten Hagg

Woordvoerder