Thuiswerken doe je zo: fijne werkplek en een goede houding

Werken vanuit huis? Yuuup, op dit moment moet een groot deel van werkend Nederland eraan geloven. Daar maken we natuurlijk het beste van! Hoe doe je dat nou eigenlijk, thuiswerken? En hoe zorg je ervoor dat je werknemers ook thuis ‘aan’ staan? Gaat er nog geen lampje branden? We nemen je mee in het advies aan je medewerkers om thuiswerken zo efficiënt mogelijk te maken. Hoppa!

Weten waar je als werkgever aan toe bent in tijden van het coronavirus? Lees ons artikel vol rechten en plichten van werkgevers. Dan ben je daar in ieder geval ook op voorbereid, lekker toch!

Spring snel naar de beste manieren om thuis te werken:

Arbo-technisch: neem de juiste houding aan

Jaaazeker, deze is net zo belangrijk op werk als voor thuiswerkers: stel je stoel en apparatuur helemaal volgens de arbo-regels af. Je werknemers werken tenslotte 8 uur per dag vanaf die plek! Weet je niet hoe? Arboned heeft een prachtig werkgeversadvies in dit soort situaties. Dus, hoppa, rechtzetten die handel! Samen voorkomen we die rug- of nekklachten en blijven we gezond.

Zo zit je goed aan je (bureau)stoel

Het allerbelangrijkste: je (bureau)stoel. Bij een bureaustoel moet je erop letten dat de leuningen als volgt zijn afgesteld:

  • Op dezelfde hoogte zitten als het tafelblad;
  • Zorgen voor steun aan de armen;
  • Er geen spanning staat op de schouders.

Heeft je medewerker geen armleuningen thuis? No problemo! Probeer dan de stoel iets te verhogen, met een kussentje bijvoorbeeld, zodat in ieder geval de onderarmen op de tafel liggen. Zolang de schouders niet omhoog staan en gespannen zijn, zit het goed (en je medewerkers ook)!

Stel je tech goed af

Tikken en klikken, een extern toetsenbord en bijpassende muis zijn een múst voor thuiswerkers. Eventjes vanaf werk meenemen, dus! Of aan de deur laten bezorgen, ‘toet toet’!

Vraag je medewerkers op de volgende dingen te letten. Gewoon copy en paste in de mail:

  • Zet, als je een extern toetsenbord hebt, je laptop op een verhoging (of een paar boeken);
  • De bovenkant van je laptopscherm of 2e scherm zou net iets onder ooghoogte moeten komen;
  • Steun je armen op de tafel, met het toetsenbord iets verder weg;
  • Houd je rug netjes recht;
  • Et voilà!

Creëer een routine voor jezelf

Wekkertje gezet, onder de douche gesprongen en je omgekleed van pyjama naar echte outfit? Kijk, zo mogen we het zien! Een goede thuiswerk routine zorgt namelijk voor productievere werknemers (en wie wil dat nou niet?). Door die routine weten je hoofd en lichaam waar ze aan toe zijn en lijkt het net een normale werkdag op kantoor. 

En bonustip: maak ook een lekker ontbijtje voor jezelf. Ontbijten gaat vaak snel-snel tussendoor als je naar kantoor gaat. Dit is hét moment om hier eventjes de tijd voor te nemen (je hebt toch geen reistijd). Zo werk je letterlijk lekkerder, jummie! Dat geldt ook voor een koffiepauze en lunch! Daar gaan we verderop dieper op in.

Optimaliseer je werkplek

Jaaa, op kantoor heeft iedereen een stevig bureau, goede belichting en alle faciliteiten die je nodig hebt. Bij thuiswerken zit je opeens aan de keukentafel. Wat nu? Nou, dat hoeft helemaal geen nadeel te zijn! Nope, we gaan er het beste van maken met deze tips.

1. Groen moet je doen!

Een boeket bloemen op tafel of een pannenkoekenplant naast de bank: ze hebben allemaal een positieve invloed op je. Heerlijk, toch? En je steunt de bloemenkwekers er ook mee! Die hebben het namelijk heel zwaar op dit moment. Uit onderzoek blijkt dat planten op je werkplek zelfs ervoor zorgen dat je 15 tot 19 procent productiever bent. Schuif die cactus dus lekker in je blikveld (maar niet te dichtbij hé). Alleen maar positieve prikkels!

2. Ga achter een raampje zitten

Tijdens het thuiswerken in de buurt van een raam zitten is altijd een goed idee. De zon op je gezicht en vitamine D in je lichaam. Zo word je vanzelf het zonnetje in huis! Geef als extra advies aan je werknemers mee: zorg dat het daglicht van de zijkant of achterkant van je thuiswerkplek komt. Als je recht tegenover een raam gaat zitten, raken je ogen snel vermoeid. 

3. Focussen tot de max

Te veel prrrrrrrrrrikkels? Deze heb je vast vaker gehoord: zet al je afleidingen opzij! Het is zo verleidelijk om eventjes de was aan te zetten of te netflixen als je vanuit huis werkt. Ja ja, dat gaan we dus mooi aanpakken! Verberg je telefoon achter de laptop, zodat je ‘m minder snel oppakt en zet huistaken in je planning zodat je gefocust blijft. Of zet de ‘schermtijd’ aan op je iPhone, daarmee kun je een dagelijks tijdslimiet zetten bepaalde apps zoals Instagram. Eventueel een noise cancelling headphone op. Zo vliegt de dag voorbij, sowieso!

Neem genoeg pauzes

Hè hè, even een break. Productiviteit is natuurlijk van belang in deze tijden, maar (mentale) gezondheid even goed! Adem in, adem uit. En pak lekker je rust. Of je pauzes nou spontaan of ingepland zijn: ga ervoor!

Hier wat inspiratie voor je werknemers om even tot rust te komen:

  • Ga een kwartiertje aan een legpuzzel zitten;
  • Maak een lekkere, uitgebreide lunch klaar;
  • Geef alle planten in huis water;
  • Maak een (lunch)wandeling met een collega via Facetime;
  • Volg een korte yogasessie via YouTube;
  • Bel een oma/vader/dochter/vriend om te kijken hoe het met ze gaat;
  • Pak een offline hobby op, zoals borduren, legoën of schilderen.

Stop op tijd!

Acht uur = acht uur. Dat betekent dat de thuiswerkers op een gegeven moment het werk ook aan de kant moeten leggen. Ja, echt! Rond om half zes het werk af, verlaat je werkplek en plof op de bank neer. Laptopjes dicht en snaveltjes toe. Heerlijk, je hebt het verdiend!

PS. Heb je een werkmobiel? Zet die dan ook uit!

Anderen lazen ook: