Goed leiderschap in de logistiek: wat betekent dat?

Goed leiderschap in de logistiek begint bij mensen. Klinkt logisch toch? Toch lijkt dit in de praktijk best lastig. Binnen de logistieke branche draait het om processen, structuur en resultaat. En dat is niet zo gek want producten en pakketten moeten nou eenmaal zo snel mogelijk van A naar B. Loopt het proces lekker? Dan zijn jouw klanten blij. En dat wil je! Maar, vergeet niet dat dit proces door de mens wordt uitgevoerd. Jouw flexwerkers dus! Jij hebt deze toppers nodig voor een optimale bedrijfsvoering. Je wilt jouw flexwerkers daarom graag behouden. Hoe zorg je daar als logistiek manager voor? Wat kan je doen zodat flexwerkers iedere dag fluitend hun werkdag beginnen? Het antwoord is simpel: maak het werk tussen alle robots wat menselijker. Nu alleen nog in de praktijk!

Leiderschapsstijl in de logistieke branche: welk soort leiderschap?

We kennen verschillende soorten leiderschapsstijlen.  Autoritair, ook wel directief leiderschap genoemd, is in de logistieke wereld een veel voorkomende leiderschapsstijl. Waarom? Prestatie van het team staat boven alles. Want ja: geen goede uitvoering van het proces betekent geen product voor de klant en dat kost geld. Dus als logistiek manager de focus leggen op prestatie en hoge taakgerichtheid klinkt verleidelijk toch? Uh nou, dat is het niet! Logistiek medewerkers willen zich graag begrepen en gehoord voelen. Ook vinden ze afwisseling in het werk belangrijk. Zitten medewerkers lekker in hun werkvel? Dan zal het proces ook goed verlopen. Let maar op!

Oke, er is dus een andere leiderschapsstijl nodig. Maar welke? Logistiek managers moeten een leiderschapsstijl hanteren die haaks op autoritair leiderschap staat. Deze leiderschapstijl heet delegerend leidinggeven. Je zet de medewerker centraal in plaats van het proces. Jup, dat klinkt best een beetje spannend. Maar je zal zien dat wanneer je delegeert, kaders maakt, los durft te laten, op de juiste manier ondersteunt en complimenten geeft jouw medewerkers een stapje extra zetten. Resultaat? Een soepel, snel en kwalitatief goed proces. Dusss, stuur jouw robots binnen het bedrijf lekker directief aan en jouw mensen delegerend en betrokken.

In de praktijk. Bij PostNL strijden depots door heel Nederland ieder jaar om de eerste plek voor het snelste opvoer-record. Oftewel, zo snel en zoveel mogelijk pakketten de band op. Cristian start in 2018  als teamleider, via Tempo-Team Performance Management, bij PostNL Nieuwegein. Het depot staat op dat moment op plek 23 van 25. Hoe kan dat? Volgens Cristian was er geen structuur op de werkvloer en medewerkers voelde zich niet verantwoordelijk voor een goed lopend proces. Het is duidelijk: hier is werk aan de winkel.. uh, depot. 

Eerst de basis op orde te maken: een duidelijke planning en heldere kaders met betrekking tot verantwoordelijkheden. Hij focust zich op de medewerkers in plaats van het proces. Dit doet hij door 70% van zijn tijd rond te lopen op de werkvloer. En nee: niet als ‘baasje’ om met het vingertje te wijzen. Hij stelt zich benaderbaar op en stelt vragen aan zijn medewerkers: Heeey hoe gaat het? Hoe was je weekend? Hij creëert ruimte voor een bakkie koffie en een goed gesprek. Natuurlijk helpt hij een handje mee tijdens het opvoeren van de pakketten. Zo geeft hij medewerkers het gevoel dat ze er niet alleen voor staan. Cristian geeft minimaal één compliment per dag. Op sommige dagen laat hij zijn waardering voor het team ook zien: pizza voor het hele team! Lekkerrrr. Hij delegeert, heeft interesse in zijn medewerkers, gaat het gesprek aan en toont waardering. Nu mag jij raden op welke plek depot Nieuwegein in 2021 is geëindigd. Yesss, op nummer drie. Kijk, dat is nog eens goed leiderschap in de logistiek!

Goed leiderschap in de logistiek: hoe breng je dit in de praktijk?

De meeste logistiek managers  weten heel goed dat het anders moet. Toch blijkt dit in de praktijk lastig. We geven vijf praktische tips. 

Tip 1: Begroet mensen wanneer ze starten met hun werkdag

‘Heeeey, goedemorgen’. Het lijkt zo simpel toch? Iemand begroeten bij binnenkomst is op de logistieke werkvloer minder vanzelfsprekend. Logistiek medewerkers komen onregelmatig binnen, bergen hun spullen op in de lockers en gaan aan de slag. Het begroet momentje is zo voorbij. Toch is het belangrijk om dit moment te pakken! Zeker als manager. Waarom? Allereerst is het gewoon heel menselijk om iemand te begroeten. Het geeft medewerkers een welkom gevoel. Hey, goedemorgen (of middag of avond) klinkt als: wat fijn dat je er weer bent. Een stukje waardering. Belangrijk dus! 

In de praktijk. Michael is areamanager bij PostNL. Iemand begroeten is volgens hem makkelijker gezegd dan gedaan. Omdat dit volgens hem wel heel belangrijk is, zijn ze hier mee aan de slag gegaan.  Hoe? Er is een projectgroep opgericht om te kijken hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. En nu denk je misschien: een projectgroep voor begroeten?! Ja echt! Op de logistieke werkvloer moet het namelijk onderdeel worden van het proces. Anders schiet het er binnen een paar dagen weer bij in. Breng dus processen, structuren, rituelen en gedrag met elkaar in lijn. Investeer tijd om dit bij jou op de werkvloer voor elkaar te krijgen.

Tip 2: Houdt rekening met cultuurverschillen

Binnen de logistieke sector heb je te maken met veel verschillende culturen op de werkvloer. Zo heb je al snel met vijf verschillende culturen te maken binnen één team. Als logistiek manager is het belangrijk hier rekening mee te houden. Voor mensen met een Nederlandse nationaliteit is het niet gek om even langs kantoor te gaan voor een praatje. Mensen met een andere nationaliteit (bijvoorbeeld Pools of Marokkaans) zien een bezoekje  aan kantoor als iets slechts: daar wordt je op de vingers getikt. Als logistiek manager is het dus verstandiger om veel op de werkvloer rond te lopen en een praatje te maken. Roep jouw medewerkers dus niet op kantoor maar benader ze op de werkvloer! Zorg er ook voor dat je al jouw mensen bij naam kent. Ook als ze een moeilijke buitenlandse naam hebben. ‘Heeey, jij daar!’ is namelijk echt niet meer van deze tijd. Geef jouw mensen het gevoel dat je oprechte interesse in ze hebt. 

Tip 3: Schep duidelijkheid over rollen en verantwoordelijkheden

Als jouw medewerkers niet weten waarom ze de dingen doen die ze doen, zullen ze ook geen verantwoordelijkheid nemen. Maak daarom duidelijke afspraken over taken en  verantwoordelijkheden. Vertel ze de doelstellingen van het bedrijf en afdeling en welke taak de medewerker hierin heeft. Wanneer je de medewerker betrekt bij het vastellen van de resultaten zal hij of zij daarvoor ook de verantwoordelijkheid nemen. Ennnn, zorg voor autonomie op de werkvloer. Geef jouw medewerkers bewegingsvrijheid binnen de afgesproken kaders. Laat ze verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen gedrag en betrek hen bij beslissingen en doelen. Van teamleiders tot orderpickers: betrek iedereen! Ga in gesprek met medewerkers en reflecteer samen de resultaten. Zo weet iedereen wat er goed gaat en beter kan.  Doelstelling behaald? Vergeet die flinke portie waardering niet! Wat dacht je van pizza voor het hele team? Of een gezellig teamuitje? Maak budget vrij voor dit soort dingen. Het levert je veel op!

Tip 4: Plan je tijd ruim

Bezoek jij als manager veel verschillende locaties? Dan is deze tip voor jou!  Plan jouw locatiebezoeken niet te strak. Neem de tijd om stil te staan, te reflecteren en het gesprek aan te gaan. Niets is zo vervelend wanneer je jouw locatiebezoeken te kort op elkaar of te vol plant. Ben jij een manager die continu op zijn of haar horloge kijkt omdat je door moet naar de volgende afspraak? Doe het niet! Het geeft medewerkers het gevoel dat je alleen maar komt controleren. Daarnaast ben je onbenaderbaar voor medewerkers.  ‘Hij/zij zal wel te druk zijn’ is al snel wat medewerkers  gaan denken. Ze zullen jou dus niet aanspreken wanneer ze ergens mee zitten. Zorg ervoor dat je tijd hebt voor een praatje, niet het gesprek afraffelt omdat je door moet naar de volgende afspraak en straal rust uit! Teamleiders zien jou als rolmodel, geef dus het goede voorbeeld. Echt waar, dit gaat je meer opleveren dan drie locaties op een dag bezoeken. Ohja, vergeet niet je overhemd te vervangen door een werktrui tijdens een locatiebezoek. Zo ben je echt voor iedereen benaderbaar!

Tip 5: Coach logistiek managers op alle niveaus in de organisatie

Iedere logistiek medewerker heeft coaching nodig. Of het nu gaat om orderpickers, laders en lossers, magazijnmedewerkers of productiemedewerkers: iedereen op de logistieke werkvloer moet weten dat zij in een omgeving werken waar ze hulp krijgen als dat nodig is. Dus, een veilige omgeving waar medewerkers kunnen leren van fouten. Bij DPD zetten ze daar vol op in! Hier is een flexcoördinator verantwoordelijk voor de begeleiding en coaching van de flexwerkers. De teamleiders hebben hierdoor meer tijd om het team te leiden en de flexcoördinator zet 100% in op persoonlijke aandacht. 

Vergeet niet logistiek managers op alle niveaus in de organisatie te coachen! Goed leiderschap in de logistiek begint natuurlijk bij jou, maar ook bij alle andere medewerkers met een leidinggevende functie. Investeer daarom in coaching van alle leidinggevenden op de logistieke werkvloer. Het verhoogt werkplezier én levert medewerkers belangrijke inzichten op. Wist je dat Tempo-Team verschillende opleidingen en trainingen aanbiedt voor flexwerkers met een leidinggevende rol? Van assistent tot teamleider en supervisor! Binnen Mijn Groei heb je toegang tot het grootste aanbod opleidingen, online trainingen en leerwerktrajecten. 

Meer weten over opleiden via Tempo-Team?

Neem contact op