Werkplezier: krijg energie van je werk!

Herken je dat? Je komt thuis van een werkdag en denkt alleen maar: de bank! Die ziet er wel héél verleidelijk uit. 😉 Dat kan anders! Het is toch veel lekkerder als je juist energie krijgt van je werk? Wij helpen je erachter te komen waar jij blij van wordt met een test en handige tips voor meer werkplezier. 

Doe de test7 tips    

Werkplezier-test: hoeveel energie krijg jij van je werk?

Jaaa als jij méér energie krijgt van je werk, zit je lekkerder in je werkvel, ben je een stuk positiever én productiever (logisch). Het geeft je werkplezier. En! Je houdt energie over voor dingen ná je werk. Hoe fix je dat? Doe in 2 minuten onderstaande test en je weet ‘t! Scroll door de vragen heen, geeft antwoord en lees de tips hieronder.

Doe de test, of swipe door de testvragen hieronder.

Test gedaan en één of meerdere keren ‘nee’ als antwoord gegeven? Dan zijn deze tips voor jou! 👇👇🏼👇🏽👇🏿

7 tips om meer plezier uit je werk te halen!

Je onderdeel voelen van een team, een fijne samenwerking met collega’s, waardering krijgen voor je werk. Het zijn allemaal zaken die bijdragen aan jouw werkplezier. Het zorgt ervoor dat je lekker in je werkvel zit, productiever bent en meer energie krijgt van je werk. Misschien wel belangrijker dan je salaris dus! Kan jouw baan wel wat extra werkplezier gebruiken? Deze 7 tips helpen je! 💪

1. Vier successen met elkaar
2. Geef lekker veel complimenten
3. Maak tijd vrij voor vrienden, familie en ontspanning
4. Zeg vaker ‘nee’
5. Wees de baas over je eigen werk
6. Maak het persoonlijk en versterk de band met collega's
7. Maak van energievreters, energiegevers!

1. Vier successen met elkaar

Waar doe je het allemaal voor als er nooit eens een succes wordt gevierd? Een grotere order, nieuwe klant, één jaar in dienst, een nieuwe collega? *Proost!* Dat moet gevierd worden! Kondig bijvoorbeeld een vrijdagmiddagborrel (vrijmibo) aan of organiseer een teammeeting en zorg dat iedereen aanschuift. En wat dacht je van een flitsend thema, spelletje of pubquiz? Supergoed voor de teamgeest èn je organiseert het zo. 

Het hoeft trouwens helemaal niet zó groots te zijn. Je kan bijvoorbeeld ook taart meenemen voor bij de koffie, een lekkere fruitmand op de bar neerzetten of een kaartje schrijven voor de collega’s met wie je zo fijn hebt samengewerkt. Wedden dat je jouw collega’s (en jezelf!) daar blij mee maakt?

2. Geef lekker veel complimenten! (dan krijg je ze zelf ook)

Krijg jij ze wel eens? Van je collega, leidinggevende of van een vriend of vriendin? Lekker! Dan weet je ook wat het effect is van een compliment. Je krijgt er een geluksgevoel van en het smaakt naar meer!

Tóch worden complimenten op de werkvloer te weinig gegeven, blijkt uit ons onderzoek. In de waan van de dag gaan we vaak door zonder waardering uit te spreken. Dé tip om hier verandering in te brengen: begin zelf! Want: complimenten geven = complimenten ontvangen

Extra tip: maak er een challenge van! Gooi het in de groep en begin met een groep collega’s met het geven van complimenten. Wie heeft aan het eind van de week het mooiste compliment gegeven?! 

Nou, tijd om aan de slag te gaan! Weet je niet hoe je moet beginnen? Lees dan alles over complimenteren en check ook onze voorbeeld complimenten aan collega’s.

Alles over complimenteren

3. Maak tijd vrij voor vrienden, familie en ontspanning

Laat je werk vaak voor privé gaan? Niet doen hoor! Vrije tijd is superbelangrijk om los te komen van werk. Dat zijn jouw momenten om te ontsnappen aan de dagelijkse stress. Schiet dat er toch vaak bij in? Ga dan eens bij jezelf na hoe het komt. Heb je het bijvoorbeeld te druk? Werk je vaak over? Of voel je je te verantwoordelijk? Doe er wat mee!

Sta er ook bij stil wat je in je vrije tijd doet. Chillen met vrienden en familie? Gamen? Of zoek je nog een hobby? Top! Hobby’s werken rustgevend: je wordt er ontspannen van. Ook ontwikkel je vaardigheden met hobby’s, die van pas kunnen komen in je werk. En hobby's staan goed op je cv!

Maak dus genoeg tijd vrij voor vrije tijd. Want hoe leuk je het (hopelijk) ook vindt op je werk, het is heel fijn om na je werkdag écht even los te komen. En daar wordt je werk ook beter van.

Lees meer over hobby's!

4. Zeg vaker 'nee'

Deze eerste tip klinkt misschien gek, maar je grenzen aangeven door ‘nee’ te zeggen, geeft JUIST werkplezier!  Daarnaast helpt het ook om quiet quitting te voorkomen. Het maakt duidelijk aan je collega of leidinggevende dat je geen ruimte hebt voor de vraag of dat het niet past bij jouw taken. Zo voorkom je dat je iets moet doen waar je geen energie van krijgt. Zeg dus vaker ‘nee’!

Hoe? 

Begin hier eens mee:

  • Onthoud dat ‘nee’ zeggen niks persoonlijks is. Als jij geen tijd hebt, heb je geen tijd. Daar heeft iedereen begrip voor. Zorg er wel voor dat je altijd netjes blijft als je ‘nee’ zegt. Het kan ook zijn dat je nu geen tijd hebt, maar morgen of volgende week wel, wees daar dan ook duidelijk over. 

  • ‘Nee’ zeggen is ook heel normaal als je een taak krijgt die helemaal niet bij jouw functie hoort. Je hoeft tenslotte niet andermans werk te doen (maar dit mag natuurlijk wel als je collegiaal wilt zijn! 💪) 

  • Las een denkpauze in voordat je ‘ja’ eruit flapt, zo geef je jezelf de tijd om even stil te staan bij wat het verzoek inhoudt en wordt de drempel minder hoog om daadwerkelijk ‘nee te zeggen.

  • Oefenen, oefenen, oefenen! Zeg elke dag minstens 1x ‘nee’ op een verzoek. Zo voelt het steeds natuurlijker om ‘nee’ te zeggen.

Dé baan met werkplezier? Check onze Baanraders

Dit zijn onze werkgevers die minimaal een 8+ scoren op tevredenheid onder werknemers. Ge-ga-ran-deerd met energie thuiskomen dus! Bekijk nu de Baanraders in jouw regio!

5. Wees de baas over je eigen werk

Denk jij dat je 'vast' zit in hoe jouw takenpakket of werk(dag) eruitziet? Weet dan: er valt al-tijd wel iets te veranderen, als je het maar aangeeft! 

Bekijk daarom eerst eens naar de taken waar je energie van krijgt. Kun je daar meer van doen? En welke taken vreten energie? Die mogen wel wat minder of kun je ze zelfs helemaal skippen? Durf het gesprek daarover aan te gaan met je leidinggevende en collega’s.

En denk ook eens na over of het werk dat je doet bij jouw niveau past. Vind je je werk te simpel? Ga dan eens met je baas in gesprek over taken met meer uitdaging, meer taken in het algemeen of eventueel een gesprek over wat je kan doen om een hogere functie te krijgen. Of vraag of je een opleiding of cursus kan volgen om meer vaardigheden te leren.

Is het werk juist te moeilijk? Ook dan is het belangrijk om dit aan te geven! Als je standaard het gevoel hebt dat je 200% moet geven, extra uren moet maken of je door de dag aan het heen bluffen bent; dikke kans dat je geen energie krijgt van je werk. 

6. Maak het persoonlijk en versterk de band met collega's

Even inchecken bij elkaar: hoe gaat het met je? Zijn er leuke dingen gebeurd, iets grappigs of zit je even niet zo lekker in je vel? Als je een goede band hebt met je collega’s kan je dat bij elkaar kwijt. Bijvoorbeeld bij de koffieautomaat, elke maandagochtend bij de start van de werkweek of tijdens de lunchpauze. 

Door je ervaringen met collega’s te delen, versterk je jullie onderlinge band en maak je ruimte voor wat humor op zijn tijd. Vraag bijvoorbeeld de volgende keer als je een bakkie voor iemand meeneemt hoe het nou écht gaat. Of vertel zelf over een leuk succes dat je hebt geboekt, of juist een baalmoment dat je afgelopen weekend had.  

7. Maak van energievreters, energiegevers!

Toch lusteloos op de bank geploft na je werk? Ga eens na wat er die dag is gebeurd waardoor je geen energie meer had. Was de werkdruk hoog? Stress? Moest je zaken doen die je niet leuk vindt? Was er een conflict of discussie? 

Ga na wat JIJ eraan kan veranderen, zodat je er wél weer energie van krijgt. Zet het voor jezelf op een rij en ga erover in gesprek met je leidinggevende of collega. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt!

Pak regie op leuk werk!

Vind jouw perfecte vacature met de Baanmatcher!🤩

Ben je er klaar voor om jouw ideale vacature te vinden? Beantwoord 5 vragen en wij selecteren de banen die het beste bij jou passen! Doe de test en solliciteren maar!

Doe de test!

Veelgestelde vragen over werken vol energie

  • 1. Wat is werkplezier?

    Werkplezier zijn de kleine dingen op je werk waar je energie van krijgt. Leuke collega’s, een fijne werksfeer en verantwoordelijkheden die bij jou passen. Je spreekt van werkplezier als jij met een lach naar je werk gaat, je betrokken voelt en je dagelijkse werkzaamheden leuk vindt om te doen. Test jezelf hier!

  • 2. Waar vind je banen met werkplezier?

    Heb jij helemaal zin gekregen in een baan met werkplezier? Topper, dan hebben we namelijk goed nieuws! Wij werken alleen samen met bedrijven die werkplezier superbelangrijk vinden. Dus zoek in deze beroepenlijst jouw favoriete functie uit en kijk meteen of er vacatures openstaan!

  • 3. Wat levert meer werkplezier je op?

    Marktconform salaris betekent ‘naar de markt geschikt’. Dit betekent dat er om je salaris te bepalen wordt gekeken naar de arbeidsmarkt en de functie die je doet. Zijn er te weinig mensen die de functie doen die jij doet? Dan is de kans groot dat je salaris hoger ligt. Wil je bekijken hoeveel dat voor jouw functie is? Doe het met de salariswijzer.

  • 4. Hoe zorg ik er dan voor dat ik meer plezier uit werk haal?

    Werkplezier is voor iedereen anders. De één is al blij als ‘ie meer verdient dat de buurman en de ander wordt helemaal blij als er koffie wordt gehaald. En zo zijn er nog tientallen redenen waarom mensen blij zijn op hun werk. Daarom moet je weten wat er nu wel en niet goed gaat bij jou. 

    Belangrijk om te weten: er wordt heel veel onderzoek gedaan naar plezier op werk. Hieruit blijkt dat mensen 3 zaken nodig hebben om écht elke dag stralend op werk te verschijnen:

    • autonomie: lekker op je werk zitten, betekent dat je het gevoel hebt dat je vrij kan denken en handelen. Met andere woorden: als je niet het gevoel hebt dat er de hele dag iemand over je schouder zit mee te kijken, dan zit ben je lekker autonoom aan het werk! 

    • competentie: kan je jouw werk goed? Dan ben je competent! Een héél belangrijk onderdeel van werkplezier, want als jij je werk niet goed kan uitvoeren, is er ook niks aan. Natuurlijk kan het wel zo zijn dat je aan het begin nog niet zo heel goed bent in je werk. Dan kan het slim zijn om een cursus of training te volgen om er beter in te worden.

    • verbondenheid: dit gaat over het contact dat je met anderen hebt op werk en over of jij je gewaardeerd voelt. Blije mensen hebben goed contact met hun collega’s en voelen zich helemaal thuis op werk.