Goed leiderschap in de logistiek: hoe breng je dit in de praktijk?
De meeste logistiek managers weten heel goed dat het anders moet. Toch blijkt dit in de praktijk lastig. We geven vijf praktische tips.
Tip 1: Begroet mensen wanneer ze starten met hun werkdag
‘Heeeey, goedemorgen’. Het lijkt zo simpel toch? Iemand begroeten bij binnenkomst is op de logistieke werkvloer minder vanzelfsprekend. Logistiek medewerkers komen onregelmatig binnen, bergen hun spullen op in de lockers en gaan aan de slag. Het begroet momentje is zo voorbij. Toch is het belangrijk om dit moment te pakken! Zeker als manager. Het geeft medewerkers een welkom gevoel.
In de praktijk bij PostNL. Iemand begroeten is volgens PostNL makkelijker gezegd dan gedaan. Ze zijn er mee aan de slag gegaan! Hoe? Er is een projectgroep opgericht om te kijken hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. En nu denk je misschien: een projectgroep voor begroeten?! Ja echt! Breng processen, structuren, rituelen en gedrag met elkaar in lijn. Investeer tijd om dit bij jou op de werkvloer voor elkaar te krijgen.
Tip 2: Houdt rekening met cultuurverschillen
Binnen de logistieke sector heb je te maken met veel verschillende culturen op de werkvloer. Zo heb je al snel met vijf verschillende culturen te maken binnen één team. Voor mensen met een Nederlandse nationaliteit is het niet gek om even langs kantoor te gaan voor een praatje. Mensen met een andere nationaliteit (bijvoorbeeld Pools of Marokkaans) zien een bezoekje aan kantoor als iets slechts: daar wordt je op de vingers getikt. Roep jouw medewerkers dus niet op kantoor maar benader ze op de werkvloer! Zorg er ook voor dat je al jouw mensen bij naam kent. Ook als ze een moeilijke buitenlandse naam hebben. ‘Heeey, jij daar!’ is namelijk echt niet meer van deze tijd. Geef jouw mensen het gevoel dat je oprechte interesse in ze hebt.
Tip 3: Schep duidelijkheid over rollen en verantwoordelijkheden
Maak duidelijke afspraken over taken en verantwoordelijkheden. Vertel ze de doelstellingen van het bedrijf en afdeling en welke taak de medewerker hierin heeft. Wanneer je de medewerker betrekt bij het vastellen van de resultaten zal hij of zij daarvoor ook de verantwoordelijkheid nemen. Ennnn, zorg voor autonomie op de werkvloer. Geef jouw medewerkers bewegingsvrijheid binnen de afgesproken kaders. Van teamleiders tot orderpickers: betrek iedereen!
Tip 4: Plan je tijd ruim
Bezoek jij als manager veel verschillende locaties? Dan is deze tip voor jou! Plan jouw locatiebezoeken niet te strak. Neem de tijd om stil te staan, te reflecteren en het gesprek aan te gaan. Niets is zo vervelend wanneer je jouw locatiebezoeken te kort op elkaar of te vol plant. Ben jij een manager die continu op zijn of haar horloge kijkt omdat je door moet naar de volgende afspraak? Doe het niet! Het geeft medewerkers het gevoel dat je alleen maar komt controleren. Daarnaast ben je onbenaderbaar voor medewerkers.
Tip 5: Coach logistiek managers op alle niveaus in de organisatie
Iedere logistiek medewerker heeft coaching nodig. Dus, een veilige omgeving waar medewerkers kunnen leren van fouten. Bij DPD zetten ze daar vol op in! Hier is een flexcoördinator verantwoordelijk voor de begeleiding en coaching van de flexwerkers. De teamleiders hebben hierdoor meer tijd om het team te leiden en de flexcoördinator zet 100% in op persoonlijke aandacht.
Wist je dat Tempo-Team verschillende opleidingen en trainingen aanbiedt voor flexwerkers met een leidinggevende rol? Van assistent tot teamleider en supervisor! Binnen Mijn Groei heb je toegang tot het grootste aanbod opleidingen, online trainingen en leerwerktrajecten.
Meer weten over opleiden via Tempo-Team?
Neem contact op