Flexcoördinatoren effectief inzetten op de lange termijn

De succesmethode van DPD en Tempo-Team

Vanuit de ‘Employer of Choice’ gedachte van DPD willen we het juiste personeel binnenhalen én binnenhouden. Een belangrijk deel van ons personeel komt via Tempo-Team bij ons binnen. Momenteel ‘verdwijnt’ echter bijna 70% van de nieuwkomers binnen 3 maanden. Onacceptabel wat ons betreft. Hoe binden we flexwerkers langer aan jullie én onze organisatie? 

Aanpak: loopbaanpaden en begeleidingsprocessen voor flexco’s

Onze accountspecialisten en operationeel manager hebben samen met een HR-functionaris van DPD onder leiding van onze procesmanager het hele begeleidingsproces onder de loep genomen en onderzocht waar we in het proces verbeteringen kunnen aanbrengen. Na onderzoek bleek dat we de selectie moeten aanscherpen. De accountspecialisten vragen beter door op de motivatie van een kandidaat en laten hem al tijdens het selectiegesprek fysiek ervaren hoe het is om zware pakketten te tillen. 

'Door de inzet van flexco’s via Tempo-Team hebben onze teamleiders meer tijd om hun team te leiden.  De flexwerkers waarderen de persoonlijk aandacht van de flexco’s. Dit verhoogt de verblijfsduur en de tevredenheid van de flexwerkers.’ 

- Wouter Puppels, HUB-manager DPD

Daarnaast hebben we loopbaanpaden ontwikkeld om onze flexwerkers meer perspectief en uitdaging te bieden. Onze flexwerkers kunnen doorgroeien van lader/losser naar chauffeur of naar voorman en uiteindelijk naar teamleider bijvoorbeeld. 

Maar de meeste impact heeft de inzet van flexcoördinatoren (hierna flexco’s) gemaakt. Zij zijn verantwoordelijk voor de eindselectie, onboarding, het inwerktraject en de coaching van alle flexwerkers op de werkvloer. Ook die van meeleverende partijen! Met als doel de kwaliteit van en de binding met de flexwerkers te vergroten. 

Onze flexco’s zijn getraind in gesprekstechnieken en situationeel leidinggeven. Er is één flexco per shift aanwezig en zij adviseren de teamleiders van DPD en onze accountspecialisten. Zij hebben wekelijks overleg en bespreken onder andere instroom- en uitstroomcijfers en redenen om continu te verbeteren. 

Resultaat: uitstroompercentage verlaagd met 33%!

Samen met DPD hebben we 2 KPI’s afgestemd voor de looptijd van het contract tot eind 2021: 

  1. verblijfsduur verlengen met >2 weken. In een half jaar tijd is het uitstroompercentage verlaagd van 12% naar 8%. 
  2. de flextevredenheid verhogen met 0,2% (rapportcijfer) met als ultiem doel verhogen naar een 8+. De flextevredenheid is gestegen van 6,6 naar 6,8 door een aangescherpte selectie, loopbaanpaden en onze flexco’s.

Meer weten over onze aanpak en samen kijken wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Bel gewoon even of stuur een vacature in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Stuur vacature in!