Test gedaan en één of meerdere keren ‘nee’ als antwoord gegeven? Dan zijn deze tips voor jou! 👇👇🏼👇🏽👇🏿
7 tips om meer plezier uit je werk te halen!
Je onderdeel voelen van een team, een fijne samenwerking met collega’s, waardering krijgen voor je werk. Het zijn allemaal zaken die bijdragen aan jouw werkplezier. Het zorgt ervoor dat je lekker in je werkvel zit, productiever bent en meer energie krijgt van je werk. Misschien wel belangrijker dan je salaris dus! Kan jouw baan wel wat extra werkplezier gebruiken? Deze 7 tips helpen je! 💪
- Vier successen met elkaar
- Geef lekker veel complimenten
- Maak tijd vrij voor vrienden, familie en ontspanning
- Zeg vaker ‘nee’
- Wees de baas over je eigen werk
- Maak het persoonlijk en versterk de band met collega's
- Maak van energievreters, energiegevers!
Tip 1: Vier successen met elkaar
Waar doe je het allemaal voor als er nooit eens een succes wordt gevierd? Of het nu gaat om een een jubileum, een nieuwe collega of gewoon een knaller van een werkdag: Proost! 🥂Dat moet gevierd worden!
Wat dacht je bijvoorbeeld van deze grote én kleine viermomentjes om je collega's (en jezelf!) extra blij te maken:
- Een vrijmibo (vrijdagmiddagborrel). Vergeet de snacks niet!
- Een spelletjesavond of pubquiz.
- Een heerlijk taartje voor bij koffie. 🍰
- Handgeschreven kaartjes voor de collega's met wie je zo fijn samenwerkt.
Tip 2: Geef lekker veel complimenten! (dan krijg je ze zelf ook)
Krijg jij ze wel eens? Van je collega, leidinggevende of van een vriend of vriendin? Lekker! Dan weet je ook wat het effect is van een compliment. Je krijgt er een geluksgevoel van en het smaakt naar meer!
Zijn complimenten bij jou op de werkvloer zeldzaam? Dé tip om hier verandering in te brengen: begin zelf! Want: complimenten geven = complimenten ontvangen.
Weet je niet hoe je moet beginnen? Check snel onze voorbeeld complimenten aan collega’s.
Tip 3: Maak tijd vrij voor vrienden, familie en ontspanning
Laat je werk vaak voor privé gaan? Niet doen hoor! Vrije tijd en hobby's superbelangrijk om los te komen van werk. Dat zijn jouw momenten om te ontsnappen aan de dagelijkse stress.
Sta er ook bij stil wat je in je vrije tijd doet. Chillen met vrienden en familie? Gamen? Of zoek je nog een hobby? Top! Hobby’s werken rustgevend: je wordt er ontspannen van. Ook ontwikkel je handige vaardigheden met hobby’s, die van pas kunnen komen in je werk.
Tip 4: Zeg vaker 'nee'
Deze tip klinkt misschien een beetje gek, maar je grenzen aangeven door ‘nee’ te zeggen, geeft JUIST werkplezier! Het maakt duidelijk aan je collega of leidinggevende dat je geen ruimte hebt voor de vraag of dat het niet past bij jouw taken. Zo voorkom je dat je iets moet doen waar je geen energie van krijgt.
Hoe dan? Begin hier eens mee:
-
Onthoud dat ‘nee’ zeggen niks persoonlijks is. Als jij geen tijd hebt, heb je geen tijd. Daar heeft iedereen begrip voor. Zorg er wel voor dat je altijd netjes blijft als je ‘nee’ zegt. En misschien heb je nu geen tijd, maar op een later moment wel.
-
‘Nee’ zeggen is ook heel normaal als je een taak krijgt die helemaal niet bij jouw functie hoort. Je hoeft tenslotte niet andermans werk te doen (maar dit mag natuurlijk wel als je collegiaal wilt zijn! 💪)
-
Las een denkpauze in voordat je ‘ja’ eruit flapt, zo geef je jezelf de tijd om even stil te staan bij wat het verzoek inhoudt en wordt de drempel minder hoog om daadwerkelijk ‘nee te zeggen.