Onderzoek: Bowlen en Escape Room leukste bedrijfsuitjes

Met elkaar bowlen of samen ontsnappen uit een Escape Room wordt door werkenden het leukst gevonden als team- of bedrijfsuitjes. Het laatste kwartaal is voor veel organisaties traditioneel de periode om plannen te maken voor volgend jaar. Tijdens zogenaamde hei- of bosdagen komen teams bij elkaar om de banden aan te halen en te brainstormen over ingewikkelde dingen als budgetten en forecast. Om het nuttige met het aangename te combineren wordt zo'n dag steevast afgesloten met iets gezelligs. Gevraagd naar het favoriete uitje is bowlen veruit het meest populair (40%). Samen raadsels en puzzels oplossen tijdens Escape Room staat op de tweede plek (35%). Dit blijkt uit onderzoek van MWM2 in opdracht van Tempo-Team naar hun voorkeuren voor teamuitjes.

Uitje is broodnodig. Helft (51%) ondernemers heeft werkdruk afgelopen jaar zien stijgen

Bowlen is onder alle leeftijdsgroepen populair. Jongeren tot 25 jaar geven de voorkeur aan een Escape Room of attractiepark. En past dat attractiepark of een avondje discobowlen toch niet helemaal in het budget? 70% van de medewerkers is bereid mee te betalen aan een bedrijfsuitje.

Teamuitjes: medicijn tegen werkdruk?

De druk ligt hoog in het Nederlandse bedrijfsleven. Maar liefst 51% van de Nederlandse ondernemers heeft de werkdruk het afgelopen jaar zien stijgen. Dat drukt ook behoorlijk op het werkplezier: één op de drie medewerkers (31%) geeft aan minder plezier te ervaren dan vorig jaar en 20% meldt meer spanning onder collega’s. Een uitje kan die druk tijdelijk verlichten. 57% van de werknemers vindt teamuitjes gezellig. Werknemers zitten tijdens zo’n uitje overigens niet te wachten op motiverende speeches van leidinggevenden. Slechts 8% geeft aan de verplichte uitjes inspirerend te vinden, 7% vindt ze gewoon ronduit irritant.

Meer samendoen!

Ook al vindt een kleine minderheid de uitjes irritant, toch roept Tempo-Team het Nederlandse bedrijfsleven op om regelmatig iets leuks te doen met medewerkers. Naast dat ze het gezellig vinden, zien werknemers er ook echt de meerwaarde van in. Zo geven ze aan dat ze collega’s van een andere kant leren kennen en dat banden worden aangehaald (53%). Vooral voor startende teams of teams die niet lekker samenwerken, lijken bedrijfsuitjes een uitkomst. Eén op de drie (33%) medewerkers geeft aan dat teamuitjes bijdragen aan een beter samenwerking tussen teamleden. Toch klinkt er ook kritiek. Waar één op de vijf medewerkers (19%) een grotere betrokkenheid bij het bedrijf voelt na een teamuitje, vindt 18% het maar tijdverspilling. Tenslotte lijken bedrijfsuitjes ook het moment om aan te pappen met de baas. Bijna één op de tien (9%) medewerkers zegt na een teamuitje een sterkere band te ervaren met zijn leidinggevende.

Win een teamuitje!

Om teamuitjes te stimuleren geeft Tempo-Team deze week het leukste uitje weg op haar Facebook-pagina. Teams kunnen daar tot en met zaterdag 4 november voor in aanmerking komen.

Perscontacten

Media enquiries only.