Eerste werkdag? Dit zijn de do’s en don’ts!

Spannend! Binnenkort begin je aan een nieuwe, of misschien wel je eerste baan! Je bent door de sollicitatierondes gekomen, je hebt je beste beentje voorgezet… Tsjaaa, en nu?! Nu mag je het dan allemaal waarmaken. Die eerste werkdag is misschien nog wel spannender dan het sollicitatiegesprek zelf. Volg ons advies op en het komt helemaal gucci! Met deze do’s en don’ts maak je namelijk een verpletterende indruk! En red je het ook nog tot een tweede, een derde en vierde werkdag… ;-)

Tips om jouw eerste werkdag goed voor te bereiden

Kom op tijd, stel je netjes voor aan al je nieuwe collega’s, stel vragen, maar ga ook zelfstandig aan het werk, maak notities, ga mee lunchen, haal koffie en laat je telefoon in je tas. Oké, hopelijk is dit allemaal klare koek voor jou! Dan komen nu de échte tips & tricks! 

Do’s op je eerste werkdag:

  • Slaap goed: zorg dat je op tijd onder de wol kruipt en uitgeslapen wakker wordt. Zo voorkom je eindeloze gaapsessies, wallen en neem je alle nieuwe indrukken toch net wat beter in je op! Wij geven je meer tips om een goede nachtrust te pakken.
  • Leg je outfit in de avond klaar (en check van tevoren wat voor kledingstijl gebruikelijk is): wij geven je kledingadvies om een verpletterende indruk te maken! 
  • Onthoud alle namen: heb jij even geluk als je maar met twee mensen moet samenwerken! Wanneer dit niet het geval is, geven wij je tips hoe je toch al die namen onthoudt. Zo onthoud je al die namen! 
  • Bak een taart!: waarom alleen trakteren als je jarig bent? Dat jij dé nieuwe collega bent, is toch ook een reden voor een feestje! En taart is ook gewoon lekker bij de koffie! Appeltaart doet het altijd goed ;)
  • Stel jezelf aan iedereen voor: zelfs de receptionist, de conciërge of de kantoorhond. Je weet noooooit of deze connecties ooit nog eens van pas komen! 
  • Plan koffiemomentjes in: al is het maar vijf minuutjes, het is een goede manier om je nieuwe collega’s snel te leren kennen! 
  • Neem initiatief: aan een nieuwe taak beginnen, een creatief idee opgooien of iets op een andere manier uitvoeren. Neem zelf het initiatief en zeg het tegen je collega’s! Maar het blijft wel je eerste werkdag, dus doe niet té gek. 
  • Neem een notitieblok mee: waarschijnlijk komt er een heleboel nieuwe informatie op je af. Wel zo fijn om het overzichtelijk te houden. Schrijf daarom belangrijke dingen op in een notitieblok! Zo begin je je tweede werkdag gestructureerd en kun je sneller van start.
  • Vraag naar de werksfeer: wordt er samen geluncht? Is er een vrijmibo? Hoe informeel gaan ze op de werkvloer met elkaar om? Door de werksfeer te peilen bij de collega waar je nauw mee samenwerkt, weet jij hoe je je kan opstellen in de groep.

Don’ts op je eerste werkdag: 

  • Alleen koffie voor jezelf zetten: je hoeft echt geen hielen te likken, maar een rondje koffie halen voor de rest van je collega’s op de afdeling is niet (koffie) verkeerd. Zo kun je meteen weer even alle namen oefenen ;-) 
  • Doen alsof je alles al weet: oké betweter! Het is niet voor niets je eerste werkdag! Je mag best je kennis en ervaring delen, maar hold your horses. Collega’s die al langer in dienst zijn, kunnen het namelijk best storend vinden als jij op alles een antwoord hebt.
  • Teveel vragen stellen: vragen stellen is goed, maar beperk ze alsjeblieft tot 1 vraag per kwartier! Jouw collega’s moeten ook gewoon hun werk doen en ze afleiden met onbenullige vragen als: waar is de wc en hoe werkt het koffiezetapparaat? Dat kun je ook zelf vast wel uitzoeken.
  • Kat uit de boom kijken: het mag! Maar wees niet té bescheiden en voorzichtig. Jij bent de nieuwe collega die het team komt versterken, dus je mag jezelf ook wel laten zien. 
  • Je dronken weekend in geur en kleur vertellen: wanneer je jouw collega’s kent, kun je best vertellen over je wilde avonturen van het weekend. Maar op je eerste werkdag? Nee, bewaar die sappige verhalen maar voor later!
  • Stil achter de computer kruipen: het enige wat stil en grijs achter de computer kruipt, is je muis. Jij daarentegen maakt een praatje, loopt rond, zet koffie en maakt kennis met je collega’s. Dus hoppa, kruip achter dat bureau vandaan en laat jezelf zien.