Werken als marketing manager, iets voor jou?

Een product dat in no time uitverkoopt, een slogan die zelfs je oma kent, een Instagrampost die viral gaat… Jaaa! Achter elke sterke marketingactie staat een sterke marketing manager! 🤩 In de functie van marketing manager ben je HET creatieve brein achter een bedrijf of merk. Wil jij weten wat je precies doet als marketing manager? Welke opleidingen en trainingen je nodig hebt? En natuuuurlijkkk… wat je salaris wordt?! Dan ben je hier he-le-maal aan het juiste adres!

 Check alle vacatures

Goed verhaal, lekker kort:

Uuhhh… Wat doet een marketing manager precies?!

Een marketing manager ontwikkelt marketing- en communicatiestrategieën. Zo’n strategie moet de naamsbekendheid van een bedrijf of merk vergroten, ervoor zorgen dat het bedrijf meer producten verkoopt of nieuwe klanten aantrekt. Wat de doelstelling ook is: aan jou de taak om het te realiseren! Hoppa!

Een marketing manager is continu bezig met het ontdekken van nieuwe kansen. Hoe bereik je de doelgroep? Hoe zet je marketingkanalen het beste in? En hoe kun je de webshop verbeteren? Jij bent van alle marketing thuis! 😉

Als marketing manager werk je bij - je raadt het al - een marketingbureau of op de afdeling marketing van een bedrijf. In deze functie stuur je een team van marketeers en creatievelingen aan. Samen maken jullie de leukste content voor online en offline marketing kanalen. Denk aan advertenties, social media posts, blogs, e-mail campagnes, samenwerkingen met influencers of reclamespotjes. Laat die creativiteit maar stromennnn!

Als marketing manager doe je natúúrlijk meer dan Instagrammen, TikTokken, Pinteresten en Facebooken. Tjaaa, welke taken je dan nog meer kan verwachten? Hierrrr komen ze:

  • Marketingstrategieën bedenken. Om het doel van het bedrijf te bereiken, bedenk je een strategie. In je plan beschrijf je welke marketingkanalen je inzet, hoeveel budget je nodig hebt en welke resultaten je verwacht. Knap staaltje structuur en strategie dus!
  • Content maken. Met content wordt de strategie concreet. Samen met je marketingteam bepaal je welke kanalen en middelen je inzet om jouw doel te bereiken. De concurrentie doet het leuk, maar jullie doen het véél leuker!
  • Klantonderzoek doen. Voordat je social media posts bedenkt video’s edit en teksten schrijft, doe je onderzoek. Wat vinden klanten van het bedrijf? Welke kanalen gebruikt de doelgroep? In welke producten of diensten zijn ze geïnteresseerd? Superhandige informatie die je weer gebruikt om je strategie aan te scherpen en nieuwe content te maken!
  • Analyses maken. Je wilt natuurlijk wel weten wat het resultaat is van jouw inspanning. Meten is weten! Daarom monitor je de resultaten nauwkeurig en maak je uitgebreide analyses. Zo weet je precies welke advertenties en posts het goed doen en wat nog beter kan. Winnen!
  • Budgetten beheren: Voor niets gaat de zon op - en dat geldt ook voor marketing. Je houdt de budgetten nauwlettend in de gaten en zorgt dat de centjes volgens afspraak over de kanalen verspreid worden. 💰
  • Marketingteam aansturen. Dankzij jou weet iedereen precies wat er verwacht wordt. Je zorgt voor een goede online sfeer, staat klaar voor je collega’s als ze vragen hebben en inspireert ze om het beste in elkaar naar boven te halen! 💪

De werkdag van een marketing manager: inspireren, creëren en analyseren

Als marketing manager ben je altijd nieuwe plannetjes aan het smeden. Je start de dag  met het creëren van posts voor een winactie op Facebook. Daarna check je een aantal marketing blogs voor het laatste nieuws. Zo blijf jij altijd op de hoogte van de laatste trends en updates. Zit er iets interessants tussen? Lekker! Dan plan je direct een meeting in met het team, want dit MOETEN ze weten.

Naast het bedenken van plannen, strategieën en content, analyseer je een heleboel getallen en data. Welke campagnes lopen goed en wat kan beter? Hoeveel views hebben de video’s? Wat zeggen klanten over ons? 

Gelukkig sta je er op de marketingafdeling niet alleen voor. Samenwerken doe je natúúrlijk niet alleen! In een team van creatievelingen en strategen beantwoord je al je marketing vragen. Je werkt niet alleen samen met andere (online) marketeers, maar ook met copywriters, designers, social media specialisten en e-mail marketeers. Dat betekent een flink wat gezelligheid en plezierrrr op de werkvloer! 🤩

Nog nieuwsgieriger geworden? Check hier hoe zo’n gemiddelde dag als marketing manager eruitziet: 

Tijdstip

Taak

09:00 uur

brainstorm over een nieuwe online advertentiestrategie, maar niet zonder een bak koffie. ☕

 

 

11:00 uur

weekrapportages van de social kanalen checken: hoe staat het met de kliks en likes?

   

13:00 uur

lunch met het hele team: creativiteit moet gevoed worden! 🥪

 

 

15:00 uur

meeting met de afdeling sales: welke producten moeten we extra promoten? 📊

 

 

17:00 uur

locaties bezoeken voor het lanceringsevenement van de nieuwe productlijn. Wordt het de industriële fabriek of toch het chique hotel?

18:00uur de dag zit er alweer op! 👏🏾

Wat schuift het? Gemiddelde salaris van een marketing manager 🤑

Als fulltime marketeer verdien je gemiddeld tussen €2.168 en €2.965 bruto per maand. Lekker salaris toch?! En werk je 40 uur per week, dan is dat €30.804 per jaar. Daarmee kun je 321 jaar lang Netflix uitspelen! 😉 Werk je liever flexibel? Dan kun je uitgaan van een gemiddeld uurloon van €14,82. Tsjakkaaa!

Hoe weten wij dat marketing managers dit gemiddeld per maand verdienen? Dankzij onze salariswijzer! Deze tool berekent het gemiddelde maandloon van Tempo-Teamers met deze functie. Let op: hierin nemen wij leeftijd, locatie en eventuele extraatjes niet mee.

🎁 Naast je salaris heb je nog een aantal superchille secundaire arbeidsvoorwaarden. Aangezien je de hele dag online bent, is een laptop of telefoon van de zaak wel zo handig! Moet je veel op pad om klanten te bezoeken? Dan zit een auto van de zaak er misschien ook wel in! Skrrt skrrt! Wat de extra’s zijn lees je vaak in de vacaturetekst en anders vraag je er naar tijdens je gesprek. 

Meer weten over moneys, doekoes, guap, flappen, cash, floes, knaken? Of benieuwd wat je verdient als online marketeer of sales executive? Wij vertellen je alles over salaris!

Weet wat je waard bent

Benieuwd wat JIJ waard bent als marketeer? Kom erachter met de salariswijzer! Word snel een beetje wijzer van wat het gemiddelde loon van marketing managers is. Hoppaaaa!

Marketing manager worden? Deze opleidingen en certificaten heb je nodig

Voor de meeste marketing manager vacatures heb je minimaal een hbo-diploma nodig in de richting van marketing, communicatie, media, commerciële economie of bedrijfskunde. Natuurlijk kun je ook aan de slag op een marketingafdeling met een mbo-diploma op zak. Begin bijvoorbeeld als junior marketing medewerker of junior marketeer en gebruik je werkervaring om door te groeien.

Daarnaast willen veel werkgevers dat je een aantal jaar werkervaring hebt als marketeer of bijvoorbeeld communicatiemedewerker. Waarom? Nou, als je een marketingteam aan wilt sturen, is het wel zo fijn als je weet hoe het er binnen het vakgebied aan toe gaat!

Aan de slag met het ontwikkelen van jouw leidinggevende en strategische skills? Bekijk dan eens de gratis online trainingen Teamwork, Coachend leidinggeven of Strategisch denken van GoodHabitz. Waanzinnig waardevol als je als marketing manager aan de slag wil!

👉 Altijd met een glimlach naar werk, wie wil dat nou niet? Daarom investeren we bij Tempo-Team in jouw toekomst met Mijn Groei: het grootste aanbod opleidingen, online trainingen en leerwerktrajecten voor jou! Je vindt ze in je Mijn Tempo-Team account.

👉 Werk jij (nog) niet via Tempo-Team? Dan heb je met een account toegang tot alle gratis online trainingen, webinars en podcasts. Da’s ook lekker! Schrijf je hier snel in.

Checklist: aan deze eigenschappen en competenties herken je een echte marketing manager 🤩

Klinkt zo’n functie als marketing manager als iets wat in jouw straatje past? Dan kun je vast ook deze boxen afvinken:

  • Je bent creatief: in de digitale golf van advertenties, campagnes en reclames waar mensen dagelijks mee overspoeld worden weet jij er uit te springen. Keer op keer weet je originele campagnes te bedenken en ludieke acties te verzinnen. Jaaa, daar ben jij goed in!
  • Je werkt resultaatgericht: bij elke beslissing die je neemt en strategie die je uitstippelt vraag je jezelf af of het bijdraagt aan het behalen van je doel. Is het antwoord ja? Let’s go dan!
  • Je hebt organisatie skills: als marketing manager werk je vaak aan diverse projecten met collega’s van verschillende afdelingen. Vandaag een social strategie, morgen de lancering van een nieuw merk, overmorgen een winactie. Hoppa, dankzij jou weet iedereen precies wat er wanneer moet gebeuren!
  • Je bent klantgericht: je weet wat het bedrijf wil, maar je weet misschien nóg wel beter wat de klant wil. Met jouw marketingstrategie speel je perfect in op de wensen van de klant en weet je ze precies te vinden.  
  • Je hebt overtuigingskracht: marketing plannen presenteren aan een klant? Met jouw enthousiasme krijg je iedereen aan boord! Budget lospeuteren bij de directie voor een evenement? Voor elk tegenargument heb jij er één voor! Met jouw overtuigingskracht en zelfverzekerdheid weet je iedereen te overtuigen van je goede ideeën.

Deze bedrijven MOET je gezien hebben als marketing manager

Onze Tempo-Teamers hebben speciaal voor jou uitgezocht wat de àller, àller, àllerleukste werkgevers van Nederland zijn. Deze werkgevers zijn een AANRADER en scoren een 8+ op tevredenheid! Zo weet je zeker dat er mensen werken met véél werkplezier, goede arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid. Wie wil dat nou niet?! 

Altijd de nieuwste marketing manager vacatures in je mailbox?

Met een vacature-alert ben jij als ALLEREERSTE op de hoogte van de nieuwste vacatures voor marketing manager. Stel ‘m nu in en laat die leuke baan maar komennnnnn!

Flexibele of vaste baan als marketing manager?

De meeste marketing managers werken fulltime, van maandag tot en met vrijdag. Zo kun je lekker veel samenwerken met je team! Dat kan overigens ook heel goed vanuit huis, aangezien veel werkzaamheden online gebeuren. Overleg de thuiswerkmogelijkheden wel altijd even met je werkgever.

Ben jij gek op jouw vrijheid en wil je jouw leven flexibel kunnen indelen? Of wil je liever een vaste basis? En zoek je parttime werk of wil je fulltime werken? Voor alle dienstverbanden kun je bij Tempo-Team terecht! Check direct alle vacatures per dienstverband.

Waarom werken als marketing manager via Tempo-Team

Werken via Tempo-Team is leeeeeuk! En dat niet alleen, je krijgt namelijk ook:

  • Veel vacatures bij grote én bekende bedrijven.
  • Werk voor starters en ervaren medewerkers op ieder opleidingsniveau.
  • Jij maakt de keuze. Jij bepaalt waar en wanneer je werkt, wij regelen het!
  • Een flink aanbod aan opleidingen en trainingen. Voor ieder wat wils.
  • Persoonlijke begeleiding. Wij staan altijd voor je klaar.
  • Een vooruitzicht. Mensen die via Tempo-Team werken ontwikkelen zich door de jaren heen en klimmen steeds hogerop.

Sla jouw baan als marketing manager aan de haak met onze sollicitatietips

Sollicitatiebrief, cv, op gesprek… Wat komt er allemaal kijken bij een sollicitatie en wat mag je écht niet vergeten? Onze specialisten en recruiters hebben al hun tips en kennis voor je op een rijtje gezet. Zo wordt solliciteren supersimpel!

Check ook eens deze banen in marketing... 

  • marketing medewerker
  • content specialist
  • accountmanager
  • project manager
     

Dit zijn de meestgestelde vragen over marketing managers

  • Wat doet een marketing manager?

    Een marketing manager ontwikkelt marketing- en communicatiestrategieën. Hiermee zet je een bedrijf of merk op de kaart, zorg je dat de juiste doelgroep bereikt wordt en klanten de producten of diensten kopen. Je stuurt een team van marketeers en creatievelingen aan, waarmee je samen vette campagnes opzet en content creëert. Maar dat is nog niet alles! Meer weten? Hier lees je meer info over de taken van een marketing manager.

  • Wat verdien je gemiddeld als marketing manager?

    Als fulltime marketing manager verdien je gemiddeld tussen €2.168 en €2.965 bruto per maand. Lekker salaris toch?! En werk je 40 uur per week, dan is dat €30.804 per jaar. Daar kun je ruim 10.000 bakkies koffie van kopen! Meer weten over het salaris van een marketing manager? Check het hier!

  • Aan welke eisen moet je voldoen voor een baan als marketing manager?

    Om als marketing manager aan de slag te kunnen moet je ervaring hebben op het gebied van marketing, communicatie of sales. Daarnaast moet je alle ins- en outs van marketingkanalen kennen, organisatorische skills hebben, overtuigingskracht hebben en creatief zijn. Hier lees je meer over de eigenschappen en competenties van een marketing manager.

  • Hoe moet ik solliciteren op een marketing manager vacature?

    Solliciteren als marketing manager is supersimpel! Maak hier een gratis Tempo-Team-profiel aan en zoek bij onze vacatures naar de functietitel. Hierna stuur je gemakkelijk je cv en motivatie op via onze website en voila! Je hebt nu gesolliciteerd! Heb je nog wat hulp nodig bij het solliciteren? Bekijk hier alles over solliciteren!

  • Hoe lang duurt een opleiding tot marketing manager?

    Er bestaat geen specifieke opleiding tot marketing manager, maar een hbo-opleiding in de richting van marketing, communicatie, media, commerciële economie of bedrijfskunde is meestal een vereiste. Zo’n hbo-opleiding duurt gemiddeld 4 jaar. Daarnaast vragen veel werkgevers om ervaring op het gebied van marketing, communicatie of sales. Lees hier meer over opleidingen en certificaten!