Het social-media-recruitment-menu: kies het medium voor jouw werving

Om de leukste kandidaten te vinden, moet je zoeken waar zij ook zijn! En waar zitten we tegenwoordig bijna de hele dag… ;) Juist! Jouw perfecte kandidaat bereik je met social media recruitment. Zelfs latent werkzoekenden, diegene die nog niet actief op zoek zijn naar een baan, schud je wakker met een gerichte en geadverteerde vacature! Zo vergroot jij het bereik van je vacature enorm. En social media recruitment is ook enorm belangrijk voor referral recruitment. We laten het je zien!

Op deze pagina: 

Waarom is social media recruiting belangrijk? 

Als je aan social media recruiting doet, dan gebruik je social mediakanalen om kandidaten te recruiten. Hierdoor heb je een enorm bereik onder een publiek dat niet op zoek is naar vacatures, maar misschien wel openstaat voor een nieuwe uitdaging. Ook kun je vacature betaald promoten en precies de doelgroep bereiken die je wilt! Hoppa! Het grote voordeel van social media recruitment is dus dat je volop latent werkzoekenden bereikt. Op die manier weet je het aantal potentiële kandidaten voor je vacature te vergroten.

Dit doe je natuurlijk via LinkedIn, maar ook via Insta en Facebook. Hoe deze socials met elkaar samenhangen leggen we verderop uit. In het kort: op LinkedIn benader je jouw ideale kandidaten direct. Op de andere kanalen zet je jouw bedrijf als sterk werkgeversmerk neer.  

Recruitment via LinkedIn 

LinkedIn is het beste sociale medium om zelf actief geschikte kandidaten te benaderen. Daarnaast is het mogelijk om je vacature gericht te verspreiden. Op die manier kun je dankzij LinkedIn kandidaten buiten je eigen opgebouwde netwerk aanspreken.  

Kandidaten actief benaderen via LinkedIn 

Via LinkedIn is het mogelijk om gericht te recruiten voor je vacature. Dit kun je op twee manieren doen: 

Optie 1. Via de zoekbalk

Gebruik de geavanceerde zoekfunctie in de zoekbalk om potentiële kandidaten te vinden op basis van functietitel, locatie, onderwijsinstelling, bedrijfstak, taal, vorige werk en huidige werk. 

Optie 2. Met LinkedIn Recruiter 

Via deze tool is het mogelijk om geavanceerdere zoekfilters te gebruiken en je zoekopdracht uit te breiden. Ook kun je zien welke kandidaten openstaan voor nieuwe uitdagingen. Kom je een potentiële kandidaat tegen? Dan kun je deze opslaan in je kandidatenbestand of direct een mailtje sturen. Supersimpel!

💰 Kosten: 

  • Recruiter Lite: €89,99 per maand 
  • Recruiter Corporate €869 per maand

Vacatures verspreiden via LinkedIn 

Om vacatures gericht te verspreiden via LinkedIn is het handig om een bedrijfspagina aan te maken. Check? Dan kun je vervolgens op twee manieren een vacature onder de aandacht van jouw doelgroep(en) brengen. 

Optie 1. Gratis verspreiden via netwerk  

Plaats een post op je LinkedIn-bedrijfspagina met een aantrekkelijke tekst en bijpassende afbeelding. Veel vacatures worden via via gevuld. Zet dus referral recruitment in om de vacature gericht te delen. Vraag je collega’s daarom om de nieuwe post te liken en te delen. De kans is namelijk groot dat die ene geschikte kandidaat zich tussen het netwerk van jouw collega’s bevindt. 

Optie 2. Betaald verspreiden via LinkedIn Jobs 

Verder kijken dan je huidige netwerk? Kies er dan voor om de vacature te verspreiden via LinkedIn Jobs. Vul je vacature via deze tool zo compleet mogelijk in en LinkedIn zorgt ervoor dat geschikte kandidaten jouw vacature aanbevolen krijgen. 

💰 Kosten: 

  • Per 1000 weergave: gemiddeld tussen de €7 en €10 
  • Per klik: gemiddeld tussen de €2 en €3,50

Stappenplan: recruiten via Instagram en Facebook

Instagram en Facebook zijn een mooie kans voor recruitment! Deze socials zijn razend populair dus grote kans dat die nieuwe collega er ook op zit. 

Eerst: denk aan je bedrijf als werkgeversmerk

Recruiten via social media begint bij het bouwen van een goede employer branding en een sterk werkgeversmerk. Met andere woorden: wat laat jij zien op social media en wat straal je uit aan je potentiële kandidaten? Door goed na te denken over je socialmediastrategie speel je goed in op jouw doelgroep. 

Heb je het gevoel dat het bedrijf daar te groot voor is? Geen zorgen! Een employer brand opbouwen hoeft niet allemaal in één keer. Je begint gewoon met een werkenbij-account voor mensen die geïnteresseerd zijn in werken bij jouw bedrijf. Bekijk bijvoorbeeld onze eigen pagina werken bij Tempo-Team!

Recruiten via Instagram

Instagram wordt vooral gebruikt voor plezier, inspiratie, ontspanning en urenlang kijken naar mooie plaatjes. Probeer je volgersaantal op te bouwen om nieuwe potentiële kandidaten te bereiken. Hoe je dat doet? Dat vertellen we je hier:  

Stap 1. Maak een apart bedrijfsaccount

Op een aparte werkenbij-pagina heb je alle vrijheid om je werkgeversmerk neer te zetten. Je kunt unieke content plaatsen die speciaal voor deze specifieke doelgroep gemaakt is. Handig toch? 

Stap 2. Volg je collega’s 

Door collega’s te volgen, geef je hen de mogelijkheid om het bedrijfsaccount te taggen in foto’s en video’s van leuke of grappige moment op de werkvloer. Je krijgt er leuke content om op de bedrijfspagina te reposten én extra blootstelling van je pagina voor terug! Ook krijg je een goed beeld van wat collega’s interessant vinden om naast hun werk te doen. Gebruik dit als inspiratiebron voor de content op de pagina (stap 3). 

Stap 3. Creeër geloofwaardige content 🤩 

Mensen maken vaak sneller connecties met personen dan bedrijven. Een goed Instagram-bedrijfsaccount moet levend voelen! Laat zien hoe de werksfeer op kantoor is, wie de personen zijn die er werken en welke waardes jullie in het bedrijf hebben. Zorg er wel voor dat je content authentiek en geloofwaardig is en realistische verwachtingen schept. Nieuwe collega’s wiens beeld van de organisatie klopt met de werkelijkheid, blijven langer hangen en zijn gemotiveerder. Wees lekker jezelf!

Hoppa! Recruitment content maken doe je zo: 

  • Vraag collega’s om de pagina te vullen met content! Zo blijft het authentiek en oprecht; 
  • Denk na over leuke terugkerende contentformats, zoals ‘een dag in het leven van een (functie)’, ‘mijn werkplek’, ‘dress-up thursday’, ‘take-over tuesday’. Laat die creativiteit maar stromen!;
  • Zet (nieuwe) collega’s in het zonnetje!☀️ Stel ze voor met een korte introductie en leuke foto. Zo weten potentiële kandidaten gelijk wie hun nieuwe collega’s zijn. 
  • Laat jullie unique selling points zien! Dus welke onderwerpen echt bij jouw bedrijf passen, of welke unieke functies er nog openstaan.
  • Gebruik stories voor de interactie met je volgers. Plaats een leuke quiz, stel vragen of plaats polls. 

Instagram is geen Jobboard. Plaats daarom af en toe een vacature-post. Zorg dat deze creatief en origineel is! Op Instagram heb je alle vrijheid om hier iets superleuks van te maken! Gebruik relevante hashtags en zet de link naar de vacature in je bio. En vergeet daar natuurlijk niet naar te verwijzen.😉 Kijk bijvoorbeeld eens hoe wij dat doen op Instagram!

Stap 4. Bouw aan je volgersaantal 

Jaja, die Instagram-pagina van jou zit inmiddels vol leven: tijd om dit met anderen te delen. Volg andere Instagram-accounts en plaats leuke reacties onder de foto’s. Zo breid je de zichtbaarheid van je account uit en kun je jullie bereik vergroten. En meer bereik = grotere kans op nieuwe kandidaten! 

Vacatures adverteren op Instagram 

Wil je snel nieuwe kandidaten bereiken via Instagram? Maak dan gebruik van de advertentie-optie. Zorg dat het beeld van je advertentie er aantrekkelijk uitziet. Stel vervolgens je eigen doelgroep samen door te selecteren op leeftijd, interesses of bijvoorbeeld locatie.  

💰 Kosten: 

  • Per 1000 weergaven: tussen €1,15 en €6,50
  • Per klik: tussen €0,08 en €2,50

Recruiten via Facebook

Facebook wordt vooral gebruikt om connecties te maken, kijken wat je vrienden en familie zoal doen in het leven, en zelf updates geven over hoe het gaat. Hoe werf je op dit platform nieuwe medewerker? Lees snel verder. 

Stap 1: Maak een apart bedrijfsaccount

Met een zakelijke Facebook-pagina weten potentiële kandidaten gelijk wie je bent en waar je zit. Bekijk als voorbeeld onze Tempo-Team Facebook-pagina!

Stap 2: Een wervende vacaturetekst is het halve werk!

Zorg voor een opvallende functietitel en laat de waarden van je bedrijf naar voren komen in de vacature. Tone of voice is lekker enthousiast en moet de lezer aansporen om zin te krijgen om te solliciteren! Schrijf een wervende tekst en leg goed uit welk functieprofiel je zoekt, zodat je de juiste doelgroep aantrekt. Gebruik ook af en toe een emoji in je tekst! Dat maakt je post gelijk een stuk gezelliger om te lezen! 😇

Stap 3: Regels voor het delen van je vacature via Facebook

  • Zet geen PDF’s in je vacaturepost. Het algoritme van Facebook vindt afbeeldingen met meer dan 20% tekst niet echt fijn. Je post wordt daardoor minder vaak vertoond. 

  • Een link naar je website doet het wel heel goed op Facebook! Je zal zien dat ie automatisch ook een titel en afbeelding van je website ophaalt. Zien mensen gelijk al een toffe sneak-peak van jouw website. 🤩

Stap 4: Maak een speciale vacaturepagina aan op je pagina!

Sinds kort is het mogelijk om een speciale vacature op je Facebook-pagina aan te maken. Een soort jobboard dus. Als je deze erop zet, wordt er automatisch een vacaturetab op je pagina bijgemaakt. Paginabezoekers kunnen zo alle openstaande vacatures snel inzien én direct solliciteren. 

Ook een Facebook-jobboard aanmaken? Volg deze stappen:

  1. Klik op de 3 bolletjes rechtsonder als je een post schrijft;

  2. Klik op ‘publiceer een vacature’;

  3. Schrijf alle gevraagde informatie over je vacature en klik op ‘publiceer’;

  4. Deel vervolgens de vacature in de groepen waar jouw doelgroep goed vertegenwoordigd is voor meer exposure;

  5. Je vacature staat nu voor altijd onder het tabje en je kunt hem blijven delen!

Vergeet niet altijd aan alle medewerkers te vragen of zij deze post even willen delen! Referral recruitment werkt altijd goed! 😄

Vacatures adverteren op Facebook

Wil je nog sneller sollicitaties binnenhalen op die ene vacature? Ga dan adverteren op Facebook! Bedenk welke doelgroep je wilt aanspreken met je advertentie. Schrijf een goede wervende tekst. Zoek een mooi beeld uit en klaar! 

💰 Kosten: 

  • Per 1000 weergaven: gemiddeld €5,00
  • Per klik: gemiddeld €0,70

Bonustip: zet referral recruitment in op social media!

Heb je al deze stappen genomen? Zet dan je collega’s als ambassadeurs in! Met referral recruitment laat je jouw medewerkers een vacature delen op LinkedIn, Instagram of Facebook. 

Een andere optie is om kant-en-klare wervingsteksten (met linkje naar de vacature!) te laten delen door je werknemers. Zo weet je zeker dat de vacature authentiek overkomt en in de goede kringen terechtkomt. 

🌱 5 tips om het bereik van je organische post te vergroten 

  1. Plaats je vacature ook in (afgeschermde) groepen op sociale media. 

  2. Gebruik de juiste zoekwoorden.

  3. Beste dagen om te posten op LinkedIn: dinsdag, woensdag, donderdag. Op Instagram zijn dit: woensdag, donderdag & vrijdag. En op Facebook is dit woensdag.

  4. Video’s werken goed in organische posts. Zet ze dus zeker in als je moeite hebt met het vinden van de juiste kandidaat. 

  5. Vergeet de hashtags niet! Gebruik hashtags om je bereik te vergroten

Besteed recruitment anders gewoon uit!

Recruitment is een hoop werk en kost veel tijd. Zeker als je alle werkzaamheden per vacature helemaal zelf moet opzetten. Geloof ons, wij weten er alles van 😉. Schakel ons daarom gewoon in. Wij kennen de markt als geen ander én hebben al een mega database aan geschikte kandidaten.

Onze voordelen voor jou:

  • We weten precies hoe we jouw doelgroep bereiken via social media, SEO, SEA en referral.
  • We verspreiden jouw vacature op onze social media kanalen en searchen Linkedin af naar de beste kandidaat voor jou!
  • Wij plaatsen je vacature automatisch (betaald en onbetaald) door naar meer dan 100 jobboards.
  • Binnen 24 uur staan er kandidaten voor je klaar in jouw Mijn Tempo-Team omgeving en jij kiest zelf wie het beste bij je past!

Plaats gratis je vacature en krijg binnen 24 uur al kandidaten! Heb je jouw Tempo-Team topper gevonden? Dan gaat die razendsnel aan de slag! Ennuh, je betaalt per gewerkt uur en er zijn geen onverwachte kosten achteraf!

Vacature plaatsen

  • Wat is social-media-recruitment?

    Simpel gezegd maak je gebruik van social media netwerken om je personeel te werven. Denk dan bijvoorbeeld aan Twitter, Facebook of Instagram. Je kan deze social media inzetten om topkandidaten te vinden, aan te trekken, in te schakelen en om te zetten in sollicitanten. Alles weten over social-media-recruitment? Lees ‘t hier.

  • Waarom is werven via social media slim?

    Het grote voordeel van recruiten via social media is dat het aantal gebruikers de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen. Ook kan je vaak gratis je vacature promoten op deze mediums. Het is dus goedkoop en je hebt een groot bereik. Meer weten over social-media-recruitment? Check ‘t hier!

  • Hoe plaats je een vacature op social media?

    Dit doe je door een vacaturetekst en functieprofiel te schrijven, en deze vervolgens passend te maken voor het medium waar je het op wilt plaatsen. Benieuwd hoe precies? Lees ‘t hier!