Werken als medewerker burgerzaken, iets voor jou?

Wil jij het visitekaartje zijn van je gemeente? Help je mensen graag verder? En ben je altijd in voor een praatje? Dan is werken als medewerker burgerzaken echt iets voor jou! Wil jij weten hoe en waar je aan de slag kunt als medewerker burgerzaken? Wat voor opleiding je nodig hebt? En natuuuurlijkkk… wat je salaris wordt?! Dan ben je hier he-le-maal aan het juiste adres!

 Check alle vacatures

Goed verhaal, lekker kort:

Uuhhh… wat doet een medewerker burgerzaken precies?!

Als medewerker burgerzaken ben je DE schakel tussen inwoners en een gemeente. Je werkt op de afdeling burgerzaken (Die zag je zeker al aankomen 😉). Hier houden ze precies bij wie er in de gemeente woont. Vanachter de balie in het gemeentehuis help je inwoners van de gemeente verder. 

Als medewerker burgerzaken help je inwoners om allerlei officiële documenten aan te vragen en uit te geven. Zoals paspoorten, identiteitsbewijzen en rijbewijzen. Maar je hebt ook de eer om uittreksels uit het geboorteregister, huwelijksakten en geboorteaangiften uit te geven. Bijzondere documenten waar je veel mensen blij mee maakt! 🤩 

Als medewerker burgerzaken werk je voor de overheid bij één van de 345 gemeenten in Nederland. En dat betekent: altijd werk bij jou in de buurt. Dat is lekker, toch?!  

Als medewerker burgerzaken zijn dit je belangrijkste taken:

  • Officiële documenten aanvragen en uitgeven: dit is je àllerbelangrijkste taak als medewerker burgerzaken. Iemand een nieuw paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs nodig? Jij fixt dit! 🙌 Ook help je mensen snel verder wanneer ze een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) of uittreksel uit het geboorteregister nodig hebben.
  • Veranderingen in de Burgerregistratie Personen (BRP) verwerken: de afdeling burgerzaken houdt precies bij wie er waar in de gemeente woont. Is de gemeente een kleine inwoner rijker geworden? Dan help je mee met de geboorteaangifte. Is er een inwoner verhuisd? Dan verwerk je dat gelijk in het systeem. 
  • Vragen beantwoorden: als medewerker burgerzaken ben je het eerste aanspreekpunt voor inwoners met vragen over burgerzaken. Je ontvangt iedereen met open armen en een grote glimlach. Waar moet een pasfoto op het rijbewijs aan voldoen? En hoelang is een VOG geldig? Vragen waar jij het antwoord op hebt!  
  • Gegevens controleren: steeds meer mensen vragen officiële documenten online aan. Om te checken of alle documenten helemaal goed de deur uitgaan, controleer je als medewerker burgerzaken regelmatig de persoonlijke gegevens. Check-check dubbelcheck! ✔️ 
  • Identiteitsfraude signaleren: als medewerker burgerzaken ben je alert op identiteitsfraude. Je weet hoe je iemands identiteit kan vaststellen en hebt snel door wanneer er iets niet pluis is. Zo speur je iedere fraudeur op! 🔍

De werkdag van een medewerker burgerzaken: ontvangen, adviseren en ondersteunen

Als medewerker burgerzaken sta je klaar voor alle inwoners van een gemeente. De balie is jouw terrein en vanaf daar ontvang je iedereen met open armen. Dankzij jou loopt iemand weer met een geldig paspoort of rijbewijs de deur uit, staat een pasgeboren kindje ingeschreven en zijn alle adresgegevens up-to-date. Hopppaaaa! 

Je werkt in een gezellig team met andere medewerkers burgerzaken. Jullie wisselen elkaar af in de werktaken. Zo help je bijvoorbeeld ‘s ochtends inwoners van achter de balie, en hang je ‘s middags aan de telefoon om vragen van mensen te beantwoorden. Lekker afwisselend dus!

Benieuwd hoe je werkdag als medewerker burgerzaken eruit ziet? Kijk dan even mee: 

Tijdstip Taak
08:00 uur

goeiemorgen! Even het weekend bespreken met je collega’s onder het genot van een bakkie ☕ 

08:15 uur

je start met het bijwerken van de mailbox: 23 mails met vragen. Die ga je snel beantwoorden! 

10:00 uur

een collega heeft een afspraak buiten de deur, dus voor de komende twee uur bewaak je de telefoon. ‘Hallo! Waar kan ik je mee helpen?’ 📞

12:00 uur

nomnomnom, even die knorrende maag vullen. Het zonnetje schijnt, dus loop je lekker een blokje om met collega’s! 🌞 

12:30 uur

zo! Je neemt plaats achter de balie. Kom maar op met de vragen!

13:00 uur

je helpt een kersverse vader met de geboorteaangifte van zijn dochtertje, blije mensen helpen blijft een feestje 

13:30 uur

iemand komt een nieuw paspoort aanvragen, maar de pasfoto is niet goed. Je legt geduldig uit wat de eisen voor een goede foto op een paspoort zijn 📸 

14:00 uur

een bijzonder moment: je mag een paspoort overhandigen aan een vluchteling, hij staat nu officieel ingeschreven bij de gemeente! 🥳 

14:30 uur

een onderonsje met je favo-collega, buikpijn van het lachen

16:00 uur

twee paspoorten, drie rijbewijzen, één identiteitskaart én vier VOG’s verder… 

16:30 uur

zingend terug naar huis 🎶

Wat schuift het? Gemiddelde salaris van een medewerker burgerzaken 🤑

Als fulltime medewerker burgerzaken verdien je gemiddeld tussen €2.579 en €2.731 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €34.408 per jaar. Daar kun je megaveel pasfoto’s van laten maken! 😉 

Hoe weten wij dat medewerkers burgerzaken dit gemiddeld per maand verdienen? Dankzij onze salariswijzer! Deze tool berekent het gemiddelde maandloon van Tempo-Teamers met deze functie. Let op: hierin nemen wij leeftijd, locatie en eventuele extraatjes niet mee. Check altijd even de vacatures voor het salaris van een specifieke baan!

Als medewerker burgerzaken val je onder de Cao Gemeenten. Dit betekent mooie secundaire arbeidsvoorwaarden zoals reiskostenvergoeding, extra cursussen en leuke teamuitjes goed zijn geregeld! 

Meer weten over moneys, doekoes, guap, flappen, cash, floes, knaken? Of benieuwd wat je verdient als administratief medewerker of medewerker publiekszaken? Wij vertellen je alles over salaris!

Weet wat je waard bent

Benieuwd wat JIJ waard bent als medewerker burgerzaken? Kom erachter met de salariswijzer! Word snel een beetje wijzer van wat het gemiddelde salaris van medewerker burgerzaken is. Hoppaaaa!

Wat voor medewerkers burgerzaken zijn er?

Je kan als allround medewerker burgerzaken aan de slag, maar bij grotere gemeenten kan je je soms ook specialiseren in een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld in het doorvoeren van complexe wijzigen vanuit het buitenland, of in het aanvragen van een speciaal briefadres. In vacatures heet zo’n specialistische functie vaak een senior medewerker burgerzaken.

Opleiding medewerker burgerzaken: deze opleidingen en certificaten heb je nodig

Zie je jezelf al helemaal werken als een medewerker burgerzaken? YES! Superleuk. Om als medewerker burgerzaken te werken, heb je minimaal een MBO niveau 4 diploma nodig én de Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ). Heb je de BOBZ nog niet in de pocket? Geen probleem! Je bent nooit te oud om te leren toch? 😉 De BOBZ is een speciale basisopleiding voor medewerkers burgerzaken. Je volgt ‘m vaak via de gemeente waar je werkt.

Volg gratis trainingen voor je persoonlijke ontwikkeling

Als medewerker burgerzaken is het slim om je communicatieve vaardigheden te blijven ontwikkelen! Via Tempo-Team volg je veel (GRATIS!) interessante cursussen en trainingen om je communicatieve skills te verbeteren. Bijvoorbeeld: 

  • Gesprekstechnieken LSD: met LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen) ontdek je snel wat je gesprekspartner precies wil zeggen.
  • Lastige gesprekken: in deze training leer je hoe je een gevoelige boodschap het beste overbrengt.
  • Omgaan met agressie: na deze training weet je precies hoe je moet reageren op mensen met een kort lontje. 

👉 Altijd met een glimlach naar werk, wie wil dat nou niet? Daarom investeren we bij Tempo-Team in jouw toekomst met Mijn Groei: het grootste aanbod opleidingen, online trainingen en leerwerktrajecten voor jou! Je vindt ze in je Mijn Tempo-Team account.

Werk jij (nog) niet via Tempo-Team? Dan heb je met een account toegang tot alle gratis online trainingen, webinars en podcasts. Da’s ook lekker! Schrijf je hier snel in.

Checklist: aan deze eigenschappen en competenties herken je een echte medewerker burgerzaken 🤩

De belangrijkste eigenschap van een goede medewerker burgerzaken? Dat je communicatief sterk bent! Als medewerker burgerzaken sta je de hele dag in contact met mensen, achter de balie maar ook via de telefoon en e-mail. Hoe een vraag je ook bereikt, je geeft altijd op een fijne manier antwoord! 

Ook heeft een echte medewerker burgerzaken de volgende eigenschappen in huis:

  • Je bent klantvriendelijk: door jouw vriendelijke en open uitstraling voelt iedereen zich welkom. Je ademt gastvrijheid en vindt het leuk om een praatje te maken. Zo ben je een het visitekaartje voor de gemeente waar je werkt!
  • Je werkt nauwkeurig: als medewerker burgerzaken werk je met gevoelige informatie over inwoners. Je kent alle wetten en regels op het gebied van burgerzaken en officiële documenten en bent daarin pietje precies. Dubbelchecken is jouw tweede natuur! 
  • Je kan snel schakelen: afwisseling in je werkdag? Daar word je blij van! Van administratieve verwerking van gegevens tot het uitgeven van een officieel document: je schakelt moeiteloos tussen alle verschillende taken. 

Altijd de nieuwste medewerker burgerzaken vacatures in je mailbox?

Met een vacature-alert ben jij als ALLEREERSTE op de hoogte van de nieuwste vacatures voor hr-adviseurs. Stel ‘m nu in en laat die leuke baan maar komennnnnn!

Flexibele of vaste baan als medewerker burgerzaken?

Als medewerker burgerzaken ken je de gemeente op je duimpje, daarom werk je vaak ergens in vaste dienst. Je kan fulltime werken, maar ook parttime. Net wat je fijn vindt! Meestal werk je gewoon tijdens kantooruren, maar soms is de afdeling burgerzaken ook open in de avond of op zaterdag. Af en toe werk je daardoor op andere tijden, maar dan ben je op een ander moment lekker vrij. Alle dienstverbanden vind je bij Tempo-Team! Check direct alle vacatures per dienstverband.

Waarom werken als medewerker burgerzaken via Tempo-Team

Werken via Tempo-Team is leeeeeuk! En dat niet alleen, je krijgt namelijk ook:

  • Veel vacatures bij grote én bekende bedrijven.
  • Werk voor starters en ervaren medewerkers op ieder opleidingsniveau.
  • Jij maakt de keuze. Jij bepaalt waar en wanneer je werkt, wij regelen het!
  • Een flink aanbod aan opleidingen en trainingen. Voor ieder wat wils.
  • Persoonlijke begeleiding. Wij staan altijd voor je klaar.
  • Een vooruitzicht. Mensen die via Tempo-Team werken ontwikkelen zich door de jaren heen en klimmen steeds hogerop.

Sla jouw baan als medewerker burgerzaken aan de haak met onze sollicitatietips

Sollicitatiebrief, cv, op gesprek… Wat komt er allemaal kijken bij een sollicitatie en wat mag je écht niet vergeten? Onze specialisten en recruiters hebben al hun tips en kennis voor je op een rijtje gezet. Zo wordt solliciteren supersimpel!

Dit zijn de meestgestelde vragen over medewerkers burgerzaken

  • Wat doet een medewerker burgerzaken?

    Als medewerker burgerzaken ben je DE schakel tussen inwoners en een gemeente. Je helpt inwoners bij het aanvragen en verkrijgen van officiële documenten, zoals een paspoort of rijbewijs. Ook verwerk je veranderingen in de Burgerregistratie Personen (BRP), zoals verhuizingen of geboorteaangiftes. Als medewerker burgerzaken ben je zo het eerste aanspreekpunt bij alle vragen rondom burgerzaken. Lees hier hoe de werkdag van een medewerker burgerzaken er precies uitziet. 

  • Wat verdien je gemiddeld als medewerker burgerzaken?

    Als fulltime medewerker burgerzaken verdien je gemiddeld tussen €2.579 en €2.731 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €34.408 per jaar. Daar kun je megaveel pasfoto’s van laten maken! 😉 Lees hier meer over je salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden.

  • Welke opleiding heb je nodig voor medewerker burgerzaken?

    Om als medewerker burgerzaken aan de slag te gaan, heb je minimaal een MBO niveau 4 diploma nodig én de Basisopleiding Burgerzaken (BOBZ). Deze basisopleiding is een speciale opleiding voor medewerkers burgerzaken en volg je vaak via de gemeente waar je werkt. Lees hier meer over de Basisopleiding Burgerzaken.

  • Waarom is het leuk om te werken als medewerker burgerzaken?

    Het is leuk om te werken als medewerker burgerzaken omdat het lekker afwisselend is! Het ene moment maak je iemand heel blij met een nieuw paspoort, en het andere moment doe je een check op persoonsgegevens. Naast de dynamiek is het ook belangrijk werk, want door je baan bij de overheid maak je Nederland een stukje fijner.

  • Hoe moet ik solliciteren op een functie als medewerker burgerzaken?

    Solliciteren als medewerker burgerzaken is supersimpel! Maak een gratis Tempo-Team-profiel aan en check onze vacatures. Hierna stuur je gemakkelijk je cv en motivatie op via onze website en voila! Je hebt nu gesolliciteerd! Heb je nog wat hulp nodig bij het solliciteren? Bekijk hier alles over solliciteren!