Werken als klantenservice medewerker, iets voor jou?

Als medewerker klantenservice zet je de klant op numero uno! *Tring, tring* Een klant belt voor productadvies, de DM’s stromen binnen op de socials en de chatbot van je bedrijf draait overuren. Vanuit de klantenservice help je klanten op weg en bouw je een relatie met ze op. Hoe leuk! Wil jij nu weten hoe en waar je aan de slag kunt als klantmedewerker? Wat voor opleiding je nodig hebt? Ennn je bent vast ook nieuwsgierig naar het salaris? Dan ben je hier he-le-maal aan het juiste adres!

 Check alle vacatures

Goed verhaal, lekker kort:

Uuhhh… wat is een medewerker klantenservice precies?!

Een klantenservicemedewerker is iemand die klanten van een bedrijf te woord staat. Bijvoorbeeld over de verzendtijd of productinformatie. Klachten, spoedjes of vragen? Jij fixt ‘t! Lekker bellen dus! Je nieuwe lijfspreuk als klantenservicemedewerker? “Alles voor de klant!”

Als klantenservicemedewerker ga je aan de slag binnen het vakgebied: klantenservice en callcenter. Je belt met klanten vanuit het callcenter of lekker vanuit huis! Bedrijven hebben klantenservicemedewerkers héél hard nodig. Grote bedrijven als ING, KVK of de Rabobank kunnen niet zonder, maar ook zorginstellingen, ICT-bedrijven en uitzendbureaus (zoals wij) staan om je te springen! Goed nieuws toch!? Altijd een baan om de hoek.

Wat je nog meer doet als medewerker klantenservice? Check het hieronder! 

Dit zijn de belangrijkste taken als klantenservicemedewerker:

  • Productadvies: of je nu voor een haarverzorgingsmerk of een bank werkt: vaak willen mensen advies over het product of de dienst die je aanbiedt. Gelukkig weet jij alles over je bedrijf. Kom dus maar op met die moeilijke vragen!
  • Gesprekken voeren: als klantenservicemedewerker ben je een kei in gesprekstechnieken. Heeft iemand een klacht? Jij stelt de juiste vragen. Een vraag over het retourbeleid? Je begeleidt de klant van A tot Z. Topper!
  • Beheren mailverkeer: sommige klanten sturen liever een berichtje. Jij baant je door alle vragen via de chat en mail heen. Aan het einde van de dag is die inbox weer helemaal leeg!

De werkdag van een een klantenservicemedewerker: bellen, bellen en bellen

Als klantenservicemedewerker ben je altijd achter je bureau te vinden.Laptop voor je neus, koptelefoon op je hoofd en een glimlach op je gezicht. Je wordt omringd door collega’s waarmee je samen voortdurend klanten op weg helpt. Lekker veel reuring, gezelliggg! 🗨 Het is als medewerker klantenservice goed mogelijk om lekker flex te werken. Ook ben je niet gebonden aan je werkplek. Thuiswerken? Je kunt natuurlijk ook vanuit huis bellen! Overleg dit altijd even met je werkgever.

En een dag als klantenservicemedewerker? Die ziet er zo uit!

Tijdstip Taak
08:00 uur

goeiemorgen! Even de mailbox opschonen onder het genot van een lekker bakkie koffie ☕️

08:30 uur

*Tring, triiing* we hebben een beller! 📞

10:00 uur

aan de lijn met je eerste klant!

11:00 uur

een blije klant! Je productadvies wordt enorm gewaardeerd 😁

12:00 uur

lunchtijd! Lekker bijkletsen met je klantenservice-collega’s 👋

13:00 uur

woei! Er komt een pittige klacht binnen, maar daar weet jij wel raad mee

14:00 uur

je tikt een nette mail met een goede uitleg én oplossing. Gefixt!

15:00 uur

een uurtje knallen want er komen veel telefoontjes binnen! 

16:00 uur

yehes! Een lege inbox, dat blijft een fijn gevoel 😍

17:00 uur

vrolijk naar huis, want je hebt weer veel mensen blij gemaakt! 🎶

Neem vast een kijkje op de werkvloer

Benieuwd geworden hoe een baan als medewerker klantenservice er nou écht uitziet? In de YouTube-serie Tour de werkvloer nemen we je mee op de - je raadt het al - werkvloerrrrr! Bekijk de video nu en neem vast een kijkje in het leven van een klantenservicemedewerker bij Transcom. 

Wat schuift het? Gemiddelde salaris van een medewerker klantenservice 🤑

Als fulltime klantenservicemedewerker verdien je gemiddeld tussen €2.075 en €2.087 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €26.969 per jaar. Daar kun je levenslang je telefoonabbo van betalen! 😉 Werk je liever flex? Ga dan uit van een gemiddeld uurloon van €12,02. Tsjakkaaa! 

Hoe weten wij dat medewerkers klantenservice dit gemiddeld per maand verdienen? Dankzij onze salariswijzer! Deze tool berekent het gemiddelde maandloon van Tempo-Teamers met deze functie. Let op: hierin nemen wij leeftijd, locatie en eventuele extraatjes niet mee. Check altijd even de vacatures voor het salaris van een specifieke baan!

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Ennnn niet te vergeten: je krijgt als klantenservicemedewerker ook leuke secundaire arbeidsvoorwaarden. Werkuitjes zijn natuurlijk je favoriet. Daar wordt natuurlijk heel wat afgekletst! En wat dacht je trouwens van een reiskostenvergoeding én een telefoon van de zaak? Daar kun je vaak óók op rekenen!

Meer weten over moneys, doekoes, guap, flappen, cash, floes, knaken? Of benieuwd wat je verdient als medewerker klantenservice? Wij vertellen je alles over salaris!

Weet wat je waard bent

Benieuwd wat JIJ waard bent als medewerker klantenservice? Kom erachter met de salariswijzer! Word snel een beetje wijzer van wat het gemiddelde salaris van klantenservicemedewerker is. Hoppaaaa!

Klantenservicemedewerker worden? Deze opleidingen en certificaten heb je nodig

Wil jij meteen aan de slag bij een klantenservice? Dat komt goed uit, want je hebt helemaal geen opleiding nodig! Je leert het vak tijdens je werk. Je krijgt vaak leuke trainingen en cursussen als je net in dienst bent. Zo word je binnen de kortste keren een echte klantenservice-pro aan de telefoon. 

Heb je een Tempo-Team profiel? Via GoodHabitz volg je de leerzaamste trainingen. He-le-maal gratis. Wat dacht je van een training zeggen waar het op staat offff lastige gesprekken? En met een training teamwork zet jij de beste resultaten neer voor de klant, samen met je team!

👉 Altijd met een glimlach naar werk, wie wil dat nou niet? Daarom investeren we bij Tempo-Team in jouw toekomst met Mijn Groei: het grootste aanbod opleidingen, online trainingen en leerwerktrajecten voor jou! Je vindt ze in je Mijn Tempo-Team account.

Werk jij (nog) niet via Tempo-Team? Dan heb je met een account toegang tot alle gratis online trainingen, webinars en podcasts. Da’s ook lekker! Schrijf je hier snel in.

Hé kletskous! 👋🏽 Dit zijn de doorgroeimogelijkheden van een medewerker klantenservice

Heb jij al duizenden klanten blij gemaakt via de telefoon? Dan is het misschien wel tijd voor wat extra uitdaging! Gelukkig zijn er voor medewerkers klantenservice genoeg doorgroeimogelijkheden. Wat dacht je bijvoorbeeld van:

  • Productspecialist: als productspecialist geef je trainingen én advies over het bedrijf waarvoor je werkt. Werk je voor een koffiemerk? Dan weet jij alles over koffie, van de bonen tot de branding én hoe je het perfecte bakkie zet!  Ook ga je op bezoek bij bedrijven om daar mensen te vertellen over je product. Zo kom je dus op veel verschillende plekken!
  • Social & community manager: je deelt je kennis met de klant via social media. Je reageert nog steeds op de vragen van de klanten, maar dan via privé-berichten en reacties! 

Checklist: aan deze eigenschappen en competenties herken je een echte klantenservicemedewerker 🤩

In het maken van praatjes én duidelijk communiceren ben je een echte pro. Hoe dat komt? Nouuu deze eigenschappen heb je op zak:

  • Communicatief sterk: moeilijke gesprekken voeren? Dat kan je als de beste. Je stelt precies de juiste vragen en hebt je woordje altijd paraat. Enneee, vriendelijk blijven naar de klant is je grootste kwaliteit!
  • Zelfverzekerd: je staat sterk in je schoenen. Al heb je een klant met een uitdagende vraag aan de lijn, jou brengen ze niet snel van de wijs. Jij fixt ‘t wel!
  • Goed kunnen luisteren: je bent een kei in luisteren. Je vraagt door en luistert aandachtig totdat je precies weet wat er aan de hand is. Zo geef je altijd het beste advies!
  • Denken in oplossingen: brandjes blussen en mensen samenbrengen is waar je goed in bent. Een spoedje? Jij pakt ‘t meteen op. Hoppaaa!

Deze bedrijven MOET je gezien hebben als medewerker klantenservice

Onze Tempo-Teamers hebben speciaal voor jou uitgezocht wat de àller, àller, àllerleukste werkgevers van Nederland zijn. Deze banen zijn een AANRADER en scoren een 8+ op tevredenheid! Zo weet je zeker dat er mensen werken met véél werkplezier, goede arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid. Wie wil dat nou niet?! 

De baanraders voor klantenservice toppers:

  • Ohra: al meerdere jaren verkozen tot het tofste klantcontactcenter van Nederland. 🏆 Moeten we nog meer zeggen? Hier werken wordt sowieso helemaal TOP!
  • Rijksoverheid: ga aan de slag bij de overheid en zet je in voor een beter Nederland. Dát is nog eens nobel werk!

Altijd de nieuwste klantenservice vacatures in je mailbox?

Met een vacature-alert ben jij als ALLEREERSTE op de hoogte van de nieuwste vacatures voor hr-adviseurs. Stel ‘m nu in en laat die leuke baan maar komennnnnn!

Flexibele of vaste baan als klantenservicemedewerker?

Vaste werktijden of flexibel je eigen uren indelen? Waar word jij blij van? Als medewerker klantenservice kan het allebei! Kies voor de manier van werken die het best bij je past. Bij sommige bedrijven hebben ze ook weekend- en nachtdiensten die gevuld moeten worden. Vaak staat hier een lekkere bonus tegenover. 🤑 En zoek je parttime werk of wil je liever fulltime werken? Alle dienstverbanden vind je bij Tempo-Team! Check direct alle vacatures per dienstverband.

Waarom werken als medewerker klantenservice via Tempo-Team

Werken via Tempo-Team is leeeeeuk! En dat niet alleen, je krijgt namelijk ook:

  • Veel vacatures bij grote én bekende bedrijven.
  • Werk voor starters en ervaren medewerkers op ieder opleidingsniveau.
  • Jij maakt de keuze. Jij bepaalt waar en wanneer je werkt, wij regelen het!
  • Een flink aanbod aan opleidingen en trainingen. Voor ieder wat wils.
  • Persoonlijke begeleiding. Wij staan altijd voor je klaar.
  • Een vooruitzicht. Mensen die via Tempo-Team werken ontwikkelen zich door de jaren heen en klimmen steeds hogerop.

Sla jouw baan als klantenservice aan de haak met onze sollicitatietips

Sollicitatiebrief, cv, op gesprek… Wat komt er allemaal kijken bij een sollicitatie en wat mag je écht niet vergeten? Onze specialisten en recruiters hebben al hun tips en kennis voor je op een rijtje gezet. Zo wordt solliciteren supersimpel!

Check ook eens deze front-office banen...

  • Hostess: dit keer sta je mensen te woord in het echte leven. Met een brede glimlach ontvang je gasten op een groot evenement of organisatie. Je zorgt ervoor dat mensen je bedrijf nooit gaan vergeten én zonder vragen hun weg vervolgen. 
  • Barmedewerker: je hangt niet aan de telefoon, maar staat achter de bar. Een goede binnenkomer? Dat wordt een heerlijke cocktail voor je gasten. Je zorgt er - met heel veel plezier - voor dat klanten een fantastische avond hebben.
  • Officemanager: ook wel de chef van het kantoor. Je klanten zijn de medewerkers van een bedrijf. Met jou aan boord is het een feestje om te komen werken en is de sfeer op kantoor top. En het ziet er allemaal lekker schoon uit!

Dit zijn de meest gestelde vragen over klantenservicemedewerkers

  • Wat doet een klantenservicemedewerker?

    “Alles voor de klant!” Dát is je lijfspreuk. Hoe je dag er precies uitziet? Je geeft (product)advies en voert honderden gesprekken. Je kent alle gesprekstechnieken en er komen veel verschillende vragen per dag voorbij. Ook beheer je vragen van klanten die binnenkomen via de chat of mail. Genoeg te doen dus. Nog meer weten over je taken? Je ontdekt hier alle taken van een klantenservicemedewerker! 🌶

  • Wat verdien je gemiddeld als medewerker klantenservice?

    Als fulltime klantenservicemedewerker verdien je gemiddeld tussen €2.075  en €2.087 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer € 26.969 per jaar. Daar kun je nog eens een leuk telefoonabonnement mee afsluiten! 😉 Lekkkerrrr. Ontdek ALLES over het salaris van een klantenservicemedewerker.

  • Heb je ervaring nodig voor een functie als medewerker klantenservice?

    Nee, je kan alles leren in de baan zelf! Ga dus meteen lekker aan de slag. Natuurlijk kan je wel om jezelf bij te leren gratis trainingen doen. Lees hier meer over klantenservice-trainingen. 💪

  • Welke eigenschappen heb je nodig als klantenservicemedewerker?

    Je bent communicatief sterk én zelfverzekerd. Moeilijke gesprekken voer je als geen ander. Wat is er nog meer nodig om een goede customer care medewerker te zijn? Check de checklist met eigenschappen van een klantenservice-topper hier.

  • Hoe moet ik solliciteren op een klantenservicemedewerker vacature?

    Solliciteren als klantenservicemedewerker is supersimpel! Maak een gratis Tempo-Team-profiel aan en zoek bij onze vacatures naar de functietitel. Hierna stuur je gemakkelijk je cv en motivatie op via onze website en voilà! Je hebt nu gesolliciteerd! Heb je nog wat hulp nodig bij het solliciteren? Ontdek hier alles over solliciteren!