Goed samenwerken: met deze 15 tips word je de beste teamplayer van allemaal

Samenwerken: één van de belangrijkste dingen tijdens je werkdag! Jaaa, want alleen door goed samen te werken, kom je verder met je collega’s. En een goede samenwerking is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe doe je dat eigenlijk? En wat kan je doen om de samenwerking met collega’s te verbeteren? Lees hier snel de 15 tips en wordt een pro in samenwerken. 🤝

Ga snel naar:

Wat is goed samenwerken?

Goed samenwerken is eigenlijk net als voetballen. Iedereen weet wat die moet doen, maar alleen door samen te spelen bereik je het doel. Van de keeper en de middenvelder tot aan de spits. Wat je rol ook is, je hebt een gezamenlijke tactiek en goede communicatie nodig om verder te komen. En natuurlijk moet je plezier hebben met elkaar! Anders is er niks aan. Zo bereik je uiteindelijk samen het doel. Yup, dát is een goede samenwerking! 

Kortom, samenwerken op werk draait om:

  • Communicatie;
  • Doelgerichtheid;
  • Vertrouwen;
  • Waardering;
  • En plezier!

Is jouw team nog geen geoliede machine? Of denk je dat de samenwerking beter kan? Lees dan snel verder!

15 tips voor een TOP samenwerking

1. Verdeel het werk eerlijk

Dingen dubbel doen? Daar zeg je liever ‘nee’ tegen. Dus: verdeel het werk eerlijk. Dat betekent: iedereen doet ongeveer evenveel. Maak hierbij ook meteen een duidelijke planning. Zo weet iedereen precies wat die moet doen én wanneer. Let’s go! 

2. Houd de communicatie open

Praat met elkaar en zorg ervoor dat iedereen weet wat er speelt. En lukt het niet om iets op tijd af te hebben? Zeg dat gewoon! Vaak kan iemand je helpen. Gevalletje één team, één taak. 😉

3. Geef elkaar complimenten

“WOW, wat ben jij een topper!” 🤩 Vertel het als je blij bent met iets wat een collega doet! Een compliment doet wonderen voor de sfeer in het team. Zeg nou zelf: we wordt er nou niet blij van een compliment krijgen

4. Wees betrouwbaar

Kom je afspraken na! Dat is namelijk mega belangrijk voor het vertrouwen binnen het team. En lukt het toch niet? Wees daar ook eerlijk in. Dan is het vaak geen probleem. 😊

5. Luister actief

Als iemand iets zegt, luister dan écht. Geef je volledige aandacht en toon interesse in wat je collega zegt. Dus: leg die telefoon even aan de kant… Focus! Heb je bijvoorbeeld een vergadering? Laat je collega’s eerst uitpraten voordat jij zelf iets gaat zeggen. Alles voor een beste collegialiteit!

6. Vier jullie succes 

Partytime! 🎉  Als het team iets tofs bereikt, vier het dan samen! Trakteer op een lunch of plan een leuke vrijmibo om de overwinning te vieren.

7. Toon initiatief 

Wacht niet altijd tot iemand anders iets zegt of doet. Neem zelf het voortouw als dat nodig is. You got it! 

8. Maak het leuk 

Samenwerken hoeft niet altijd serieus te zijn. Maak plezier, maak grapjes en klets af en toe ook gewoon even. Had ik al gevraagd hoe je weekend was, trouwens?

9. Respecteer verschillen 

Iedereen is anders en dat is geweldig! Respecteer elkaars verschillen en leer van elkaar. Ben jij bijvoorbeeld een kanjer in plannen? Help dan degene die dat lastig vindt. 

10. Geef goede feedback 

Als je feedback hebt, zorg er dan voor dat het opbouwend is. Geef specifieke voorbeelden en geef suggesties voor verbetering. Dit helpt je collega om echt te groeien en zich verder te ontwikkelen.

11. Ken jouw sterke punten

Weet waar jij goed in bent en gebruik dit! Iedereen heeft andere competenties en eigenschappen, dus zet die ook in. Twijfel je nog hoe jij bent op je werk? Check hier welk type collega jij bent. 

12. Wees eerlijk 

Heb je moeite om je deadline te halen? Of ben je het ergens niet mee eens? Eerlijkheid duurt het langst. Dus wees open en eerlijk in je communicatie, ook als het misschien wat moeilijker is om toe te geven.

13. Investeer in teambuilding 

Wil je goed samenwerken met collega’s? Plan regelmatig activiteiten voor teambuilding in! Dé manier om de band tussen teamleden te versterken. Denk bijvoorbeeld aan gezellige lunches of zelfs een teamuitje. Daar word je blij van! 😄

14. Denk aan je hele team 

Denk niet alleen aan jezelf, maar juist aan het hele team. Help elkaar en sta klaar om een helpende hand te bieden. Dat is juist het grote voordeel van samenwerken in een team! 🙌

15. Vragen, vragen, vragen

Twijfel je over iets? Vraag het! Daar zijn jullie een team voor. Juist door vragen te stellen weet je zeker dat jullie op één lijn zitten. 
 

Ook werken met de leukste collega’s?

Met onze Baanraders weet je zeker dat je jouw werkplezier verhoogt! Deze werkgevers zijn een AANRADER en scoren een 8+ op tevredenheid. So-wie-so leuke collega’s dus!

Waarom een goede samenwerking superbelangrijk is 

Samenwerken doe je de hele dag. Van een borrel organiseren voor het afscheid van een collega tot samen met je collega’s een plan maken om een cliënt te helpen. Werk je écht goed samen? Dan loopt je werk op rolletjes. Het is dus belangrijk dat je hard werkt om goed te worden in samenwerken! Benieuwd waarom precies? Check het hier. 👇🏽

✔️ Je bent creatiever

Als je goed samenwerkt, deel je je ideeën met anderen. Door naar de gedachten van andere mensen te luisteren, krijg jij zelf weer nieuwe ideeën. Zo ben je dus creatiever! 🍭

✔️ Je leert van elkaar

Door naar anderen te luisteren, ontwikkel jij je eigen vaardigheden en kennis. Maar je leert óók jezelf beter kennen. Welke taken kan ik goed? En hoe zien anderen mij in team? Yes, jij weet de antwoorden. En de rest van je team ook!

✔️Je werkt aan de teamspirit 

Samenwerken met je collega’s versterkt het teamgevoel op je werk. En dat vergroot weer het werkplezier! Win-win dus! En dat geldt ook voor samenwerken met je vrienden. Dat weekendje weg? Reken maar dat jullie band met +10 omhoog gaat. 🔥

✔️ Je leert communiceren als een pro

Beter leren communiceren? Dat leer je als je samenwerkt! Jij weet precies hoe je luistert naar anderen. En heb jij een FANTASTISCH idee? Dan vertel je dat helder zodat iedereen precies weet wat je bedoelt. Zo gaat alles op werk ook meteen een stuk soepeler! Super, toch?

✔️ Je werkt snellerrrr

Als je samenwerkt, verdeel je taken. Dat werkt handiger en dus sneller. Hoppa! Komt er bijvoorbeeld een nieuwe order binnen in het magazijn? Maak dan een mooie taakverdeling en kies iets waar jij enthousiast over bent! Zo zijn de taken veeeeeel sneller klaar én inspireren jullie elkaar. 

Werkplezier: krijg energie van je werk!

Je onderdeel voelen van een team, een fijne samenwerking met collega’s, waardering krijgen voor je werk. Het zijn allemaal dingen die bijdragen aan jouw werkplezier. Lekker toch als je energie krijgt van je werk?! Bij Tempo-Team weten we als geen ander hoe jij met een big smile naar je werk gaat. Ontdek alle handige werkplezier-tips!

Lees alles over werkplezier

  • Wat betekent samenwerken?

    Samenwerken betekent dat je samen met anderen aan een taak werkt. Jullie hebben hetzelfde doel, delen ideeën met elkaar en zorgen ervoor dat iedereen wat bijdraagt. Door jullie goede samenwerking rocken jullie samen de taak. Yesss! 🤝

  • Waarom is samenwerken belangrijk?

    Samenwerken is belangrijk omdat het je veel voordelen brengt. Als je goed samenwerkt ben je bijvoorbeeld creatiever, werk je sneller en verbeter jij je communicatieve vaardigheden. En je leert natuurlijk veel van elkaar! Benieuwd hoe je goed samenwerkt? Check hier de 15 tips!

  • Hoe kan ik beter samenwerken?

    Beter samenwerken doe je door het werk eerlijk te verdelen, open te communiceren, complimenten te geven, betrouwbaar te zijn, actief te luisteren en successen te vieren. Meer tips? Check ze hier!