Wat is goed samenwerken?
Goed samenwerken is eigenlijk net als voetballen. Iedereen weet wat die moet doen, maar alleen door samen te spelen bereik je het doel. Van de keeper en de middenvelder tot aan de spits. Wat je rol ook is, je hebt een gezamenlijke tactiek en goede communicatie nodig om verder te komen. En natuurlijk moet je plezier hebben met elkaar! Anders is er niks aan. Zo bereik je uiteindelijk samen het doel. Yup, dát is een goede samenwerking!
Kortom, samenwerken op werk draait om:
- Communicatie;
- Doelgerichtheid;
- Vertrouwen;
- Waardering;
- En plezier!
Is jouw team nog geen geoliede machine? Of denk je dat de samenwerking beter kan? Lees dan snel verder!
15 tips voor een TOP samenwerking
1. Verdeel het werk eerlijk
Dingen dubbel doen? Daar zeg je liever ‘nee’ tegen. Dus: verdeel het werk eerlijk. Dat betekent: iedereen doet ongeveer evenveel. Maak hierbij ook meteen een duidelijke planning. Zo weet iedereen precies wat die moet doen én wanneer. Let’s go!
2. Houd de communicatie open
Praat met elkaar en zorg ervoor dat iedereen weet wat er speelt. En lukt het niet om iets op tijd af te hebben? Zeg dat gewoon! Vaak kan iemand je helpen. Gevalletje één team, één taak. 😉
3. Geef elkaar complimenten
“WOW, wat ben jij een topper!” 🤩 Vertel het als je blij bent met iets wat een collega doet! Een compliment doet wonderen voor de sfeer in het team. Zeg nou zelf: we wordt er nou niet blij van een compliment krijgen?
4. Wees betrouwbaar
Kom je afspraken na! Dat is namelijk mega belangrijk voor het vertrouwen binnen het team. En lukt het toch niet? Wees daar ook eerlijk in. Dan is het vaak geen probleem. 😊
5. Luister actief
Als iemand iets zegt, luister dan écht. Geef je volledige aandacht en toon interesse in wat je collega zegt. Dus: leg die telefoon even aan de kant… Focus! Heb je bijvoorbeeld een vergadering? Laat je collega’s eerst uitpraten voordat jij zelf iets gaat zeggen. Alles voor een beste collegialiteit!
6. Vier jullie succes
Partytime! 🎉 Als het team iets tofs bereikt, vier het dan samen! Trakteer op een lunch of plan een leuke vrijmibo om de overwinning te vieren.
7. Toon initiatief
Wacht niet altijd tot iemand anders iets zegt of doet. Neem zelf het voortouw als dat nodig is. You got it!
8. Maak het leuk
Samenwerken hoeft niet altijd serieus te zijn. Maak plezier, maak grapjes en klets af en toe ook gewoon even. Had ik al gevraagd hoe je weekend was, trouwens?
9. Respecteer verschillen
Iedereen is anders en dat is geweldig! Respecteer elkaars verschillen en leer van elkaar. Ben jij bijvoorbeeld een kanjer in plannen? Help dan degene die dat lastig vindt.
10. Geef goede feedback
Als je feedback hebt, zorg er dan voor dat het opbouwend is. Geef specifieke voorbeelden en geef suggesties voor verbetering. Dit helpt je collega om echt te groeien en zich verder te ontwikkelen.
11. Ken jouw sterke punten
Weet waar jij goed in bent en gebruik dit! Iedereen heeft andere competenties en eigenschappen, dus zet die ook in. Twijfel je nog hoe jij bent op je werk? Check hier welk type collega jij bent.
12. Wees eerlijk
Heb je moeite om je deadline te halen? Of ben je het ergens niet mee eens? Eerlijkheid duurt het langst. Dus wees open en eerlijk in je communicatie, ook als het misschien wat moeilijker is om toe te geven.
13. Investeer in teambuilding
Wil je goed samenwerken met collega’s? Plan regelmatig activiteiten voor teambuilding in! Dé manier om de band tussen teamleden te versterken. Denk bijvoorbeeld aan gezellige lunches of zelfs een teamuitje. Daar word je blij van! 😄
14. Denk aan je hele team
Denk niet alleen aan jezelf, maar juist aan het hele team. Help elkaar en sta klaar om een helpende hand te bieden. Dat is juist het grote voordeel van samenwerken in een team! 🙌
15. Vragen, vragen, vragen
Twijfel je over iets? Vraag het! Daar zijn jullie een team voor. Juist door vragen te stellen weet je zeker dat jullie op één lijn zitten.