Tempo-Team ‘schreeuwt’ medewerkers in logistiek complimenten toe tijdens kerstpiek

Rond de feestdagen vindt jaarlijks het piekmoment in de logistiek plaats. De medewerkers binnen deze sector blijven voor consumenten vaak onzichtbaar terwijl het werk dat ze doen van groot belang is om van onze feestdagen een groot succes te maken. Een mooie reden om extra waardering uit te spreken. Tempo-Team lanceert daarom de Shout-out box, een vocaal pakket vol complimenten van consumenten uit heel Nederland. Speciaal voor deze harde werkers tijdens hun drukste periode van het jaar.

Werkgevers spreken te weinig waardering uit

Recent uitgevoerd onderzoek van Tempo-Team, in samenwerking met KU Leuven, onderstreept het belang van waardering. Zo weten we dat dit één van de belangrijkste drivers is van werkplezier en dat het resulteert in werknemers die lekkerder in hun vel zitten, productiever zijn, minder vaak verzuimen en langer voor één  werkgever blijven werken. Hoewel 70% van de werknemers denkt dat hun leidinggevende hun werk waardeert, krijgt slechts de helft hier regelmatig een compliment voor. Complimenten geven wordt dus flink overschat door werkgevers. Waardevolle inzichten die bijdragen aan de huidige uitdagingen op de arbeidsmarkt, welke in de logistieke sector duidelijk zichtbaar zijn met momenteel 20.192 openstaande vacatures.

Werner Klaassen, algemeen directeur Tempo - Team: “Net als miljoenen andere Nederlanders plaats ik regelmatig online bestellingen, ook vlak voor de feestdagen. Wat we niet altijd zien en beseffen is dat er enorm veel mensen betrokken zijn bij het verwerken en afleveren van je pakketje. Denk aan de medewerkers in magazijnen en vervolgens sortering en bezorging. Zij hebben het deze dagen nog drukker dan normaal en juist daarom is het belangrijk om deze mensen te complimenteren. Dit wordt door de Shout-out box met een knipoog gebracht maar het uitspreken van waardering speelt een cruciale rol in het ervaren van werkplezier. Dit kun je op verschillende manieren doen. Het belangrijkste is eigenlijk dat je het gewoon doet. Wij vinden deze ludieke actie naast een eindejaarsgeschenk een mooi gebaar en voorbeeld daarvan. De laatste tijd lazen we regelmatig voorbeelden in het nieuws van een verziekte werksfeer. Ik zeg altijd maar zo: als je het dan toch zo nodig vindt om naar je medewerkers te schreeuwen; schreeuw ze dan toe met complimenten, want ze verdienen het!”

Werksfeer belangrijker dan salaris

Recent uitgevoerd arbeidsmarktonderzoek laat zien dat werksfeer voor het eerst belangrijker is dan salaris voor middelbaar opgeleide jongeren (54% vs 51%). MBO’ers t/m 25 jaar geven aan dat ze een fijne werksfeer de belangrijkste arbeidsvoorwaarde vinden. Ook laat het onderzoek zien dat ondanks de hoge inflatie, salaris minder belangrijk wordt gevonden dan voorheen. Voor de bredere beroepsbevolking geldt dat werksfeer bijna even belangrijk wordt gevonden als salaris.

Shoutout naar alle harde werkers in de logistiek!

Credits

Concept: Fama Volat
Productie: Towel Media
Regie: Quinten van Woggelum 
Head of Production: Timothy Kasri
Producer: Rosa Bosch
Productie-Assistent: Emma Ter Bogt
Camera: Danny Noordanus, Cas Esders
Geluid: David Warringa
Edit: Elrik Rink
Locatie: Homerr, Breda

Ruud Berendsen

PR manager / woordvoerder