Zo organiseer je een knallende kerstborrel of nieuwjaarsborrel op werk

Ho, ho, ho! De feestdagen komen er weer aan. En jij mag deze keer de borrel organiseren. Een supermooie taak, want van zo’n borrel wordt iedereen blij! Dit is hét moment om de onderlinge band met collega’s te versterken. Maar hoe zorg je er nou voor dat het één van de piekmomenten van het jaar wordt? Met deze tips wordt het een feestje om nooit te vergeten!

7 tips & ideeën voor een feestelijke borrel op werk

Bedrijfsuitjes en kerstborrels zijn de gezelligste momenten van het jaar. Maak er dus een feestje van! Met deze tips pak jij je medewerkers helemaal in! 🎁

1. Kies de juiste locatie  👩‍💻

Locatie is alles! Maar wacht, hoeveel mensen komen er eigenlijk? Wat is het thema? En van hoe ver moeten mensen komen? Allemaal dingen om rekening mee te houden bij het kiezen van de locatie. Enne... wil je een locatie huren? Bijvoorbeeld een kroeg, zaal of restaurant? Zorg dan dat je er snel bij bent! Rond de feestdagen is alles snel volgeboekt. 

Borrel jij digitaal? Check hier de grootte van jouw bedrijf en bekijk welk gratis of betaald videobelkanaal het beste bij jullie past. Mibo is bijvoorbeeld een platform speciaal voor informele evenementen. Dé plek voor een digitaal drankje dus!🥂

2. Spreek een dresscode af 🎅

Maak je borrel extra speciaal met een dresscode. Maak het zo gek als je zelf wilt: tropische kerst, kerstfilmkarakters of houd het bij gewoon chique. Zo laat je je borrel én je collega’s nog meer stralen! ✨ Ook leuk voor de voorpret, want het is sowieso een gespreksonderwerp bij het koffiezetapparaat! Wat trek jij aan?!

3. Schrijf een knallende uitnodiging 📃

Maak iedereen extra enthousiast met een leuke uitnodiging! Wat je daarin zet? Nou, dit:

  • Een pakkende introductie! Duik maar in het archief met inside-jokes!
  • Tijd, datum, locatie en dresscode
  • Ga je een spel spelen, of heb je een cadeautje? Geef een hint! Zo maak je iedereen extra nieuwsgierig!

4. Speel een pubquiz 🎲

Drie kwartier luisteren naar de kerstboodschap van de directeur, uhm daar zit niemand op te wachten. Zorg dat je naast iets informatiefs ook iets gezelligs organiseert. Dat is goed voor de sfeer! Wat dacht je bijvoorbeeld van een pubquiz? Of van een potje ‘Wie ben ik’? Door persoonlijke vragen te stellen leer jij jouw collega’s nog beter kennen. En wil je die collega’s ook in de spotlight zetten? Er is geen beter kerstcadeau dan een compliment!

Om het nóg makkelijker te maken, hebben we een kant-en-klare kerstpubquiz voor je klaarstaan. Even downloaden en klaar! 

Download de pubquiz!

 5. Geef een cadeautje 🎁

Jaaa, geen borrel zonder borrelplank en geen feestje zonder cadeaus! Geef je medewerkers een lekker kerst- of borrelpakket vol drankjes, hapjes en cadeautjes. Of organiseer een toffe activiteit voor het hele bedrijf als je écht wilt uitpakken.

6. Houd het kort 🧺

Mand! Wil je zeker zijn dat jouw medewerkers betrokken blijven bij de kerstborrel? Kort je speech in tot maximaal 10 minuten, doe een spel van ongeveer 25 minuten en zet je collega’s nog eens 10 minuten in het zonnetje. Daarna is het heel snel tijd voor snacks en gezelligheid. Ready? Set? Go!

7. Zorg voor een winterse sfeer

Lichtjes, kerstkransjes, glühwein, een boom, kaarsen, bubbels, oliebollen, Mariah Carey… Jaaa, geef je borrel een winters tintje! Wat dacht je van een winterbbq, winterfestival of winteractiviteit zoals schaatsen of curling?! Ook leuk: geef het feestje buiten rond een kampvuur of in een partytent. Superknus en héél gezellig. Zo komt iedereen meteen in de feeststemming!

De grote werkpleziergids!

Meer werkplezier op je werkvloer levert je productieve, creatieve én betrokken medewerkers op die minder vaak ziek zijn en langer in dienst blijven. Hoe dat precies zit? Je leest het in de werkpleziergids!