Werkplezier onderzoek: Liever een goede grap dan een mooie leasebak

Als je mocht kiezen, zou je dan liever elke dag met plezier naar je werk gaan of een hoger salaris voor je werkzaamheden krijgen? Bijna driekwart van werkend Nederland kiest voor werkplezier, blijkt uit het Grote Werkplezier Onderzoek dat vandaag is gepubliceerd door Tempo-Team. Werkplezier scoort gemiddeld een dikke 7, maar werkgevers en werknemers zitten niet op één lijn over welke factoren het meest bijdragen aan werkplezier. Waar werkgevers vaak denken aan een hippe smartphone, een mooie leaseauto of een dikke bonus, blijken werknemers juist het meest plezier te ervaren door kleine dingen: kunnen lachen (en balen) met je collega’s, complimenten krijgen of de mogelijkheid om last minute een vrije dag te plannen omdat het 30 graden is en je zin hebt in een dagje strand (67%).

Bijna driekwart werknemers vindt meer plezier belangrijker dan hoger salaris

  • 72% vindt meer plezier belangrijker dan een hoger salaris
  • 71% vindt meer plezier belangrijker dan inhoud van werk
  • 94% heeft minder stress bij meer werkplezier
  • 75% vindt een betrokken baas belangrijk, net als collega’s om mee te lachen en balen
  • 65% vindt complimenten belangrijk, maar slechts 35% ervaart dat ook
  • 67% wil flexibiliteit om een vrije dag op te nemen als het uitkomt 
  • Vooral 55+ ers gaan elke dag met plezier naar het werk
  • 12% gaat niet met plezier naar het werk.

Met de inzichten uit het eerste Grote Werkplezier Onderzoek én de organisatie van de Week van Werkplezier (24-28 juni) wil Tempo-Team werkgevers en werknemers inspireren om het plezier op hun werkvloer te verhogen. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van Tempo-Team. 

De meeste werkende Nederlanders gaan al met plezier naar het werk. Meer dan de helft (55%) geeft zijn werkplezier een 8 of hoger, slechts 5% geeft het een onvoldoende. Ruim een kwart  (27%) heeft het echt goed getroffen, zij gaan élke dag met plezier naar hun werk. Opvallend hoog scoren de 55+ers: tweederde zegt dagelijks met plezier naar het werk te gaan. De meeste mensen vinden werkplezier niet alleen belangrijker dan salaris, maar stellen dit ook boven de inhoud van hun werk. 

Samen lachen, samen balen

Werknemers halen werkplezier vooral uit het ervaren van een positieve verbinding met hun collega’s. Op de tweede plaats komen ervaringen zoals het meemaken van leuke en verrassende dingen op het werk. Werknemers willen het gevoel hebben onderdeel te zijn van een hecht team met een betrokken leidinggevende die regelmatig complimenten uitdeelt. En met collega’s waarmee ze kunnen lachen én balen, die samen successen vieren en die ook wel in zijn voor het uithalen van een goede grap, met elkaar of met de baas. 

Arjen Banach, Chief Happiness Officer, spreker en dagvoorzitter op het gebied van organisatiecultuur: “Werkplezier is essentieel voor werknemers. Je werkdag moet leuk zijn en genoeg toffe momenten bevatten.  Anders houd je het niet lang vol. Daarin speelt werkcultuur een belangrijke rol. Je werkplek moet een plek zijn waar je niet heen moet, maar heen wilt gaan. In tijden van een krappe arbeidsmarkt en hoge burn-out cijfers liggen voor werkgevers dus vooral daar kansen om talent aan te trekken en vast te houden. En om personeel gezond aan het werk te houden.“

Flexibiliteit in plaats van een ‘verrassend’ teamuitje

Werkgevers hoeven geen trukendoos open te trekken met over-de-top bedrijfsuitjes, stoelmassages of sportschoolabonnementen. Uit de resultaten blijkt dat werkgevers het belang van dit soort zaken overschatten. Flexibiliteit wordt juist wel hoog gewaardeerd. Zelf kunnen bepalen waar en wanneer je werkt (45%), hoe je je werk invult (56%) en spontaan een vrije dag kunnen opnemen wanneer het jou uitkomt (67%): dat blijken belangrijke factoren voor werkplezier. 

Ook goede koffie of thee en een sfeervolle werkomgeving dragen bij aan werkplezier. Maar in the end hechten streven werknemers vooral belang aan naar waardering, fijne collega’s en de glimlach van een klant. Kleine kanttekening: alles moet zich wel tijdens werktijd afspelen. Samen sporten, bootcampen of borrelen is gezellig, maar buiten werktijd staan werknemers er niet om te trappelen. 

Werner Klaassen, directeur van Tempo-Team: “Gemiddeld genomen gaat het redelijk goed met het werkplezier in Nederland. Maar ik wil geen genoegen nemen met een 7. Bij Tempo-Team gaan we altijd voor de 8-plus. Werkgevers die goed personeel willen binnen halen en vasthouden, lokken mensen nu vaak met een mooie leaseauto, of een mobiele espressobar. Maar daarmee slaan ze de plank mis, laat dit onderzoek duidelijk zien. Wie het werkplezier van medewerkers echt wil verhogen, kan dat het beste doen door te investeren in vooral de kleine, dagelijkse dingen. Geef mensen de ruimte om hun werk zelf in te delen, stimuleer gezamenlijk lunchen en vier successen samen. En vooral: laat je waardering en betrokkenheid zien.”

Top 5 belangrijkste factoren voor werkplezier:

  1. Een glimlach toveren op het gezicht van een klant
  2. Het gevoel dat je onderdeel bent van een hecht team 
  3. Samen met je collega’s kunnen lachen én balen 
  4. Een menselijke, betrokken baas, met inlevingsvermogen 
  5. Flexibel vrije dagen opnemen op het moment dat het jou uitkomt.

Grootste #VrijMiBo van NL

Met de ‘Week van het Werkplezier’ - van 24 t/m 28 juni – wil Tempo-Team alle werkgevers én werknemers inspireren om te zorgen voor meer plezier op de werkvloer. De week wordt afgesloten met de Grootste Vrijdagmiddagborrel van Nederland, op elf plekken in het land. Zo vieren wij een week lang het belang van werkplezier. Voor meer informatie zie: www.tempo-team.nl/werkplezier.

Verantwoording van het onderzoek

Het online onderzoek bestaat uit 25 vragen, en is uitgevoerd door MWM2 in de periode van 15 t/m 28 mei 2019 onder 1.042 werknemers: ouder dan 18 jaar en werkend als zzp’er, in loondienst, als uitzendkracht of gedetacheerd; en 501 werkgevers: verantwoordelijken voor en beïnvloeders van HR-beleid. Bij de werknemers is rekening gehouden met een representatieve verdeling op leeftijd, geslacht en opleiding.

Hèt Grote Werkplezier onderzoek

Werkplezier: 72% van werkend Nederland vindt dit erg belangrijk en dit zit hem vooral in kleine geluksmomenten tijdens de werkdag. Hoe kan je hier als werkgever een bijdrage aan leveren?

Perscontacten

Media enquiries only.

Maarten Hagg

Woordvoerder