‘Werken waar en wanneer je maar wilt, heeft de toekomst’

Als Chief Happiness Officer helpt Arjen Banach organisaties bij het vergroten van werkplezier. Een belangrijke stap die bedrijven volgens hem moeten zetten om futureproof te zijn. Hoe dat zit, legt Arjen ons speciaal voor de Week van het Werkplezier graag even uit.

Waarom is werkplezier zo belangrijk? 

Volgens Arjen Banach moet je het zo zien: ieder mens heeft 24 uur in een dag. Daarvan slapen we er ongeveer acht en er gaan heel wat uren op aan dagelijkse dingen als reizen, eten en huishoudelijke taken. Dat betekent dat je zo’n 9 á 10 uur overhoudt, waarvan je 8 uur op je werk doorbrengt. Als je dus géén energie van je werk krijgt, moet je die halen uit dat hele kleine beetje vrije tijd dat overblijft. Kortom: die 8-urige werkdag moet leuk zijn en genoeg toffe momenten bevatten. Anders houd je het niet lang vol.

Wat is het eerste en makkelijkste dat je zelf kunt doen om je eigen werkplezier te verhogen? 

Er zijn veel dingen die helpen, maar het belangrijkste om te onthouden is dat wij mensen sociale dieren zijn. Contact met anderen is dus echt héél belangrijk! Dat bevestigt het onderzoek van Tempo-Team ook. Zeker op het moment dat de werkdruk stijgt en er veel van je wordt gevraagd, is een veilige en gezellige werkomgeving van belang. Psychologische veiligheid heet dat en dat heeft alles te maken met het investeren van tijd in de mensen met wie je samenwerkt. Daarom zijn uitjes en borrels zó belangrijk. Of samen lunchen. Je leert de mensen om je heen dan beter kennen.

Waar moet je op letten als je op zoek bent naar een baan met veel werkplezier?

Vacatureteksten en de ‘werken-bij-pagina’ van een organisatie zeggen veel over de werksfeer en -cultuur. Een modern bedrijf vraagt nog wel eens om je cv of belangrijkste kwaliteiten, maar is eigenlijk vooral op zoek naar de perfecte match. Sluit je aan bij de waarden en ideeën van de organisatie? Past je karakter bij je nieuwe collega’s? Dan komt het wel goed met jouw werkplezier! Focust een bedrijf zich meer op analytische zaken en kwalificaties? Dan is het hoogstwaarschijnlijk best een traditioneel bedrijf, waar werkplezier nog weinig aandacht krijgt.

Hoe komt het dat we flexibiliteit en vrijheid steeds belangrijker vinden voor ons werkplezier?

Dat heeft te maken met de millennials. Binnenkort bestaat de helft van de Nederlandse arbeidsmarkt uit deze generatie. Zij zijn opgegroeid in de tijd van het internet, waarin alles altijd toegankelijk en beschikbaar is. Waar je kunt doen wat je wilt, wanneer je het wilt. Dat verwacht deze groep ook op hun werk, zo blijkt ook weer uit het onderzoek van Tempo-Team. Wat ook blijkt: werknemers verlangen meer vrijheid om hun werk naar eigen inzicht in te vullen dan zij op dit moment krijgen. Werkgevers moeten daar dus over nadenken Hoe? Geef ze vrijheid in hun keuzes en reken ze af op basis van resultaten. En creëer een organisatie met een gave werkcultuur. Een plek waar je niet heen moet, maar heen wilt gaan.

VERGROOT JE WERKPLEZIER MET EEN COMPLIMENTEN-BUDDY!

Complimenten geven en ontvangen is een belangrijke factor voor werkplezier, blijkt uit het Grote Werkplezier Onderzoek van Tempo-Team. Het goede nieuws: complimenteren kun je leren. Om de psychologische veiligheid op de werkvloer te verhogen, gebruikt Arjen vaak de volgende oefening: 

  • Iedere medewerker wordt gekoppeld aan een collega. Die collega is jouw buddy voor de week
  • Tijdens deze week, bel je telkens met je buddy wanneer je onderweg naar huis bent. Je evalueert je eigen dag en vraagt naar de dag van je collega. Wat ging er goed? Wat minder? Wat wil je morgen anders doen? Geef de ander een – gemeend – compliment over zijn werk
  • Daarnaast verrassen de buddy’s elkaar die week met iets kleins. Dat kan een lekkere kop koffie of een stuk taart zijn. Alles mag, zolang het maar bij je buddy past. Dus je moet ook je best doen om erachter te komen waar je collega blij van wordt. Zo leer je elkaar op een dieper niveau kennen.

Lees ook eens...

Hèt Grote Werkplezier onderzoek

Werkplezier: 72% van werkend Nederland vindt dit erg belangrijk en dit zit hem vooral in kleine geluksmomenten tijdens de werkdag. Hoe kan je hier als werkgever een bijdrage aan leveren?