Contentspecialist: dé baan voor jou?

Weet jij precies welke social media je gebruikt voor vakantiekiekjes of het zoeken van een nieuwe baan?  Gaat er geen dag voorbij zonder je likes en reacties te analyseren? Dan is contentspecialist dé baan voor jou. 📱

Wil je meer weten over een baan als contentspecialist? Hoe en waar je aan de slag kan? Welke opleiding de juiste is? En natuurlijkk.. hoeveel knaken je eraan verdient?! Dan ben je hier he-le-maal aan het juiste adres!

 Check alle vacatures

Goed verhaal, lekker kort:

Uuhhh… wat doet een contentspecialist precies?!

Als contentspecialist zorg je ervoor dat alle content die een bedrijf publiceert knalt. Jij bent constant bezig om content positief, maar kritisch te beoordelen. Je weet precies waar je doelgroep naar op zoek is en bekijkt content daarom altijd met een scherpe outside-in-blik. 🔍

Maar wat is content eigenlijk? Content is alle inhoud die je vindt op een website, social media app of een mail. Denk aan tekst, beeld, video en ga zo maar door! Je bent dus een échte duizendpoot. 🐛

Als contentspecialist:

  • weet je precies welke content bij de gebeurtenis, klant én doelgroep past;
  • verkoop en presenteer je contentplannen met overtuiging aan klanten;
  • stuur je content zonder (spel)fouten op naar de klant;
  • maak je zelf content, jij kan dat tenslotte als geen ander!;
  • geef je feedback op de content van collega’s;
  • zet je data gemakkelijk om in belangrijke inzichten en optimalisaties;
  • verdiep jij je gemakkelijk in verschillende doelgroepen én weet hoe je daarop inspeelt;
  • werk je goed samen met je collega’s om tot de vetste creaties te komen. 

De werkdag van een contentspecialist: checken, inspireren en opsturen 📨

Als contentspecialist ben je een bezige 🐝. Even meekijken bij een wervingsvideo? Check, je merkt nog wat aan op de animaties. De tekst opsturen naar de klant? Je haalt er nog een spelfoutje uit. Alles voor een tevreden klant! 

Omdat het zo’n hands-on functie is ben je vaak te vinden op kantoor. Samenwerken gaat tenslotte veeeel makkelijker als je dicht bij elkaar in de buurt bent! Op een rustig dagje ben je flexibel en werk je thuis of bij je favo koffiebar. Eén havercappu alsjeblieft! ☕

Doordat elk bedrijf content nodig heeft liggen de banen voor het oprapen. Je hebt jouw baan voor het uitkiezen! Kies jij een baan dichtbij huis of in een andere mooie stad? Check hieronder alvast hoe een gemiddelde dag van een contentspecialist eruit ziet!

Tijdstip Taak
09:00 uur

morning! Je komt aan op kantoor en checkt meteen je mailbox. Wat heeft prioriteit vandaag? 

10:00 uur

een collega vraagt of je even mee wil kijken naar een visual: met alle liefde natuurlijk! 

11:00 uur

meeting met de klant! Je presenteert een gepersonaliseerde contentkalender. Ze zijn er blij mee!

12:00 uur

yehess, je hebt de meeting gerockt. Je geeft een high-five aan je marketingcollega en gaat uit lunchen om het te vieren. 🍔

13:00 uur

oké genoeg te doen. Je gaat verder met de uitwerking van een contentplan.

14:00 uur

je redigeert een tekst voor een blog. Je collega-tekstschrijver is lekker bezig! Je loopt er even naartoe om een compliment uit te delen. ✅

15:00 uur

teammeeting! Iedereen uit het contentteam schuift aan. In de meeting bespreken jullie successen, wat er beter kan en laat iedereen iets zien waar ze mee bezig zijn.

16:00 uur

de complimenten vloeien rijkelijk tijdens de meeting.

17:00 uur

het is alweer vrijdag! Dat betekent maar één ding: een afsluitende borrel. Het is weer ouderwets gezellig met collega’s. 🍺

Wat schuift het? Gemiddelde salaris van een contentspecialist 🤑

Als fulltime contentspecialist verdien je gemiddeld tussen €2.300 en €2.953 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €35.432 per jaar. Daar kun je genoeg havercappu’s van kopen! 😉 Werk je liever flex? Ga dan uit van een gemiddeld uurloon van €15,78. Tsjakkaaa! 

Hoe weten wij dat contentspecialisten dit gemiddeld per maand verdienen? Dankzij onze salariswijzer! Deze tool berekent het gemiddelde maandloon van Tempo-Teamers met deze functie. Let op: hierin nemen wij leeftijd, locatie en eventuele extraatjes niet mee. Check altijd even de vacatures voor het salaris van een specifieke baan!

Meer weten over moneys, doekoes, guap, flappen, cash, floes, knaken? Of benieuwd wat je verdient als online marketeer of teamleider? Wij vertellen je alles over salaris!

Weet wat je waard bent

Benieuwd wat JIJ waard bent als contentspecialist? Kom erachter met de salariswijzer! Word snel een beetje wijzer van wat het gemiddelde salaris van contentspecialisten is. Hoppaaaa!

Wat voor soorten content zijn er?

Van de functie contentspecialist is er maar één. Maarrrr, er zijn wel veel soorten content waar je je in kan specialiseren, die weer gelinkt zijn aan onderliggende beroepen. Ken jij deze soorten content al?

  • Tekst: denk aan blogs, mails, webpagina’s óf interviews. Als contentspecialist weet je precies wat wel én niet werkt. Jij geeft opdracht aan copywriters om er een lekkere tekst van te maken.
  • Video: met video vertel je een verhaal door middel van beeld. Scriptschrijvers, videoproducers en animators zorgen samen dat een video tot leven wordt gebracht. Als contentspecialist ben jij in dit proces een spin in het web en zorg jij dat iedereen fijn samenwerkt!
  • Visuals: met bijvoorbeeld infographics leg je een ingewikkeld onderwerp makkelijk uit. In één oogopslag weet je doelgroep wat je wil zeggen. Jij weet als contentspecialist als geen ander hoe je dit ingewikkelde onderwerp vertaalt naar visuele content.

Contentspecialist worden? Deze opleidingen en certificaten heb je nodig

Er is niet één opleiding waarmee je contentspecialist wordt. Je hebt vaak wel een mbo- of hbo-diploma nodig. In de richting commercie, marketing of communicatie heb je een goede basis, maar dit is vaak geen harde eis. Wil je meer kennis opdoen? Check dan de opleidingen en trainingen van Tempo-Team via Mijn Groei! 🎓

Volg gratis trainingen voor je persoonlijke ontwikkeling

Via Goodhabitz volg je (GRATIS!) online trainingen voor je persoonlijke ontwikkeling. Hieronder een aantal trainingen die goed aansluiten op de functie contentspecialist: 

👉 Altijd met een glimlach naar werk, wie wil dat nou niet? Daarom investeren we bij Tempo-Team in jouw toekomst met Mijn Groei: het grootste aanbod opleidingen, online trainingen en leerwerktrajecten voor jou! Je vindt ze in je Mijn Tempo-Team account.

👉 Werk jij (nog) niet via Tempo-Team? Dan heb je met een account toegang tot alle gratis online trainingen, webinars en podcasts. Da’s ook lekker! Schrijf je hier snel in.

Hé topper! 👋🏽 Dit zijn de doorgroeimogelijkheden van een contentspecialist

Als contentspecialist zorg jij er al voor dat ALLE content perfect de deur uit vliegt. Waarin je dan nog kan doorgroeien? Denk bijvoorbeeld aan een leidinggevende functie. Wat dacht je bijvoorbeeld van…

  • Content manager: als content manager zorg je ervoor dat al het klantcontact goed verloopt en analyseer je opgeleverde content. Dit gaat net een stapje verder dan contentspecialist. Met jouw strategische blik manage je de lopende projecten met klanten en helpt contentspecialisten waar nodig.
  • Marketing manager: heel veel content wordt gemaakt door speciale marketingbureaus. Als content manager bij een marketingbureau kan je doorgroeien tot marketing manager! Je stuurt het team van creatievelingen aan en bedenkt de vetste marketing- en communicatiestrategieën. 

Checklist: aan deze eigenschappen en competenties herken je een echte contentspecialist 🤩

Als contentspecialist ben je altijd scherp en glipt er nooit een foutje tussendoor! Verder herken je een contentspecialist aan:

  • Pietje-precies: het verkeerde lettertype in een visual? Jij ziet het meteen! 🖼️
  • Overzichtelijk: jij let op, kijkt uit en bent vrienden met de tijd. Er glipt nooit iets tussendoor zonder dat jij het weet!
  • Geduldig: content maak je niet ‘even snel’. Voor goede content is tijd en ruimte nodig. En die geef je aan je collega’s. Geen stress!
  • Onderhandelen: jaaa, als contentspecialist onderhandel je ook met de klant. En dat kan je als geen ander. Jij weet wat je team waard is!

Deze bedrijven MOET je gezien hebben als contentspecialist

Onze Tempo-Teamers hebben speciaal voor jou uitgezocht wat de àller, àller, àllerleukste werkgevers van Nederland zijn. Deze banen zijn een AANRADER en scoren een 8+ op tevredenheid! Zo weet je zeker dat er mensen werken met véél werkplezier, goede arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid. Wie wil dat nou niet?! 

De baanraders voor contentspecialisten:

  • DPG media: content voor tv, een tijdschrift of een website over lifestyle? Bij DPG manage je het! Je werkt er met een grote groep super leuke collega’s, waar ruimte is voor grappen én er natuurlijk vrijmibo’s zijn! Check snel alle banen bij deze baanrader.
  • Nationale Nederlanden: voel jij je als een vis in het water in de verzekeringen-, hypotheken- en leningenwereld? Dan is dit dé baanrader voor jou!

Deze werkgevers zijn een AANRADER en scoren een 8+ op tevredenheid! Niet beoordeeld door ons, maar door de Tempo-Teamers die er op dit moment werken. Een échte topwerkgever dus! Met een Baanrader kun je ervanuit gaan dat er tevreden mensen werken met véél werkplezier. Doe er je voordeel mee ;)

Altijd de nieuwste contentspecialist vacatures in je mailbox?

Met een vacature-alert ben jij als ALLEREERSTE op de hoogte van de nieuwste vacatures voor hr-adviseurs. Stel ‘m nu in en laat die leuke baan maar komennnnnn!

Flexibele of vaste baan als contentspecialist?

Contentspecialisten werken vaak van negen tot vijf voor vier tot vijf dagen in de week. Het is dus een (meestal) vaste baan. Wel is het mogelijk om in deze functie vanaf flexibele locaties te werken. Workation vanaf Bali? Kan gewoon! Maarrr let wel op: dit verschilt natuurlijk wel per werkgever. 🏝️

Ben jij gek op jouw vrijheid en wil je jouw leven flexibel indelen? Of wil je liever een vaste basis? En zoek je parttime werk of wil je fulltime werken? Alle dienstverbanden vind je bij Tempo-Team! Check direct alle vacatures per dienstverband.

Waarom werken als contentspecialist via Tempo-Team

Werken via Tempo-Team is leeeeeuk! En dat niet alleen, je krijgt namelijk ook:

  • Veel vacatures bij grote én bekende bedrijven.
  • Werk voor starters en ervaren medewerkers op ieder opleidingsniveau.
  • Jij maakt de keuze. Jij bepaalt waar en wanneer je werkt, wij regelen het!
  • Een flink aanbod aan opleidingen en trainingen. Voor ieder wat wils.
  • Persoonlijke begeleiding. Wij staan altijd voor je klaar.
  • Een vooruitzicht. Mensen die via Tempo-Team werken ontwikkelen zich door de jaren heen en klimmen steeds hogerop.

Sla jouw baan als contentspecialist aan de haak met onze sollicitatietips

Sollicitatiebrief, cv, op gesprek… Wat komt er allemaal kijken bij een sollicitatie en wat mag je écht niet vergeten? Onze specialisten en recruiters hebben al hun tips en kennis voor je op een rijtje gezet. Zo wordt solliciteren supersimpel!

Dit zijn de meestgestelde vragen over contentspecialisten

  • Wat doet een contentspecialist?

    Als contentspecialist ben je een bezige bij. Even meekijken bij een wervingsvideo? Check, je merkt nog wat aan op de animaties. Die tekst opsturen naar de klant? Je haalt er nog een spelfoutje uit. Alles voor een tevreden klant! Lees hier meer over alle taken die bij deze functie horen.

  • Wat verdien je gemiddeld als contentspecialist?

    Als fulltime contentspecialist verdien je gemiddeld tussen €2.515 en €2.953 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €35.432 per jaar. Daar kun je genoeg havercappu’s van kopen! 😉 Werk je liever flex? Ga dan uit van een gemiddeld uurloon van €15,78. Tsjakkaaa! Benieuwd hoe je contentspecialist wordt? Lees ‘t hier!

  • Heb je ervaring nodig voor contentspecialist?

    Om contentspecialist te worden heb je geen ervaring nodig. Je leert er namelijk heel veel terwijl je werkt. Het is wel: hoe meer ervaring hoe beter je de klant kan helpen. In het begin valt er dus een hele hoop te leren. Benieuwd welke opleiding je nodig hebt om contentspecialist te worden? Check ‘t hier!

  • Waarom is het leuk om te werken als contentspecialist?

    Het is leuk om te werken als contentspecialist omdat elke dag anders is (cliché, duh). Maar het is echt zo! De ene dag werk je aan een contentplan voor een nieuwe klant en de andere dag ga je op pad om een videoproductie bij te wonen. Da’s nog eens afwisselend!

  • Hoe moet ik solliciteren op een contentspecialist vacature?

    Solliciteren als contentspecialist is supersimpel! Maak een gratis Tempo-Team-profiel aan en check onze vacatures. Hierna stuur je gemakkelijk je cv en motivatie op via onze website en voila! Je hebt nu gesolliciteerd! Heb je nog wat hulp nodig bij het solliciteren? Ontdek hier alles over solliciteren!

  • Hoe lang duurt een opleiding tot contentspecialist?

    Om contentspecialist te worden heb je een mbo- of hbo-diploma nodig. Dit betekent dat de opleiding 3 tot 4 jaar duurt. Niet lang maar ook niet heel kort dus. Check hier de opleidingen die je kan doen.