Werken als servicedesk medewerker, iets voor jou?

Als servicedesk medewerker ben je het persoonlijke aanspreekpunt voor klanten of collega’s. Je zorgt de hele dag dat problemen en storingen gefixt worden en dat alles op rolletjes verloopt. Jij blust die brandjes! 🔥 Wil je weten wat een servicedesk medewerker allemaal doet? Wat voor opleiding je nodig hebt? En natuuuurlijkkk… wat je salaris wordt?! Dan zit je hier helemaal goed!

 Check alle vacatures

Goed verhaal, lekker kort:

Uuhhh… wat doet een servicedesk medewerker precies?!

Als servicedesk medewerker ben je met jouw technische skills de redder in nood bij kleine storingen in het systeem. Je weet vragen van klanten of collega’s in no time te beantwoorden! Je zit daarnaast vol goede ideeën om de dienstverlening te verbeteren en daarmee nóg meer mensen te helpen. Een veelzijdige functie binnen de ICT-sector of klantenservice dus!

Aan de slag als servicedesk medewerker? Heb jij effe geluk! Er is namelijk superveel vraag naar deze functie. Dit varieert van vacatures waarbij de nadruk ligt op ICT én vacatures waarbij je het gezicht bent voor klanten als (service)baliemedewerker. Dankzij deze variatie vind je daarom als servicedesk medewerker so-wie-so een vacature die jou op het lijf geschreven is!

Als servicedesk medewerker zijn dit je belangrijkste taken:

  • Klanten te woord staan: dit kan zowel telefonisch, per e-mail als in ‘t echie zijn. Met jouw inlevingsvermogen en vriendelijke houding help jij klanten met een positief gevoel. ☎️
  • Oplossen van storingen: vaak worden servicedesk medewerkers ingezet om storingen op te lossen of andere technische vragen te beantwoorden. Met jouw ICT-skills is dat zo gefixt!
  • Administratieve taken: jij zorgt ervoor dat je mailbox nooit overloopt. Achter de feiten aanlopen? Jij niet! Je vinkt alle taken op tijd af. Hierdoor weet iedereen bij jou waar ze aan toe zijn! ✅

De werkdag van een servicedesk medewerker: oplossen, bellen en vragen beantwoorden

Als servicedesk medewerker is elke dag weer anders. Een storing? Jij zoekt in het systeem waar deze is ontstaan om de boel zo snel mogelijk weer te laten draaien. Klanten die meer willen weten over een dienst of product? Dan zijn ze bij jou als echte vraagbaak aan het juiste adres. Lekker veel afwisseling dus! 

En je collega’s?! Dat verschilt per werkplek en of je af en toe thuiswerkt! Jaaa, bij veel werkgevers kan dat gewoon! Als je wordt ingezet om dringende vragen van collega’s te beantwoorden, doe je dit natuurlijk samen in teamverband. Het kan ook zijn dat je het centrale aanspreekpunt bent voor klanten. In dat geval werk je ook samen met collega’s, alleen lopen er niet de hele dag gezichten bij jou binnen. In beide gevallen brengt deze functie een hoop gezelligheid én vooral verantwoordelijkheid met zich mee! 💪

Denk je dat werken als servicedesk medewerker wel wat voor jou is? Check dan hier hoe een werkdag eruitziet:

Tijdstip Taak
08:00 uur

morning! Tijd om te knallen vandaag 💥

08:30 uur

*TRING* telefoon! Een klant zijn product werkt niet meer, jij lost dit meteen op 📞

09:15 uur

even de mail bijwerken en bijkletsen met je collega’s 📩

10:00 uur

tijd voor een kleine koffiepauze ☕️

10:15 uur

genoeg energie voor de rest van de ochtend!

11:00 uur

lekker bezig met offertes opstellen 📝

12:00 uur

na al dat harde werken even lekker lunchen 🥗

12:30 uur

checken van geretourneerde bestellingen ✅

13:30 uur

ze hebben je nodig in het magazijn: je springt bij en strooit met complimenten na afloop! 📦

15:00 uur

een collega komt bij je langs met een vraag over zijn de laptop en je ziet dat hij geupdate moet worden 💻

16:00 uur

je checkt nog één keer je mail en beantwoordt de laatste vragen van de dag. Doeeeei collega’s!

17:00 uur

dat was het weer voor vandaag! Op naar huis 🚲

Wat schuift het? Gemiddelde salaris van een servicedesk medewerker 🤑

Als fulltime servicedesk medewerker verdien je gemiddeld tussen €2.281 en €2.390 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €30.200 per jaar. Daar kun je wel zestig laptops van kopen! 😉 Werk je liever flex? Ga dan uit van een gemiddeld uurloon van €13,48. Tsjakkaaa! 

Hoe weten wij dat servicedesk medewerkers dit gemiddeld per maand verdienen? Dankzij onze salariswijzer! Deze tool berekent het gemiddelde maandloon van Tempo-Teamers met deze servicedesk medewerker. Let op: hierin nemen wij leeftijd, locatie en eventuele extraatjes niet mee. Check altijd even de vacatures voor het salaris van een specifieke baan!

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Afhankelijk van je werkplek, val je onder een cao. Dat betekent dat je salaris, vakantiedagen en bonussen landelijk geregeld zijn. Ennnn misschien krijg je wel fijne extra’s! Zoals reiskostenvergoeding of een laptop van de zaak. Hier horen teamuitjes en vrijmibo’s ook bij! 🎉 In de secundaire arbeidsvoorwaarden lees je waar jij je voordeel uit kan slaan. Woehoeee! 📈

Meer weten over moneys, doekoes, guap, flappen, cash, floes, knaken? Of benieuwd wat je verdient als facilitair medewerker of IT-manager? Wij vertellen je alles over salaris!

Weet wat je waard bent

Benieuwd wat JIJ waard bent als servicedesk medewerker? Kom erachter met de salariswijzer! Word snel een beetje wijzer van wat het gemiddelde salaris van servicedesk medewerkers is. Hoppaaaa!

Wat voor servicedesk medewerkers zijn er?

Je kunt servicedesk medewerker worden op verschillende plekken in verschillende branches. Je kan bijvoorbeeld werken in de…

  • Zorg: op veel plekken in de zorg zijn servicedesk medewerkers nodig 🏥. Jij bent dé schakel tussen de zorglocatie en locatiemanagers of onderhoudspartijen. Zet jij je graag in voor anderen? Dan zit je hier he-le-maal op je plek!
  • ICT: bij grote storingen weet jij het hoofd koel te houden. Je hebt veel technische kennis en bent de spin in het web om te zorgen dat de storing zo snel mogelijk wordt opgelost! 
  • Klantenservice: adviseren is jouw tweede natuur en je bent een kei in communiceren. De hoofdtaak is het beantwoorden van vragen. Zowel telefonisch als per mail. Je doel: de wensen van klanten achterhalen. Zo weet je precies hoe je op de behoefte van de klant inspeelt! 📈

💡 Goed om te weten: als servicedesk medewerker heb je in iedere branche weer andere werkzaamheden. Ook wordt er in vacatures weleens om een baliemedewerker of receptioniste gevraagd. De taken van een servicedesk medewerker lijken daar soms erg op! Kijk daar dus goed naar als je aan de slag wilt gaan als servicedesk medewerker.

Servicedesk medewerker worden? Deze opleidingen en certificaten heb je nodig

Ben je enthousiast geworden om als servicedesk medewerker te beginnen? Goed nieuws! Met verschillende opleidingsniveaus zijn er genoeg mogelijkheden om aan de slag te gaan:

  • Mbo-diploma: dat is meestal genoeg om te kunnen werken als servicedesk medewerker. En het werkt in je voordeel als je een paar jaar werkervaring op zak hebt! Ook is een goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal vaak een vereiste.
  • Hbo-diploma: op functies op technisch of facilitair gebied is vaak hbo werk- en denkniveau vereist. 📚

Volg gratis trainingen voor je persoonlijke ontwikkeling

Uitgeleerd ben je natuurlijk nooit! Check onze gratis trainingen die van pas komen bij het werk als servicedesk medewerker:

  • Als servicedesk medewerker is een goede beheersing van de Nederlandse taal belangrijk. Met de training Gewoon goed Nederlands fris je de grammatica- en spellingsregels op. 
  • Vaak sta je klanten of collega’s te woord via e-mail. Het is handig als je weet hoe je deze e-mails op een professionele manier opstelt. Met de training E-mails schrijven krijg je dit helemaal onder de knie!
  • Meer voldoening uit je werk halen? Met de training Werkplezier leer je hoe je meer plezier krijgt in je werk. Zo werk je in de training aan persoonlijke groei en stel je leerdoelen op. Handig!

👉 Altijd met een glimlach naar werk, wie wil dat nou niet? Daarom investeren we bij Tempo-Team in jouw toekomst met Mijn Groei: het grootste aanbod opleidingen, online trainingen en leerwerktrajecten voor jou! Je vindt ze in je Mijn Tempo-Team account.

Werk jij (nog) niet via Tempo-Team? Dan heb je met een account toegang tot alle gratis online trainingen, webinars en podcasts. Da’s ook lekker! Schrijf je hier snel in.

Hé topper! 👋🏽 Dit zijn de doorgroeimogelijkheden van een servicedesk medewerker

Een servicedesk medewerker heeft verschillende doorgroeimogelijkheden. Vaak zijn dit ook functies waarin je klanten te woord staat, storingen oplost of verantwoordelijk bent dat alles binnen het bedrijf goed functioneert. Je doorgroeimogelijkheden zijn onder andere:

  • Receptionist: als receptionist - ook wel baliemedewerker - ben je hét visitekaartje van het bedrijf. Je werkzaamheden zijn heel divers. Zo neem je de telefoon op, verwelkom je klanten, beheer je agenda’s en voer je administratieve taken uit. ✍️
  • Facilitair medewerker: als facilitair medewerker ben je verantwoordelijk voor het huishouden van de organisatie. Jij bent de persoon die ervoor zorgt dat al je collega’s hun werk zo goed mogelijk uitvoeren. 
  • IT-manager: als IT-manager ben je degene binnen een bedrijf die leidinggeeft aan de IT-afdeling. Maaarrr… je bent ook verantwoordelijk voor alle projecten en onderhoudt het contact met klanten.

Checklist: aan deze eigenschappen en competenties herken je een echte servicedesk medewerker 🤩

Kritisch, resultaatgericht en assertief. Daar herken je een echte servicedesk medewerker aan! Welke competenties zijn nog meer handig? Nou deze:

  • Je hebt een sterk analytisch vermogen. Je denkt vooruit en herkent situaties. Dit zorgt ervoor dat je klanten of collega’s snel vooruit helpt.
  • Je bent klantgericht: als servicedesk medewerker verplaats jij je in de klant en voel je aan wat de klant nodig heeft. Zo houd je de klanten tevreden!
  • Je bent een echte multitasker. Komt er een onverwachte storing tussendoor? Zonder problemen weet je te schakelen en zorg je dat de storing als sneeuw voor de zon verdwijnt.
  • Je hebt oog voor detail. Komt niemand erachter waar de fout in het systeem zit? Met deze skill zorg jij ervoor dat dit probleem snel gefixt is!

Deze bedrijven MOET je gezien hebben als servicedesk medewerker

Onze Tempo-Teamers hebben speciaal voor jou uitgezocht wat de àller, àller, àllerleukste werkgevers van Nederland zijn. Deze banen zijn een AANRADER en scoren een 8+ op tevredenheid! Zo weet je zeker dat er mensen werken met véél werkplezier, goede arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid. Wie wil dat nou niet?! 

De baanraders voor servicedesk medewerkers:

  • Dorel Juvenile: dit is dé plek waar je naartoe gaat met een baby op komst! Een gezellig bedrijf gevestigd in Helmond waar ze de echte Brabantse gezelligheid doorvoeren in de werksfeer. Hier is werken dus altijd een feestje!

Altijd de nieuwste servicedesk medewerker vacatures in je mailbox?

Met een vacature-alert ben jij als ALLEREERSTE op de hoogte van de nieuwste vacatures voor hr-adviseurs. Stel ‘m nu in en laat die leuke baan maar komennnnnn!

Flexibele of vaste baan als servicedesk medewerker?

Aan de slag als servicedesk medewerker? Grote kans dat dit zowel full- als parttime kan! Dit verschilt per vacature. Houd je ervan om te weten waar je aan toe bent? Dan zit je als servicedesk medewerker helemaal goed: je werkt namelijk vaak op een vaste plek tijdens kantooruren. Lekker te combineren met je privéleven dus! Toch liever flexibel aan de slag? Alle dienstverbanden vind je bij Tempo-Team! Check direct alle vacatures per dienstverband.

Waarom werken als servicedesk medewerker via Tempo-Team

Werken via Tempo-Team is leeeeeuk! En dat niet alleen, je krijgt namelijk ook:

  • Veel vacatures bij grote én bekende bedrijven.
  • Werk voor starters en ervaren medewerkers op ieder opleidingsniveau.
  • Jij maakt de keuze. Jij bepaalt waar en wanneer je werkt, wij regelen het!
  • Een flink aanbod aan opleidingen en trainingen. Voor ieder wat wils.
  • Persoonlijke begeleiding. Wij staan altijd voor je klaar.
  • Een vooruitzicht. Mensen die via Tempo-Team werken ontwikkelen zich door de jaren heen en klimmen steeds hogerop.

Sla jouw baan als servicedesk medewerker aan de haak met onze sollicitatietips

Sollicitatiebrief, cv, op gesprek… Wat komt er allemaal kijken bij een sollicitatie en wat mag je écht niet vergeten? Onze specialisten en recruiters hebben al hun tips en kennis voor je op een rijtje gezet. Zo wordt solliciteren supersimpel!

Dit zijn de meestgestelde vragen over servicedesk medewerkers

  • Wat doet een servicedesk medewerker?

    Als servicedesk medewerker ben je met jouw ICT-skills dé redder in nood bij storingen in het systeem en weet je vragen van klanten of collega’s in no time te beantwoorden. Je zit daarnaast vol goede ideeën om de dienstverlening te verbeteren en daarmee nog meer mensen te kunnen helpen! Meer weten over je taken als servicedesk medewerker? Check het hier!

  • Wat verdien je gemiddeld als servicedesk medewerker?

    Als fulltime servicedesk medewerker verdien je gemiddeld tussen €2.281 en €2.390 bruto per maand. Lekker salaris toch?! Dat is ongeveer €30.200 per jaar. Werk je liever flex? Ga dan uit van een gemiddeld uurloon van €13,48. Lees hier meer over de secundaire arbeidsvoorwaarden als servicedesk medewerker.

  • Heb je ervaring nodig voor servicedesk medewerker?

    Als servicedesk medewerker is werkervaring een pré. Daarnaast heb je minimaal een mbo-diploma nodig om aan de slag te gaan. Op technisch of facilitair gebied is vaak een hbo-diploma vereist.

  • Waarom is het leuk om te werken als servicedesk medewerker?

    Een baan als servicedesk medewerker is veelzijdig. Als je voldoening haalt uit mensen helpen is dit dé geschikte baan voor jou! Je kan in veel branches terecht en er zijn veel doorgroeimogelijkheden.

  • Aan welke eigenschappen moet je voldoen voor een baan als servicedesk medewerker?

    Als servicedesk medewerker heb je een sterk analytisch vermogen nodig. Daarnaast ben je klantgericht en een echte multitasker. Zo help jij je klanten en collega’s zo goed en snel mogelijk! Met jouw oog voor detail ontdek jij de fouten in het systeem en zorg je ervoor dat alles daarna op rolletjes verloopt.

  • Hoe moet ik solliciteren op een servicedesk medewerker vacature?

    Solliciteren als servicedesk medewerker is zo gepiept! Maak een gratis Tempo-Team-profiel aan en zoek bij onze vacatures naar servicedesk medewerker. Daarna stuur je gemakkelijk je cv en motivatie op via onze website et voilá! Je hebt nu gesolliciteerd! Heb je nog wat hulp nodig bij het solliciteren? Check hier dan al onze sollicitatietips!