Goede werksfeer? Zo maak je de sfeer als werkgever!

Een goede werksfeer, wie wil dat nou niet? Werksfeer en werkplezier gaan hand in hand: de belangrijkste bron van werkplezier op werk zijn tenslotte onze collega’s. En als er een positieve vibe heerst op de werkvloer, dan gaat je hele team daarin mee! Creëer daarom een TOP werksfeer bij jou op de werkvloer! Lees hier precies hoe je de werksfeer opkrikt en wat jouw rol als werkgever hierin is. Dusss wie is de sfeermaker? Ja JIJ! 🥳

Spring meteen naar:

Wat is een goede werksfeer?

Borrels, teamuitjes, samen lunchen en diversiteit binnen het team. Meerdere wegen leiden naar Rome ennnnn naar een goede werksfeer bij jou op de werkvloer. 😉 Er is vooral sprake van een goede werksfeer als je werknemers op een fijne manier met elkaar omgaan. Medewerkers worden gewoon écht blij van lol op de werkvloer, en lol heb je samen. 

Uit ons onderzoek naar werkplezier blijkt dat lachen en plezier op de werkvloer en teamgevoel de belangrijkste pijlers zijn waar jij je als werkgever op zou moeten richten. Welgeteld 48% heeft het gevoel voldoende plezier te hebben en 37% ervaart een hecht teamgevoel. Een aandachtspuntje dus!

Jij helpt je vrienden toch ook als ze hulp nodig hebben? Precies! Die vibe wil je ook creëren binnen je team. Vakantiedagen ruilen, bijspringen als iemand het druk heeft of écht de tijd nemen om iets goed uit te leggen. Werken doe je nou eenmaal niet alleen. Nope, jouw werknemers ook niet! Wanneer collega’s op een goede en leuke manier met elkaar samenwerken én voor elkaar klaarstaan, dan spreek je van een positief werkklimaat. En dat levert jou als werkgever veel op! 

Een goede werksfeer staat dus eigenlijk gelijk aan een goede band met je collega’s: één team, één teamgeest!

Waarom is een goede werkcultuur belangrijk?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een goede en positieve werksfeer heeft een gunstig effect op je bedrijfsresultaten! Bevlogen, betrokken en tevreden medewerkers leveren je meer omzet op, want zij werken productiever en willen net dat extra beetje gas geven. Die laatste mail eruit knallen, een extra terugkoppeling maken naar de klant, je flexwerkplek netjes achterlaten of bijspringen als een collega het superdruk heeft. Als er een goede werksfeer heerst, zijn je werknemers sneller geneigd dit te doen!

Dus wordt er bij jou gelachen op de werkvloer? Dan gaan je werknemers met meer plezier naar hun werk, waardoor ze hun werk met meer passie uitoefenen ennnn daardoor uiteindelijk betere resultaten boeken! En ze blijven langer bij jouw bedrijf of organisatie hangen. Hoppa! Zó belangrijk is een positief werkklimaat dus. 

Nog zo’n fijne: een goede werkcultuur betekent minder ziekteverzuim! Want wie lekker in z’n vel zit, is minder snel ziek. Door in te zetten op de werksfeer - en daarmee werkplezier - verlaag je dus indirect de verzuimkosten voor je bedrijf. BAM! Zo sla je twee vliegen in één klap.

Toch zet slechts 1 op de 4 werkgevers actief in op werksfeer en de teamgeest… Tijd voor verandering! Laat dat plan van aanpak maar aan ons over. 👇🏼

Zo verbeter je de werksfeer als leidinggevende

Er zijn meerdere dingen waar je als leidinggevende op kunt inspelen om de werksfeer te verbeteren. En da’s leeeuk! Investeer bijvoorbeeld in quality time met je werknemers door te borrelen (hoor ik daar boooorrel?!) of een leuke activiteit te organiseren. Maar er zijn nog véél meer mogelijkheden. Uit ons Grote Werkplezier onderzoek (2019) blijkt dat werknemers liever kleine geluksmomentjes hebben tijdens hun werkdag, dan andere materiële zaken. We zetten een aantal factoren voor die TOP werksfeer op een rij. Werkgevers sfeermakers? Jazeker!

1. Vrijmibo

Een borrel is dé manier om elkaar beter te leren kennen. Vrijmibo, domibo, womibo… Het kan allemaal! Veel lol, goede verhalen voor tijdens de lunch op maandag en een hechte onderlinge band. Die vrijmibo is eigenlijk véél meer dan een biertje na werk! 

Buiten werktijden met collega’s omgaan schept een band die superbelangrijk is voor werkplezier op de werkvloer. En wist je dat 56% van de medewerkers graag successen wil vieren met collega’s? Daar leent de vrijmibo zich natuurlijk per-fect voor. Dus hup, zet die biertjes maar vast koud!

2. Teamwork

Goede samenwerking en omgang met collega’s - yup teamwork - zijn belangrijke factoren voor een goede werksfeer. 81% van de medewerkers uit ons onderzoek vindt een goede band met collega’s belangrijk en ruim 50% geeft zijn of haar collega’s al een 8 of hoger (RED Report, 2020)! Goed op weg dus, maar het kan altijd beter. 

Om een prettige werkcultuur te creëren is het belangrijk dat je medewerkers naar elkaar luisteren, elkaar waarderen en helpen wanneer dat nodig is. Hoe je dat als werkgever stimuleert? Geef het goede voorbeeld! Vraag naar anderen, benadruk het positieve en geef complimentjes. Zodra je medewerkers merken dat die sfeer er heerst, gaan ze vanzelf meedoen. Probeer ook eens leuke teambuildingsactiviteiten. Hoe beter je elkaar kent, hoe beter je op elkaar kunt inspelen. Go team(work)!

3. Secundaire arbeidsvoorwaarden

Een auto van de zaak, een flinke eindejaarsbonus of een bedrijfsfitness. Denk je dat deze secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk zijn voor een goede werksfeer? Nope! Je werknemers willen liever dat je investeert in kleine zaken en momenten, zoals flexibiliteit. Thuiswerken als dat beter uitkomt met de kinderen of last minute een vrije dag opnemen als de zon begint te schijnen. Heerlijk, toch? 

Volgens Hèt Grote Werkplezier onderzoek uit 2019 haalt 67% van je werknemers plezier uit een spontane vrije dag. En wat dacht je van een mooie reis naar Verweggistan dankzij 3 maanden onbetaald verlof? Maak zulke dingen mogelijk voor je medewerkers! Dan krijg je vanzelf meer terug.

4. Culturele diversiteit

Wist je dat bedrijven en organisaties beter presteren als zij medewerkers hebben met verschillende leeftijden en culturele achtergronden (culturele diversiteit)? De overheid stimuleert bedrijven zelfs om zich in te zetten voor diversiteit op de werkvloer. Een divers team draagt namelijk bij aan de productiviteit van je werknemers, en een hogere productiviteit leidt weer tot betere resultaten. Uit ons onderzoek blijkt dan ook dat driekwart van de ondervraagden verschillende generaties en culturen een verrijking vindt op de werkvloer. Do we need to say more? Maak van diversiteit een feit!

5. Bedrijfsuitje

Joepie een personeelsuitje! De leukste manier om je werknemers eens weg te sleuren van hun bureau en de werkvloer. Doordat je elkaar ziet en spreekt in een andere omgeving en sfeer, kijk je op een andere manier naar elkaar. Daarmee vergroot je de teamspirit! Je creëert eigenlijk meer eenheid op de werkplek. En zeg nou eerlijk: een dag naar het strand, een escaperoom of een speurtocht door de stad met je hele team klinkt toch fantastisch? Ook op 1,5 meter zijn er genoeg leuke uitjes te vinden voor jou en je collega’s.

Bedrijfsuitjes zijn niet alleen leuk, maar ook nog eens goed voor je bedrijf of organisatie! Een goede teamspirit bevordert namelijk de creativiteit, productiviteit en betrokkenheid van je medewerkers. Zo gaat die werksfeer in een stijgende lijn omhoog!

De sfeermaker checklist

Yesss jij maakt de sfeer als werkgever! Met deze checklist bieden we je een steuntje in de rug, maar het is aan jou. Ben jij al in de weer? Want het is tijd voor SFEER!

🔲 Organiseer eens een kerstborrel buiten december om
🔲 Plan een wekelijkse of maandelijkse vrijmibo
🔲 Luister naar je medewerkers
🔲 Spreek waardering uit naar elkaar
🔲 Let op de culturele diversiteit binnen je team
🔲 Stel je flexibel op naar collega’s
🔲 Gun elkaar een (spontane) vrije dag
🔲 Organiseer een legendarisch bedrijfsuitje

Check, check, check? Dan zit de sfeer helemaal snor bij jou op de werkvloer! 👨🏻‍🦱👌🏻

Onderzoek naar werkplezier 2020

Meer werkplezier op je werkvloer levert je productieve, creatieve én betrokken medewerkers op die minder vaak ziek zijn en langer in dienst blijven. Hoe dat precies zit? Je leest het in het Werkplezier Papier.