Zo maak je een LinkedIn-profiel waar recruiters JA tegen zeggen

Is het tijd om een LinkedIn-profiel aan te maken? Of is het de hoogste tijd om hem eens flink te verbeteren? Top! Dan gaan we jouw online visitekaartje laten knallen. Dat doen we door alle onderdelen van je openbare cv stap voor stap langs te gaan én daar de beste tips van onze recruiters bij te geven. Ready?

Spring snel naar:

Belang van LinkedIn

Wie naar werk zoekt, een nieuwe baan wil of zichzelf op werkgebied wil profileren, moet een goed LinkedIn-profiel hebben! Op LinkedIn zijn elke dag duizenden recruiters actief om mensen te werven voor hun vacatures. En daar kan zomaar de perfecte baan voor jou tussen zitten! 

En: je LinkedIn-profiel is vaak het eerst dat mensen zien wanneer ze je naam Googelen. Je eerste indruk kan beter maar goed zijn, toch?

Tip 1: lachen mag op je profielfoto!

We beginnen bij je profielfoto. Je hebt ongetwijfeld leuke vakantiefoto’s met een mooie teint, zonsondergang en een lekker Mojito in je hand, maarrrr dit is LinkedIn. Je bent op zoek naar werk, laten we dat ook een beetje serieus oppakken 😉 

En voordat we verder gaan: een profiel zonder foto is geen profiel. 

Wat voor foto dan wel? Eentje die uitstraalt dat je er zin in hebt en dat je klaar bent voor een baan! Dat is helemaal niet moeilijk en daar hoef je ook niet voor naar een fotostudio. Er is vast wel iemand in je buurt met een goede camera op zijn telefoon. 

Waar moet je op letten?

  • Zorg voor een effen achtergrond
  • Kijk recht de camera in
  • Zorg voor nette kleding
  • Zorg dat je haar en make-up goed zit
  • en LACH! Daar wordt iedereen blij van! 
  • Ohja, selfies zijn verboden! 

Tip 2: pak die aandacht met een toffe achtergrondfoto (header)!

Dit is een lastig onderdeel van je profiel. Zo lastig dat veel linkedinners hun vingers er niet aan branden. Aan de andere kant, als anderen het niet doen, kan jij er extra mee opvallen! 

Je kan het gebruiken als een plek om wat van je skills en creativiteit te laten zien. Of om het vakgebied waarin je werkt extra te benadrukken. Zoek je werk als kok? Plaats dan een mooie foto van een lekker gerecht. Hoe specifieker, hoe beter! Wil jij het liefst in een visrestaurant werken, plaats dan bijvoorbeeld een lekker gebakken slibtongetje. 

Werk jij het liefst als tuinman of hovenier? Plaats dan een foto van een tuin waar je blij van wordt! Dit kan een eigen foto zijn of jat iets van het internet! Hier doe je dat legaal (en zijn de afmetingen op maat), scheelt weer. 

Tip 3: zet jezelf neer met een duidelijke headline 

In je headline zet je normaal gesproken je huidige functie. Maar wanneer je op zoek bent naar werk, kan je hier aan iedereen laten weten dat je zin hebt om aan de slag te gaan!
Hoe?

Dat kan je in meerdere vormen doen. Zorg er in ieder geval voor dat je jouw beroep goed vermeld én dat je duidelijk maakt dat je beschikbaar bent of werk zoekt. Dus bijvoorbeeld:

  • Ervaren tuinman per direct beschikbaar
  • Enthousiaste muziekleraar zoekt klas om les aan te geven
  • Verpleegkundige wil weer met de handen aan het bed staan

Tip 4: stel jezelf voor met een korte omschrijving

Waar sta je om bekend? Wat zijn je beste kwaliteiten? Probeer het hier kort samen te vatten. Leg uit wat je leuk vind aan je werk, waar je trots op bent en wat je motiveert. 

Ook kan je vertellen waarom je ooit voor dit beroep hebt gekozen. Stel: je bent programmeur, dan slaat elke recruiter aan op een verhaal over hoe jij als klein jochie al met Atari’s in de weer was. 

Of om terug te komen bij de tuinman, vertel dan bijvoorbeeld: 

“Al zolang ik me kan herinneren ging ik in het weekend altijd met mijn vader mee om tuinen aan te leggen, mooi te maken of opnieuw in te richten. Ook hij was jarenlang hovenier, die passie heb ik zeker weten van hem. Nog steeds sta ik het liefst elke dag met mijn handen in aarde te wroeten om mensen blij te maken met hun tuin.”

Tip 5: zet al je werkervaring overzichtelijk op een rij

Dit is net al bij je cv: zet je werkervaring op een rij. Inkoppertje natuurlijk, maar doet het wel even goed! En lekker uitgebreid! 

Stages, vrijwilligerswerk, reis naar het buitenland → zet het erop! En wist je al dat wanneer je bij een bedrijf verschillende functies hebt gehad, je deze mooi onder elkaar kan neerzetten? Dit doe je door 2 verschillende functies bij 1 bedrijf los van elkaar toe te voegen. 

Heb je 5 jaar een bedrijf gewerkt? Vul dan NIET in: 5 jaar gewerkt bij Basisschool IJsselstein in de functies Leerkracht en Remedial Teacher. Nee! Vul de ervaringen juist los van elkaar in! Dus 2 jaar gewerkt als Remedial Teacher bij Basisschool IJsselstein én 3 jaar gewerkt als Leerkracht bij Basisschool IJsselstein. Moet jij eens opletten hoe mooi LinkedIn dit voor jou gaat uitlijnen!

Tip voor je job description

Zet in de beschrijving van je werkzaamheden, de job description, ook duidelijk neer wat je gedaan hebt, wat je verantwoordelijkheden waren en in sommige gevallen wat de resultaten waren van het werk dat jij en je team deden!

En zorg ervoor dat je de juiste termen gebruikt! Als jij veel gevonden wilt worden door recruiters op LinkedIn voor bijvoorbeeld uitvoerder, zorg dan dat de term ‘uitvoerder’ terugkomt in al je ervaring! 

Tip 6: niet te zuinig met diploma’s, cursussen en opleiding

Dit onderdeel spreekt voor zich: zet je opleidingen, cursussen en diploma’s op een rij. En ook hier geldt doe het lekker uitgebreid! Ben je een bepaalde richting opgegaan met je opleiding? Wat voor speciale projecten heb je gedaan? Heb je stages gelopen tijdens school? Schrijf het op! 

Tip 7: pak uit met je vaardigheden en aanbevelingen

Wat moet je kunnen voor het werk dat je doet? Ben je:

  • uitvoerder? → leidinggeven, overzicht houden
  • accountant? → analyseren, nauwkeurig
  • callcenter-medewerker? → klantvriendelijk, snel schakelen

👉 Heb je moeite met bepalen wat jouw vaardigheden zijn? Lees dan ook onze artikelen over competenties en eigenschappen

En je maakt je profiel sterker door te vragen naar aanbevelingen. Iedereen uit je netwerk op LinkedIn de vaardigheden die je op je profiel hebt staan, aanbevelen. Vaak doe je dit voor de collega’s met wie we je veel en intensief hebt samengewerkt. Meestal is het voort wat, hoort wat! Dus als jij het initiatief neemt, zal je zien dat anderen jou gaan aanbevelen. 

Tip 8: maak het af met een duidelijke url!

En tot slot nog een belangrijke tip: verander je url! Het linkje dat LinkedIn automatisch voor jouw profiel aanmaakt is vaak een reeks van getallen en letters. Heel suf dus! Pas hem aan naar jouw naam. Of wees creatief en verwerk je beroep in je url! Doe dit alleen als jouw naam al in gebruik is en het professioneel overkomt.

Dus niet: linkedin.com/harrydeboekhouder

Wel: linkedin.com/harryjansen-administratie

Je past je url aan door:

  • naar je profiel te gaan
  • op het potloodje te klikken 
  • naar beneden scrollen en op potloodje klikken bij ‘contact info’
  • bovenaan klikken op je url 
  • op deze nieuwe instellingen-pagina kun je rechtsboven je url aanpassen

Hoppa! Een kleine investering zo’n LinkedIn-profiel, maar dan heb je ook wat! 

Heb je ook al je: