Re-integratie na burn-out: dit kan je doen als werkgever

Komt je medewerker weer langzaam re-integreren na een burn-out? Fijn! Als werkgever ben je natuurlijk blij wanneer al je medewerkers lekker op hun plek zitten en hun werk goed kunnen doen. Om te zorgen dat dit ook lukt bij een medewerker die herstellende is van een burn-out, een stappenplan! Let’s go! 

Stap 1: Stay connected

Dit geldt voor het hele ziekteproces en dus eigenlijk al vanaf de eerste dag van de ziekmelding. Natuurlijk ga jij je medewerker niet elke dag berichten, maar laat wel eens iets van je horen. In de eerste fase betekent dat een kaartje, bloemetje of fruitmand sturen. Daarna probeer je één keer in de zes weken contact te zoeken. Luister vooral waar je medewerker behoefte aan heeft, en laat weten dat je aan hem of haar denkt. Dit maakt de terugkeer op de werkvloer alleen maar makkelijker. En dat wil je allebei toch?

Let op: bevindt jouw medewerker zich nog in het beginstadium van het ziekteproces? Dan is re-integratie waarschijnlijk nog lang niet aan de orde. Lees hier dan alles over het stappenplan dat je als werkgever doorloopt wanneer een van je medewerkers een burn-out heeft. 

Stap 2: Beter en aan het werk?

Yess, het gaat wat beter met jouw medewerker. Hoho, dat betekent niet dat hij of zij meteen weer volle bak aan de slag kan! Herstel gaat langzaam en moeten jullie dus ook rustig opbouwen. Allereerst beoordeelt de bedrijfsarts of je medewerker er klaar voor is weer te starten met werken. Dat zal in eerste instantie gaan om een paar uur per week. De opbouw in uren gaat in overleg met diezelfde bedrijfsarts. Wat kan jij als werkgever doen? Samen met je medewerker kijken naar passend werk. Is dat bij jou op de werkvloer of ergens anders? En met welke (simpele) taken kan je werknemer beginnen?  

Moet een werknemer die volgens de bedrijfsarts beter is weer aan het werk? Ja! Als de bedrijfsarts oordeelt dat je medewerker beter is, moet hij of zij weer aan het werk. Wanneer je werknemer het niet eens is met de bedrijfsarts, kan hij of zij een deskundigenoordeel vragen aan een arts van het UWV. Zolang de aanvraag loopt, geldt het oordeel van de bedrijfsarts. En moet je medewerker gewoon komen werken.

Stap 3: Maak een plan

Zodra je medewerker weer terugkomt is het belangrijk om te blijven praten. ‘Hoe voel je je?’ ‘Hoe heb je geslapen?’ Deze vragen mag je blijven stellen. Slecht slapen kan bijvoorbeeld weer wijzen op een terugval. Scherp blijven dus! Maak daarom ook een duidelijk plan.  Samen met je medewerker, de bedrijfsarts, en eventueel de psycholoog. Dat werkt vaak het best voor een goed herstel. Re-integratie op werk is bij een burn-out een heel belangrijk onderdeel van het herstel. Een goed plan zorgt voor structuur en ritme. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is, dat is fijn. Joehoe, overzicht! En kan er ook niet te hard van stapel worden gelopen, want een terugval ligt immers altijd op de loer. Top! 

Stap 4: Vlam met mate

De energie stap voor stap opbouwen. Dat is een hele belangrijke voor je medewerker. Werk gewoon lekker volgens het plan dat jullie hebben opgesteld. De meeste mensen beginnen na een burn-out eerst voorzichtig met het opbouwen van uren. Denk bijvoorbeeld in in het begin aan twee dagen per week twee uur werken. Meestal worden de uren per twee tot drie weken uitgebreid. Slim is om hierbij ook altijd de vinger aan de pols te houden bij de bedrijfsarts, want je medewerker doet zich soms groter voor. Even je koppie erbij houden met het opbouwen van die uren dus. In gesprek blijven én vergeet ook niet complimenten te geven, die doen het altijd goed! 

Stap 5: Taak voor taak

De focus ligt in het begin van het herstel op het opbouwen van de uren. Begin daarom met wat simpele, solo-achtige werktaken. Iemand in de eerste weken z’n mailbox laten bijwerken is waarschijnlijk geen succes. Laat dit nog even over aan andere collega’s van je medewerker, of schakel tijdelijk extra krachten in via Tempo-Team. Geef je medewerker rustige werkzaamheden zonder enige tijdsdruk. Vergadersessies of lunchen met collega’s is ook vaak te veel; het zorgt voor een hoop prikkels een aandachtsverschuivingen. Bouw dit soort meetings dus ook rustig op. De gouden tip is eerst uren uitbreiden, en daarna de intensiteit van het takenpakket vergroten. Als je medewerker op ongeveer de helft van het oude aantal uren zit, kan je de intensiteit van de taken wat gaan aanpassen. Lekker stap voor stap, dat zeiden we al toch? ;-) 

Stap 6: Verwijder de angel

Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen. Zorg daarom dat de oorzaak van de burn-out wordt aangepakt. Of dit nu een arbeidsconflict of een te hoge werkdruk was, zorg dat dit niet nog een keer kan voorkomen. Dit kan betekenen dat je de medewerker wat andere taken geeft dan voorheen. Alles om een terugval te voorkomen, hop! 

Stap 7: Iedereen is uniek

Ieder mens is anders. Gelukkig! En elke burn-out ook. Houd dit als werkgever altijd in je achterhoofd. Houd je blik lekker open. Sommige mensen ervaren koffiedrinken als iets laagdrempeligs, maar voor anderen is het juist een spannende sociale activiteit die veel energie kost. Blijf altijd luisteren naar je medewerker. Voor de ene collega kan het werk nooit te veel zijn, terwijl een ander dat juist wel aangeeft. Eén weg naar succes is er daarom niet, maar zoals je weet leiden uiteindelijk vele wegen naar Rome. Yes!

Lees ook: