Eigen werken-bij-site maken: 8 tips voor een ijzersterke recruitmentsite

Succesvol recruiten is topsport. En net zoals Messi de beste voetbalschoenen wilt, wil jij als werkgever de beste werken-bij-website! Met zo’n recruitmentsite maak je kandidaten namelijk gelijk duidelijk waarom jij dé werkgever bent om voor te werken. Ook een supergoede werken-bij-site bouwen, die je snel goede kandidaten oplevert? Lees hier hoe je ‘m maakt! 👇

In dit artikel vind je:

Wat is een werken-bij-website?

Een werken-bij-website is een krachtige recruitmenttool om de juiste kandidaten te bereiken, ze enthousiast te maken én je online vindbaarheid te vergroten. Je plaatst er je vacatures op en geeft een indruk van je bedrijfscultuur. Een ideaal middel dus om je werkgeversmerk (employer brand) te verbeteren! Op een goede werken-bij-website vind je:

  • vacatures, traineeships en stages;
  • carrièremogelijkheden; 
  • het sollicitatieproces;
  • arbeidsvoorwaarden;
  • onboardingproces;
  • bedrijfscultuur en -waarden.

Waarom jij zo’n recruitmentsite wil

Een werken-bij-site is goed voor je werkgeversmerk. Maar ook onmisbaar voor je recruitmentstrategie! Het is een krachtige tool om meer kandidaten aan te trekken. Een goede werken-bij-website heeft daardoor een aantal voordelen:

  • Het laat zien waarom jij een topwerkgever bent! Zo kom je aantrekkelijk over op potentiële kandidaten.
  • Het geeft een goed beeld van de bedrijfscultuur en de sfeer:
    • met teksten die passen bij jullie cultuur en sfeer; 
    • met recruitmentvideo’s en foto’s van de werkplek;
    • en door collega’s voor te stellen. 
  • Het spreekt de juiste doelgroep aan. 
    • Waarom moeten ze bij jouw bedrijf komen werken?
    • Wat kan jij ze bieden? Zoals salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden
    • Hoe ziet de persoonlijke ontwikkeling eruit binnen je bedrijf?

Zo’n recruitmentsite zorgt er dus voor dat potentiële kandidaten veel sneller de keuze maken om ook écht te solliciteren. Lekker toch?

💡 Op zoek naar een voorbeeld van een werken-bij-site? Hier vind je onze Tempo-Team werken-bij-site!

8 tips om een goede werken-bij-website te maken

Het uiteindelijke doel van de werken-bij-website is meer sollicitanten op openstaande vacatures krijgen. Maar het is ook een hele mooie manier om jouw employer brand weer te geven. Zodat werkzoekenden écht voor jou kiezen. Dus.. hoe zorg je dat ze bij jou solliciteren en niet bij de concurrent? 

Met deze 8 tips is jouw organisatie ready voor het maken van een eigen werken-bij-site! Let’s go! 🚀

Tip 1. Trek het los 

Een werken-bij-site werkt beter als hij losstaat van je algemene website. Je algemene website is namelijk het visitekaartje voor je bedrijf. Terwijl je werken-bij-site het visitekaartje is voor jou als werkgever. Daar wil je geen overlap in, dus: trek het los! Ook is dit beter voor Google. Zo rank je hoger bij de vacature-websites omdat er duidelijk wordt aangegeven dat de website alleen voor recruitment gebruikt wordt! 

Voorbeeld: onze url is werkenbijtempo-team.nl. Onze werken-bij-website valt dus niet onder onze reguliere website. Zo kunnen we eenvoudig andere opmaak toevoegen en is de hele website gefocust op het werven van nieuw talent. 

Eigenlijk is de reguliere Tempo-Team website een samenstelling van allemaal mini werkenbijwebsites. Dit komt doordat het hoofddoel van onze website sollicitanten recruiten is voor allemaal topwerkgevers! Wij proberen daarom ook een zo goed mogelijk beeld te geven van iedere werkgever waar wij tempo-teamers heen sturen.

Tip 2. Laat jezelf zien! 

Je werken-bij-website is dé kans om kandidaten jouw werkgeversmerk te laten zien. Hoe doe je dat? Nou zo:

  • Schrijf op wat de kernwaarden zijn van jouw bedrijf. Waar je voor staat, en wat jou uniek maakt; 
  • Maak vacaturevideo’s waarin kandidaten digitaal een dagje meelopen met je huidige werknemers. Bijvoorbeeld voor veelvoorkomende vacature of juist voor de vacature die wat meer uitleg nodig heeft;  
  • Geef je site extra kracht door persoonlijke foto’s en video’s te delen op je site. Zo geef je een inkijkje in jouw bedrijf en degene die er werken. Maak bijvoorbeeld een profielpagina per werknemer of plaats de foto’s van jullie kerstfeest (kies natuurlijk wel voor de foto’s die een beetje toonbaar zijn 😉); 
  • En deel natuurlijk ook je vacatures (je zou ze nog bijna vergeten). In het functieprofiel kun goed beschrijven wat je als werkgever van je werknemers verwacht. 

💡 Op onze werken-bij-website hebben wij ook een uitgebreid verhaal staan over onze cultuur

Tip 3. Maak het aantrekkelijk

Zorg dat je website er tiptop uitziet! Ga voor een mooi ontwerp en laat je huisstijl goed op je website terugkomen. Zowel visueel als in de manier van schrijven (meer hierover in tip 4). 

👉Wil jij een aantrekkelijke werkgever worden, zodat er werknemers solliciteren die écht bij jouw bedrijf passen? Bekijk dan de employer branding toolkit!

Download de toolkit

🎨 Ontwerptip! 🎨 Geef de vacature die je neerzet het liefst een kleur die van de achtergrond van je website afspringt (net zoals wij op ons jobboard doen). Zo trekt-ie gelijk het oog van de kandidaten. 

Tip 4. Schrijf tactisch  

Geen website zonder tekst. Denk vooraf goed na over de toon waarmee jij je doelgroep wilt aanspreken. Is deze professioneel? Of juist heel los? Schrijf wel tactisch! Te populaire namen bijvoorbeeld geven je kandidaat én Google geen goed beeld van de functie. Zo ben je online lastiger te vinden. Communiceer over een functie voor ‘office manager’ en laat voor je vindbaarheid termen als ‘happiness manager’ achterwege. 

👉 Benieuwd hoe je jouw vacature nog beter online vindbaar maakt? Check hier onze  SEO-strategie voor recruitment

Tip 5. Maak ruimte voor open sollicitaties 

Geef op je website ook aandacht aan de kandidaten waar je op dit moment geen passende vacature voor hebt. Zorg dat het mogelijk is om ook een open sollicitatie te sturen. 

Tip 6. Goede navigatie is het halve werk   

Je wilt dat websitebezoekers je werken-bij-pagina natuurlijk makkelijk kunnen vinden. Ook als ze op een verkeerde pagina zijn geland. Verwijs dus op een duidelijke plek naar je werken-bij-site, bijvoorbeeld in je hoofdmenu, een banner of in de footer onderaan de pagina. Zo klik je sneller en makkelijker door.  

Tip 7. Meten = weten 

Waar komen je sollicitanten vandaan? Welke informatie klikken ze aan? En waar vallen ze tijdens het invullen van je sollicitatieformulier af? Je kunt veel informatie van de gebruikers van je website achterhalen. Meten is weten. Gebruik deze inzichten om je website verder te verbeteren en je conversies (sollicitaties) te meten. 

Tip 8. Check check dubbelcheck: werkt alles wel goed?! 

Verloopt het sollicitatieproces goed als kandidaten op je website aankomen? Werkt het sollicitatieformulier zoals het moet? Kun je alle velden invullen? Verspringt er niks op je website? Zoals de afbeeldingen, tekst, buttons of banners? 

Je wilt je bezoeker natuurlijk een gebruiksvriendelijke website bieden. Check daarom vooraf goed of alles écht werkt. Stuur een paar test sollicitatieformulieren naar jezelf en controleer ook of het aan de achterkant van de site goed staat. Voorkom dat er een goede kandidaat aan je neus voorbij gaat omdat je site niet goed werkt! 

Laat je recruitment toch liever over aan de pro’s over? 

Snappen we! Recruitment is een vak apart. Gelukkig kun je altijd terugvallen op de kennis en ervaring van de recruiters en sourcers van Tempo-Team. Stuur ons een berichtje of deel je vacature met ons. Dan gaan wij voor jou aan de slag! 💪

Schakel Tempo-Team in!

Zelf aan de slag met employer branding?

Wil jij een aantrekkelijke werkgever worden, zodat er werknemers solliciteren die écht bij jouw bedrijf passen? Een goede employer branding helpt jou daarbij! We helpen je graag verder met ons stappenplan en leggen we de 10 belangrijkste factoren uit. Zo heb jij binnen no-time die geschikte kandidaat op de werkvloer staan.

  • Waarom is een werken-bij-website nodig voor goede recruitment?

    Met een werken-bij-website ben je beter vindbaar voor kandidaten en komen je vacatures beter naar voren binnen Google. Ook is het fijn dat je kandidaten op deze website meer over je werkgeversmerk kan laten zien en hoe het is om bij jou te werken. Het is dus een stuk meer dan alleen de vacatures! Hoe je zelf zo’n supergoede site maakt? Je checkt het op deze pagina!

  • Waarom wil je een aparte werken-bij-website maken?

    De reden dat je deze website los wilt halen van je algemene website is omdat deze twee verschillende delen van je bedrijf laten zien. De algemene website is het visitekaartje voor jouw bedrijf. En je werken-bij-site is het visitekaartje voor jou als werkgever. Check snel de pagina om te lezen hoe jij zelf een supergoede werken-bij-site maakt!