Dit zijn de factoren die bepalen of jij blij op je werk zit

Heb jij plezier in je werk? Een van de belangrijkste dingen die bepalen of je gestresst wordt van je werk, is plezier. Als je werk leuk is, kan je veel meer aan. Maar als je ogen van verveling uit je kassen smelten terwijl je wel keihard moet werken, zit je al snel thuis met een burn-out.

Daarom staat dit jaar de Week van de Werkstress, georganiseerd door OVAL, van 12 tot 15 november, in het teken van werkplezier. Voor deze 5e editie van de Week is een groot onderzoek in opdracht van OVAL uitgevoerd onder werknemers en werkgevers naar wat nou de factoren zijn die bepalen of jij wel of niet plezier hebt in je werk.  Dit is wat er uit de bus kwam als de Werkplezier Top 10.

De werkplezier top 10

  1. Meer vrijheid = meer blijheid
  2. Hoeveel kan je aan?
  3. Complimentjes voor iedereen!
  4. Nine to five... Zo ongeveer
  5. Een beetje aandacht en betrokkenheid
  6. De juiste persoon voor de klus
  7. Investeren in je talenten
  8. Het Gouden Schouderklopje
  9. Vier je successen!
  10. Iedereen in de ballenbak- nee, wacht

1. Meer vrijheid = meer blijheid

Vrijheid is een belangrijke factor voor je blijheid. Meer mogelijkheden om je eigen tijd in te delen, vanuit huis werken, eigen doelen stellen, zelf je bureauplant uitkiezen: het kan allemaal bijdragen aan je vrijheid en daarmee aan je werkplezier. 

2. Hoeveel kan je aan?

Het is superbelangrijk dat de hoeveelheid werk die je op je bord krijgt, goed op jou persoonlijk is afgestemd. De een werkt sneller dan de ander en een ander kan misschien weer meer druk aan. Als je meer werk moet doen dan je aankan, zit je al heel snel op een treintje richting depressieland. Maar ook als je te weinig te doen hebt, worden de meeste mensen daar niet gelukkiger van. Ergens tussen verveling en frustratie, dát is waar je geluk ligt. Dit noem je in de ‘flow zijn’

Het kan je dus helpen om eerlijk te zeggen hoeveel werk je aan kunt, zodat je manager of je baas je werk daarop kan afstemmen. 

3. Complimentjes voor iedereen!

Een welgemeend, raak complimentje kan je dag heel wat zonniger maken. En niet alleen als je er eentje krijgt: ook een complimentje uitdelen kan je een enorm geluksgevoel geven! Hou ‘t dan even op werkgerelateerde dingen, want meteen over iemands billen beginnen op de werkvloer is voor niemand gemakkelijk.

4. Nine to five... Zo ongeveer

Nog een belangrijke factor voor je werkplezier is hoe flexibel je werktijden zijn. Als je de ruimte krijgt om de kids van school op te halen, of om ‘s ochtends voor het werk aan even te gaan sporten, bijvoorbeeld. Dat maakt alles een stuk aangenamer.

5. Een beetje aandacht en betrokkenheid

Een baas die interesse toont, kan je werk een stuk leuker maken. Een kaartje op je bureau tegenkomen als je jarig bent. Een manager die vraagt naar je weekend. De simpele vraag: “hoe gaat het?” Het zijn kleine dingen, maar ze kunnen een hoop verschil maken!

6. De juiste persoon voor de klus

Een baas die je even opzadelt met een extra lastige taak. Voor de een kan het net de uitdaging zijn die je nodig hebt, voor de ander kan het een struikelblok zijn die je je gemoedsrust, weekend en werkplezier kost. Iedereen heeft een andere manier van werken en van leren, en in het ideale geval worden je taken daarop aangepast.

7. Investeren in je talenten

Iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten. Nou kan het heel nuttig zijn om wat extra aandacht te geven aan je zwakke plekken, maar waar je werkplezier pas echt van omhoog schiet, is als je op je werk juist af kunt gaan op je talenten. Want als je ontwikkelt waar je goed in bent, kun je pas echt gaan uitblinken als het gepolijstje diamantje dat je bent. ;)

8. Het Gouden Schouderklopje

Als je iets verkeerd doet, krijg je de wind van voren, maar als ‘t goed gaat hoor je niks. Terwijl waardering nou juist zo’n belangrijke factor is in je werkplezier. Als je ergens werkt waar je niet alleen te horen krijgt wat er beter kan, maar ook wat er juist heel goed gaat, draagt dat enorm bij aan je werkplezier. 

9. Vier je successen!

We hebben ‘t er al eens eerder over gehad: het is belangrijk om er een feestje van te maken. Je successen vieren kan een enorm positieve impact hebben. Op jou, want je krijgt positieve feedback en het helpt om je minder zwaar te tillen aan de dingen die minder gaan. Op je collega’s, want die krijgen die positiviteit mee en dat verhoogt de sfeer. En op je dronkenschap, want vrijdagmiddagborrel.

10. Iedereen in de ballenbak- nee, wacht

Iedereen is anders. Dus wat er bijdraagt aan je werkplezier, is ook voor iedereen anders. Daarom hebben is de laatste tip bewust leeggelaten, zodat jij ‘m lekker voor jezelf in kan vullen. Wees niet bang om goed te onderzoeken waar je zelf blij van wordt. En dat te overleggen met je baas. Want als jij plezier hebt in je werk, is dat niet alleen goed voor jou, maar ook goed voor het bedrijf. Win-win, zouden we zeggen als het niet zo’n afgezaagde uitspraak was. Win-win

Weet jij nog een mooie tip voor meer werkplezier? Mail ‘m naar de onderzoekers! 

De grote werkpleziergids!

Meer werkplezier op je werkvloer levert je productieve, creatieve én betrokken medewerkers op die minder vaak ziek zijn en langer in dienst blijven. Hoe dat precies zit? Je leest het in de werkpleziergids!

Op zoek naar een nieuwe job?

Wil je jouw leven flexibel kunnen indelen? Of zoek je juist naar vastigheid? Zoek je parttime werk of wil je liever fulltime werken? Vind dan via Tempo-Team jouw ideale baan.