Checklist: ben jij een aantrekkelijke werkgever?

Weet jij waarom mensen bij jouw bedrijf willen werken? Niet? Zonde! Dat is echt wel belangrijk als je de beste werknemers wilt binnenhalen én behouden. Wordt daarom in 5 stappen een aantrekkelijk werkgever!

Kennen mensen jouw bedrijf en willen zij voor je werken? Dit soort vragen horen bij ‘Employer branding’. Als werkgever is het belangrijk om te weten of je een aantrekkelijke werkgever bent en waarom. Nou wat denk je? Ben jij dat?

Een aantrekkelijk werkgever staat er goed op bij zijn of haar (mogelijke) medewerkers. Bij een tof bedrijf gaan mensen voor geen goud weg en kijken werkzoekenden actief naar jouw vacatures.

Maak je bedrijf dus nóg aantrekkelijker in 5 stappen!

Stap 1: zorg voor een écht goede werksfeer

Werksfeer. Ja, we starten even met een open deur. Waarom? Omdat een goede werksfeer over veel meer gaat dan alleen een beetje gezelligheid onderling. Denk bijvoorbeeld ook aan omgangsvormen en persoonlijke aandacht. Ook de personeelsuitjes die je organiseert zeggen veel over je bedrijf.

Weten hoe je nu scoort bij je werknemers? Houd dan eens een tevredenheidsonderzoek onder je werknemers. Wees daarbij ook kritisch op jezelf als werkgever. Wat doe je goed en waar valt er nog winst te behalen: is de werkvloer bijvoorbeeld wel aantrekkelijk? Staat er een kamerplant in de hoek? Een beetje zuurstof doet iedereen goed!

Stap 2: betaal jij wel een beetje behoorlijk?

Salaris. Laten we eerlijk tegen elkaar zijn. Iedereen zoekt een baan die in eerste instantie bij hem of haar past, maar we gaan natuurlijk niet doen alsof salaris niet belangrijk is voor jouw werknemers. Dus: hoeveel betaal je nu eigenlijk? En check ook wat je concurrenten betalen. Als de ‘best betalende werkgever’ bekend staan in jouw omgeving kan erg interessant zijn voor medewerkers en werkzoekenden.

Let wel op: dit is nooit het enige speerpunt waarop je mensen naar je toe trekt, wel een belangrijke! Check bij de sollicitatiegesprekken wel of iemand niet alleen maar uit is op geld, hij of zij moet ook kiezen voor jullie bedrijfscultuur.

Stap 3: bied werkzekerheid, óók aan flexwerkers

Werkzekerheid gaat over meer dan alleen de kans op een vast contract. Maken jouw werknemers bijvoorbeeld wekelijks genoeg uren of is dit voor hen elke week maar weer even afwachten? Denk ook mee met je flexwerkers. Iedereen wil een vorm van zekerheid, zij dus ook! Hoe zijn jouw seizoenspieken en -dalen? Is je planning ruim van tevoren bekend, zodat werknemers zeker zijn van de uren die ze kunnen maken (en het geld dat ze dus verdienen)? Bied garanties!

Stap 4: geef wat extra’s!

Arbeidsvoorwaarden. Welke (secundaire) arbeidsvoorwaarden heeft jouw organisatie en welke extra’s vinden werknemers alleen bij jou? Of zijn het waard om te benoemen bij je vacatures? Kortom: wat maakt jouw organisatie bijzonder? Opleidingen, korting op producten of diensten, goede vrijdagmiddagborrels, en zaken als goede koffie (héél belangrijk) en bedrijfsuitjes zorgen ervoor dat je personeel voor je wil blijven werken en het werkplezier omhoog schiet!

Stap 5: google jezelf eens

Vindbaarheid. Door de vier punten hierboven goed voor jezelf te analyseren kom je erachter welke sterke punten je kunt benadrukken op je website en in vacatureteksten en met welke zwakke punten je aan de slag kan.

Tot slot hebben we nog 1 laatste tip: je vindbaarheid. Stap eens in de schoenen van een werkzoekende: zijn jouw vacatures vindbaar? En als ze je bedrijf vinden, krijgen ze dan wat mee over de sfeer op de werkvloer, het salaris of de vrijmibo? Zijn je social media kanalen al ingericht? Maak jezelf ook online aantrekkelijk. En vindbaar!

We helpen je snel op weg. Op zoek naar millennials? Uit onderzoek blijkt dat je die vooral op LinkedIn vindt. Net als Generatie X. Zoek je naar de nieuwste generatie op de werkvloer (Generatie Z)? Zorg voor een actieve Instagram!