Intercedente Willeke en Jobbot: dé perfecte match!

Misschien heb je onze nieuwste collega al eens zien langskomen, misschien ook niet. Binnenkort kan je zomaar eens een mailtje krijgen van Jobbot! Onze nieuwe manier om kandidaten aan de juiste werkgevers te koppelen. Intercedente Willeke van Uden legt uit waarom Jobbot er is en wat ‘ie kan.

Waarom is Jobbot er?

“Laat ik eerst zeggen dat Jobbot ons niet komt vervangen, maar alleen komt versterken. Jobbot is een matchmaker, maar dan computergestuurd. Een nieuwe manier van matches maken dus, waardoor we nog vaker en véél sneller de juiste kandidaat bij een vacature vinden.”          

“De schaarse arbeidsmarkt maakt de komst van Jobbot noodzakelijk. Er zijn minder mensen beschikbaar, waardoor we steeds vaker veel langer moeten zoeken in onze enorme database. Met een druk op de knop hebben we nu gelijk een lijst met geschikte personen. Vervolgens gaan wij dan met die lijst aan de slag. Kloppen de matches wel? Wat zijn de beste kandidaten? Zijn er nog specifieke wensen vanuit het bedrijf? En dan sturen we onze suggesties door naar het bedrijf.”

Hoe werkt Jobbot?

“Jobbot gaat helemaal zijn eigen gang. Op een goede manier. Zodra er een bedrijf is dat heeft aangegeven voorstellen voor kandidaten van ons te willen ontvangen, houdt Jobbot die site daarvan in de gaten. Zo ziet hij direct of er nog nieuwe vacatures online zijn gezet. Zodra dit gebeurt gaat ‘ie automatisch zoeken in de database naar geschikte kandidaten en stelt deze helemaal vanzelf voor aan de klant.”

“Dit gebeurt aan de hand van trefwoorden. Voorbeeld: staat er in een vacature dat iemand 3 jaar werkervaring als operator moet hebben, minimaal een MBO-opleiding en in de buurt van Rotterdam moet wonen, dan kan Jobbot gelijk alle kandidaten eruit filteren die aan deze eisen voldoen.”

“Voorheen moesten we eerst zelf op zoek naar de vacatures en naar geschikte kandidaten. Enorm tijdrovend werk. Nu heeft een bedrijf soms binnen een uur nadat een vacature online staat al een mail met potentiële kandidaten.”

Maakt Jobbot wel eens fouten?

“Sinds november vertellen we aan klanten dat bepaalde matches met Jobbot zijn gemaakt, maar vanaf mei zijn we al begonnen met het testen van Jobbot. Hierdoor zijn de kinderziektes er al enige tijd uit. We werken met een heel groot team aan Jobbot. Een enorm voordeel! Tips en suggesties van klanten worden zo snel verwerkt in het systeem.”

“Het gebeurt nog af en toe dat er een foute match zit tussen de voorstellen van Jobbot. Dit worden er steeds minder dankzij alle tips die we binnenkrijgen. Klanten hebben er ook begrip voor wanneer er iets niet klopt. Soms ziet Jobbot bijvoorbeeld niet dat iemand al eerder bij een bedrijf heeft gewerkt. De snelheid waarop ze reactie van ons krijgen, maakt een hoop goed. Dit soort fouten worden dus gelukkig snel hersteld.”

Op je wenken bediend

“Laatst sprak ik een klant die het mailtje met suggesties voor zijn vacatures had geopend. Als dat gebeurt, bel ik ze binnen 5 minuten op. Die klant was helemaal verrast en onder de indruk van de snelheid. Hij zei letterlijk: ‘Ik druk op een knop en een paar minuten later is het duidelijk dat alles voor me geregeld wordt. Ik weet direct welke kandidaten beschikbaar zijn.’ Hij wilde vervolgens ook van alles weten over Jobbot. Heel leuk om te horen. Het helpt mensen echt.”

Ook voor die moeilijke kandidaten

“Als we echt een specifieke vraag binnenkrijgen, is het soms moeilijk om de juiste kandidaat te vinden. Neem bijvoorbeeld een moeilijke technische functie in Venlo. Daar is de logistiek momenteel booming en is er dus een groot personeelstekort. Jobbot matcht op zoveel manieren dat er dan ineens toch snel drie geschikte kandidaten beschikbaar blijken. Die wij dan vervolgens weer checken en doorsturen.”

“Vanaf dat moment zit de taak van Jobbot erop en heeft de klant weer gewoon contact met ons. Jobbot is niet een goedkope oplossing voor ons, maar echt een nieuw onderdeel van ons team!”

Wie is Willeke?

Willeke van Uden is Sales intercedent bij Tempo-Team in de omgeving Venlo Boxmeer. In de kleine twee jaar dat ze hier werkt, heeft ze veel verschillende functies gehad. Van intercedent tot supervisor tot superuser van het Jobbot-programma. In die laatste rol is ze bezig om alles en iedereen rond Tempo-Team in contact te brengen met Jobbot.