Sourcing is meer dan searchen: zoekstrategieën om de beste match te vinden!

Ben jij al bekend met sourcing? Strategische sourcing maakt jouw kandidatenveld vééél groter! Het is een uitgebreide en technische zoektocht naar kandidaten, die de kans op de perfecte match enorm verhoogt. Dat is wat je wil toch? Sourcing is superuitgebreid en meer dan alleen searchen, daarom verdient het extra aandacht! We zetten 6 stappen voor de beste zoekstrategie onder elkaar. Huppetee, zo kan jij meteen aan de slag! 

Of ga snel naar:

Wat is sourcing precies?

Sourcing is een strategische zoekwijze om de beste match voor jouw vacature te vinden. Het is eigenlijk next level searchen! In het sourcingproces zoek je naar latente werkzoekenden die  - naast de overduidelijke harde eisen - ook niet voor de hand liggende raakvlakken hebben met de bedrijfscultuur en de organisatie. Waar ben je nou écht naar op zoek? Met sourcing ga je online speuren naar die onontdekte pareltjes!

Wat is het verschil tussen een sourcer en recruiter? 

Ten eerste: een sourcer is geen recruiter. Het is een apart beroep! Uitzendbureaus hebben meestal recruiters én sourcers in dienst. Jaaa Tempo-Team ook! Echt sourcen is namelijk iets wat je niet zomaar erbij doet, want het vraagt om veel kennis. Het is meer dan mensen benaderen, het is mensen engagen!

Waar het bij recruiters gaat om kandidaten met een passend profiel benaderen via databases, jobboards en LinkedIn, kijkt de sourcer óók actief naar kandidaten waar een recruiter niet 1-2-3 aan denkt. Die kandidaten hebben bijvoorbeeld net een andere achtergrond dan de recruiter voor ogen had, maar zijn alsnog een goede match. Hoppa!

👉🏼 Sourcing is extra belangrijk als je op zoek bent naar een ingewikkeld profiel of als de arbeidsmarkt niet in jouw voordeel is. 

Strategische sourcing: een 6-stappenplan

Strategische sourcing bestaat uit meerdere belangrijke stappen. Zoals hierboven gezegd, is het meer dan alleen mensen benaderen. Het is kandidaten analyseren, scannen, plannen, beoordelen én recruiten. We hebben een knallende 6-stapsgewijze sourcingstrategie voor je uitgedacht. Hoppa! Lees je mee?

Stap 1. Weet wie je zoekt (en waarom!)

De eerste stap van strategisch sourcen is meteen het allerbelangrijkst. Naar wie ben jij op zoek? Als je niet weet wie je zoekt, dan weet je ook niet waar je moet zoeken. Tijd voor de scan dus! Bepaal wat voor jou de beste match zou zijn, analyseer de vacature, bekijk de arbeidsmarkt, vergelijk concurrenten en maak de balans op. Bepaal het verschil tussen need to have en nice to have binnen jouw bedrijf. Of het profiel waar de klant om vraagt! Van het ideaalplaatje maak jij eerst een realistisch plaatje.

Zoals eerder gezegd, kijk je bij sourcing verder dan de harde eisen in de vacature. Kijk voorbij het functieprofiel! De ‘zachte’ functie-eisen dus, die in eerste instantie niet uitgesproken zijn. Dat is key bij sourcing! Zo vind je goede kandidaten waar je in eerste instantie niet aan dacht. Hoe je daarachter komt? Beantwoord vragen als: 

  • Wat zijn persoonlijke eigenschappen die veel van onze medewerkers hebben?
  • Waarover praten collega’s met elkaar, zowel zakelijk als privé? 
  • Wat is écht belangrijk binnen onze organisatiecultuur?
  • Wat moet de toegevoegde waarde van de kandidaat voor ons bedrijf zijn?
  • En wat is de toegevoegde waarde van ons voor de kandidaat? 

Ga ook in gesprek met je medewerkers: wat zoeken zij in een collega? En wat missen ze nog binnen hun team? Tijdens het proces van sourcing beantwoord je deze vragen en gebruik je die informatie om te starten met searchen. Zo vind je kandidaten die écht bij jouw bedrijf of organisatie passen!

Stap 2. Kies het juiste sourcing platform

Nu je precies weet waar je naar op zoek bent, bepaal je waar je die kandidaten gaat zoeken. Het juiste platform is namelijk per sector en doelgroep verschillend. Waar loopt jouw droomkandidaat rond? Hoe digitaal is de doelgroep? Zitten ze bijvoorbeeld veel op social media? En zo ja, welke kanalen? Niet iedereen is op LinkedIn te vinden, maar ook niet iedereen op Twitter. Verplaats je in de kandidaat waar jij naar op zoek bent en meng je in de doelgroep.

Voorbeelden van sourcing platforms zijn:

  • Social media: LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter
  • Vacaturesites: Monsterboard, Werk.nl en Jobbird
  • Google!

Ook belangrijk: welke sourcing platforms heb jij tot je beschikking? Kun je bijvoorbeeld rondkijken in handige databases van vacaturesites of heb je een premium account voor LinkedIn? Dat biedt extra mogelijkheden! Heb je dat allebei niet, dan kun je ook gewoon via Google zoeken of de basisversie van LinkedIn gebruiken. Kijk wat voor jou mogelijk is. Dan is het tijd voor de volgende stap!

Stap 3. Start met searchen: van breed naar specifiek

Tijd om te searchen! We raden je aan om de search heel breed te starten. Voer om te beginnen de belangrijkste (harde) termen in op het platform naar keuze. Denk bijvoorbeeld aan keywords voor de sector en het functietitel, zoals ‘medisch’ en ‘ingenieur’. Gebruik hiervoor de Boolean Search-methode, die we hieronder uitleggen.

Pluis dan de profielen uit die in je eerste search naar voren komen. Welke relevante tactische termen zie je vaker terugkomen? Je kunt bijvoorbeeld kijken naar het ontwikkelprofiel van de mogelijke kandidaten. Welke opleidingen hebben ze gevolgd? Welke functies hebben ze gehad? Of welke certificaten hebben ze behaald? Gebruik vervolgens die informatie voor je volgende search. Kijk daarna weer grondig naar de profielen uit die zoekresultaten. Ga zo door! 

Waarom we dit aanraden? Veel zoekresultaten zijn fijn, maar jij wil natuurlijk alleen de beste kandidaten vinden. Op deze manier zoek je steeds verder op details, waardoor de resultaten verminderen, maar de profielen voor jou relevanter worden! Zo richt je je op de 20% van de profielen die er écht toe doen en ben je niet aan het zoeken naar een speld in de hooiberg. Het kost misschien meer moeite om ze te vinden, maar de kandidaten passen uiteindelijk beter bij jouw wensen!

Stap 4. Maak gebruik van Boolean search

Boolean search is onmisbaar voor je zoekproces. Het is een manier van searchen waarbij je zogenaamde search operators toevoegt aan je zoekopdracht in Google. Search operators zijn codewoorden, waarmee je het verschil aanduidt tussen keywords voor harde eisen (need to have) en zachte eisen (nice to have). Ook geef je zo bepaalde synoniemen of vertalingen aan. Bekende search operators zijn AND, OR, NOT en (). Eigenlijk laat je met Boolean search het zoekplatform weten waar je wel en niet naar op zoek bent. In de taal van je computer!

Een voorbeeld van een Boolean search string is:

  • (medical OR medisch OR lab OR chemical OR bio) AND (engineer OR ingenieur)

De keywords in het eerste gedeelte van de search string zijn relevante termen voor de sector en de keywords in het tweede gedeelte voor de functietitel. Je wilt bijvoorbeeld niet zoeken op ‘medical’ én ‘medisch’, want dan krijg je niet de juiste zoekresultaten. Maar je bent wel op zoek naar een ingenieur in de medische sector. 

🔎 Weten wanneer je welke search operator gebruikt? Check het schema hieronder en ga zelf aan de slag!

Zo gebruik je Boolean search: schema search operators
 

Operator Functie Wanneer Voorbeeld
AND

Hiermee geef je aan dat je op
zoek bent naar beide keywords.
De zoekresultaten moeten dus
het ene EN het andere keyword bevatten.

Handig om sector en
functietitel te
combineren.
ingenieur AND medisch
OR Hiermee geef je aan dat je op
zoek bent naar één van de
keywords. De zoekresultaten
moeten dus het ene OF het
andere keyword bevatten.
Handig om synoniemen
aan te geven.
engineer OR ingenieur
NOT Hiermee geef je aan dat je op
zoek bent naar alleen het
eerste keyword en NIET naar
het tweede.
Handig als termen vaak
door elkaar gebruikt
worden.
ingenieur NOT monteur
( ) Hiermee geef je aan dat een
gedeelte in je search string
familie van elkaar is. Heb je
twee groepen van keywords die
bij elkaar horen? Dan zet je
iedere groep tussen haakjes.
Handig als je
verschillende
vaktermen met
verschillende
functietitels wilt
combineren.
(medical OR medisch OR
chemical) AND (engineer
OR ingenieur)
“ “ Hiermee geef je aan dat je op
zoek bent naar een specifieke
combinatie. Horen meerdere
keywords bij elkaar, dan zet je
ze tussen aanhalingstekens.
Handig als de
functietitel uit
meerdere woorden
bestaat.
“software engineer”

Liever visueler?

Download dit schema met alle search operators en voorbeelden! Zo wordt Boolean search een makkie.

Extra optie: X-Ray Search

Wil je next level searchen? Probeer dan X-Ray Search! Dit is een zoektechniek waarmee je naar profielen op een specifieke website kunt zoeken. Je voegt dan websitenaam toe aan je Boolean search string. Handig voor als je bijvoorbeeld alleen op LinkedIn wilt zoeken! Een voorbeeld van een X-Ray Search is:

  • site:tempo-team.nl medewerker logistiek
tempo-team.nl medewerker logistiek

Maar X-Ray Search is meer! Je kunt op deze manier namelijk ook zoeken naar socialmediakanalen (@), prijzen (€), hashtags (#) of bepaalde bestandstypes (filetype:). Zo kun je op een creatieve manier naar kandidaten zoeken! De mogelijkheden zijn wel per zoekmachine verschillend, dus check dat van tevoren altijd goed. 

Stap 5. Benader perfect passende kandidaten

Heb jij goede profielen gevonden tussen de zoekresultaten? Dan kan het echte recruiten beginnen! Maak eerst een selectie uit alle relevante resultaten van profielen die perfect passen bij jouw eisen. Kijk nóg kritischer en probeer de eindselectie klein te houden.

Selectie check? Hoppa! Nu kun je ze gaan benaderen. Wees ook daar tactisch in, anders heb je al die moeite natuurlijk voor niets gedaan. Steek daarom ook energie, tijd en creativiteit in het opstellen van je bericht. 

Een goed bericht naar latente werkzoekers...

  • is superpersoonlijk;
  • bevat de vraag of iemand open staat voor mooie kansen;
  • laat zien dat je voldoende kennis hebt over de functie;
  • bevat geen twijfelwoorden;
  • wordt nooit verzonden naar collega’s!

Belangrijk: het is echt een no go om naar alle kandidaten hetzelfde bericht te sturen! Een kandidaat zal namelijk véél sneller geneigd zijn te reageren als het een persoonlijk bericht is. Pas daarom je bericht aan aan het profiel van de kandidaat. Vraag jezelf af: ‘Kan dit bericht ook naar andere kandidaten verstuurd worden?’ Zo ja, dan moet het nog persoonlijker! Zo nee, versturen maar!

Stap 6. Nodig de beste matches uit voor een sollicitatiegesprek!

Is het een perfecte passende match? En is de kandidaat geïnteresseerd in de functie? Wacht niet langer! Nodig de kandidaat uit voor een sollicitatiegesprek. Nu kan het binnenhalen beginnen. Het grote voordeel: dankzij de eerste 5 stappen is de kans op een geslaagde sollicitatieprocedure véél groter! Wie weet is dit wel de ideale kandidaat en had je diegene zonder sourcing nooit ontmoet… Zo belangrijk is sourcing dus!

Voer een goed sollicitatiegesprek

Bonustips voor de allerbeste sourcing

1. Bouw een warm netwerk op

Een warm netwerk is als een vijver vol vissen: je hebt sneller beet! Daarom is het slim om op LinkedIn te connecten met potentiële kandidaten. Stuur een connectieverzoek onder het mom van ‘we werken in hetzelfde vakgebied’. Zo worden ze onderdeel van je netwerk en kun je ze later benaderen of ze op zoek zijn. Je schrikt kandidaten dan niet meteen af met een privébericht, want jullie zijn al digitale vriendjes! Het wordt dan een vorm van referral recruitment.

2. Maak gebruik van het netwerk van je netwerk 😉

Heb jij iemand benaderd, maar staat diegene niet open voor kansen? Jammer! Toch heb je een mooie ingang gecreëerd. Vraag of hij/zij iemand uit zijn/haar eigen netwerk kent die wél op zoek is. Wie weet komen daar wel onverwachte pareltjes uit voort!

3. Pas op met tagging tools

Er worden verschillende tagging tools aangeboden die je kunnen helpen met sourcing. Pas daar mee op! Sommige tagging tools zijn inderdaad superhandig, maar staan op een soort zwarte lijst. Dat kan ervoor zorgen dat je in de zogenaamde LinkedIn-gevangenis terechtkomt en verbannen wordt van het platform. Dus wil je een tagging tool gebruiken? Check dan eerst of ze niet op een blacklist staan.

Laat je sourcing liever over aan de pro’s?

Sourcen lastig en tijdrovend? Snappen we. Sourcing is een vak apart! Daarom is het effectiever (én goedkoper!) om het (deels) uit te besteden. Wij hebben sourcers in huis, een megadatabase aan geschikte kandidaten, kennen de werkvelden en weten precies hoe je efficiënt sourcing inricht én begeleidt. Wij vinden die onontdekte pareltjes voor je in een oogwenk!

Schakel Tempo-Team in!