De geschiedenis van Tempo-Team

Marinus Spruytenburg introduceert op 25 maart 1969 de naam Tempo-Team. Uitzenden staat nog in de kinderschoenen en hij ziet veel kansen in deze nieuwe dienstverlening. Door overnames en innovatieve formules groeit Tempo-Team snel uit tot een van de meest toonaangevende uitzendbureaus van Nederland.

Jaren 70: Pionieren

De wet- en regelgeving is in de jaren 70 nog lang niet zo uitgebreid als nu. Marinus Spruytenburg ziet overal kansen en lanceert in de jaren 70 een aantal dienstverleningsconcepten dat nu nog steeds tot de verbeelding spreekt, zoals de Oppascentrale en banenboetieks in vestigingen van de Bijenkorf. In 1973 worden Tempo-Team Student en Tempo-Team Gezondheidszorg zeer succesvol onderdelen van Tempo-Team.

Tempo-Team sponsort een tafeltennisvereniging die herhaaldelijk kampioen van Nederland wordt. Ook de binding met uitzendkrachten staat hoog in het vaandel.

Jaren 80: Groei

Na het overlijden van de heer Spruytenburg in 1979 gaat het met Tempo-Team als gevolg van mismanagement een stuk slechter. In 1983 neemt Randstad Tempo-Team over en begint een nieuwe periode van bloei. Het aantal vestigingen en medewerkers groeit snel. De economische crisis is ten einde en de wetgeving rondom flexibele arbeid wordt verruimd. Directeur David van Gelder stimuleert de medewerkers van Tempo-Team om marktbewerking serieus ter hand te nemen. De huiskleur verandert van oranje naar rood.

Jaren 90: Verworven positie

De jaren 90 zijn roerige jaren. Leo Lindelauf is algemeen directeur van Tempo-Team. Internet en kantoorautomatisering veranderen het proces op de vestiging ingrijpend. Tempo-Team groeit boven de markt uit en als in 1992 de Flex Holding aan de Randstad Holding wordt toegevoegd, krijgt Tempo-Team er een tweede sterk merk bij: Werknet, dat zich vooral richt op inhouse dienstverlening bij grote industriële klanten. Ook zien Tempo-Team Projecten en Tempo-Team Professionals het licht. In dit decennium timmert Tempo-Team aan de weg met campagnes en tv-commercials. De tv-commercials ‘Glazenwasser’ en ‘Stafmedewerker’ gooien hoge ogen bij het publiek en vergroten de naamsbekendheid en voorkeurspositie van Tempo-Team. De ingrijpendste verandering is de invoering van de wet Flexibiliteit en Zekerheid in 1999. Het uitzendproces wordt uitgebreider en ingewikkelder, de rechtspositie van uitzendkrachten verbetert aanzienlijk. Naar aanleiding van de Flexwet geeft Tempo-Team het boekje ‘Nieuwe tijden, nieuwe regels’ uit, waarin de flexwet wordt uitgelegd. Dit boekje is de voorloper van het huidige ‘Het Rode Boekje, antwoord op de 300 meest gestelde vragen over personeel’.

Om flexwerkers langer aan zich te binden, start Tempo-Team in 1999 het All Stars-programma, gebaseerd op de drie pijlers Future, Finance en Fun.

Het nieuwe millennium

Met Peter Hulsbos als directeur neemt Tempo-Team binnen een paar jaar de tweede positie in Nederland stevig in handen. Vanaf 2000 sponsort Tempo-Team gedurende zeven jaar een succesvol raceteam. De tv-commercials van Tempo-Team zijn spraakmakend (‘Afscheid’, ‘Bouwmarkt’, ‘Hotel’) en verrijken de Nederlandse taal met uitdrukkingen als 'Het waren twee fantastische dagen', 'Best druk, in je eentje' en ‘This time I see it through the fingers!’.

Integratie van Vedior

In november 2007 neemt Randstad Holding de Vedior Holding over. De uitzendondernemingen van Vedior worden geïntegreerd in die van Tempo-Team. De integratie wordt in 2008 binnen een aantal maanden succesvol voltooid. Door de overname is Tempo-Team nu ook actief in België en Luxemburg. Een paar jaar later opent Tempo-Team vestigingen in Portugal en Duitsland. In 2010 lanceert Tempo-Team Red Ambition, een campagne waarmee Tempo-Team zich positioneert als brede HR-dienstverlener met de labels Uitzenden, Professionals, Inhouse Services, Employability, Payrolling en Outsourcing.

Van brede HR-dienstverlener naar het netwerk Tempo-Team

Vanwege haar bekendheid en positie op de Nederlandse arbeidsmarkt, wordt Tempo-Team een veelgevraagd partner voor diverse mediapartijen. In de winter van 2011 verschijnt Tempo-Team zelfs prominent op tv als partner van RTL4 in het programma ‘Hotel de Toekomst’, waarin acht werkzoekenden worden klaargestoomd voor een terugkeer op de arbeidsmarkt. Ook nu is Tempo-Team nog steeds een vernieuwende en maatschappelijk betrokken HR-dienstverlener. Formules als Transport, Techniek, Work4Women en MVO-projecten als de Tempo-Team Foundation en Krachtcatering tonen alle stakeholders dat Tempo-Team meer is dan uitzenden alleen.