Wat vinden medewerkers belangrijk aan een leidinggevende?
We hebben onderzoek gedaan naar werkplezier* en vroegen naar de ervaringen van 800 werknemers en 250 werkgevers. Scoor je als bedrijf hoog op werkplezier dan hebben de meeste werknemers (59%) een competente en fijne leidinggevende. Meer dan de helft van de werknemers zegt dat hun baas empathisch reageert op moeilijke momenten in hun leven. De meeste leidinggevenden staan dan ook dicht bij hun team.
Dit staat ook nog op het verlanglijstje:
- 57% van de medewerkers vindt een transparante, vlotte communicatie belangrijk;
- 29% wilt dat de leidinggevende veel autonomie geeft.
Wat is goed leiderschap?
Een goede leider is niet altijd baas boven baas, maar iemand die - zeker nu ook - zijn kwetsbaarheid laat zien. Een goede leider is empatisch, doortastend, hakt knopen door en spreekt zijn waardering uit. Eigenlijk kun je goed leiderschap in één woord vangen: aandacht.
Uit onderzoek van Elton Mayo uit de jaren 30 bleek al dat aandacht een positief effect heeft op de prestaties van medewerkers. Hij vergeleek twee productieafdelingen van een fabriek met elkaar. Op één afdeling veranderde hij de arbeidsomstandigheden, zoals de verlichting, en bij de ander bleef de situatie ongewijzigd. Wat bleek? Op beide afdelingen ging de productiviteit omhoog. Niet door de veranderende arbeidsomstandigheden, maar door de aandacht die de onderzoekers en leidinggevenden gaven. Aandacht stimuleert je medewerkers waardoor een sterk groepsgevoel ontstaat en de motivatie om samen een goede prestatie neer te zetten.
Waarom is het belangrijk om goed leiding te geven?
Wil je dat jouw medewerkers met plezier naar hun werk komen? Dan zijn het loon op tijd betalen en de arbeidsomstandigheden niet het belangrijkste. Een betrokken leidinggevende, die zijn waardering uitspreekt, creëert gemotiveerde medewerkers. Ook zorgt een goede leidinggevende voor:
- minder verzuim;
- meer betrokkenheid;
- verhoogde productiviteit;
- lager verloop;
- hogere intrinsieke arbeidsmotivatie;
- meer werkplezier!
De leiderschap checklist:
Dit vinden je medewerkers belangrijk aan hun leidinggevende. Kun jij het hele lijstje afvinken? Top! Dan heb je het goed voor elkaar, anders mag je nog eventjes aan de bak!
🔲 autonomie
🔲 feedback
🔲 waardering
🔲 erkenning
🔲 empathie
🔲 vlotte communicatie
🔲 verbinding
🔲 persoonlijke aandacht