Voorkom vroegtijdige uitstroom en investeer net als OHRA in een uitgebreide onboarding.

We spraken Suzan (teamleider bij OHRA) over het onboarden en binden van medewerkers. Goed inwerken is ‘key’ volgens Suzan. Het zorgt voor minder verzuim en vroegtijdige uitstroom. Tijdens de jaarlijkse zorgcampagne werkt OHRA veel met tijdelijk personeel. Een derde van de uitzendkrachten stroomt na de campagne door binnen OHRA. Iedereen die start krijgt een uitgebreide onboarding. Lees snel verder hoe OHRA dit aanpakt.

Medewerkers zich welkom laten voelen. Zo doe je dat!

Medewerkers zich welkom laten voelen begint al bij het eerste gesprek. Onboarding is meer dan alleen inhoudelijk inwerken. Persoonlijke aandacht zorgt ervoor dat nieuwe collega’s niet vroegtijdig uitstromen.

‘’We krijgen veel positieve reacties op ons onboardingsprogramma. Het voelt voor nieuwe medewerkers als een warm bad’’

Het eerste gesprek is meer dan een gesprek

Het eerste moment is belangrijk. De eerste kennismaking is daarom altijd op kantoor. Er volgt niet alleen een sollicitatiegesprek maar kandidaten krijgen ook een rondleiding en luisteren mee met een collega. Zo kan de kandidaat kijken of OHRA  écht past. Kandidaat aangenomen? Ze ontvangen altijd een persoonlijk kaartje met ‘Gefeliciteerd met je nieuwe opdracht, we zien je snel!’ 

Zorg voor een buddysysteem 

Op de eerste werkdag vervolgt OHRA de  onboarding. Nieuwe collega’s krijgen een welkomstpakket met leuke spulletjes. Bijvoorbeeld een paarse krokodil 😉. De eerste twee weken staat in het teken van de training. Iedere nieuwe collega krijgt een buddy. Deze persoon is verantwoordelijk voor alle praktische zaken. Ook is er een vraagbaak. Deze collega is twee weken aanwezig op locatie om alle inhoudelijke vragen te beantwoorden. Na twee weken is het mogelijk om hybride te werken. Ook na de eerste twee weken is er hulp! Het ‘collega-helpt-collega-telefoonnummer’ wordt afgewisseld door collega’s in het team. Een nieuwe medewerker kan altijd bellen en wordt direct geholpen.

‘’Een teamleider is altijd aanwezig de eerste dagen. We wachten bewust de eerste maand met het laten zien van de HR-cyclus. Eerst even landen. Belangrijke gesprekken komen later’’

Zet na een goede onboarding in op binding. 

Blijf met elkaar in gesprek. Als teamleider is het belangrijk om je kwetsbaar op te stellen. Dit nodigt medewerkers uit ook open te zijn. OHRA heeft een vertrouwenspersoon binnen de organisatie. Ook is er een work life coach. Deze persoon helpt bijvoorbeeld  met een goede werk-prive balans. Bijvoorbeeld wanneer iemand net een kindje heeft gekregen. Zo zorgt OHRA ervoor dat mensen niet uitvallen. Naast een veilige en open werkomgeving is het belangrijk in gesprek te blijven over doorgroeimogelijkheden. Natuurlijk is het jammer wanneer iemand jouw team verlaat. Toch is het belangrijk te zoeken naar uitdagingen binnen of buiten het team. Zo houd je medewerkers binnen de organisatie.

‘’Binnen OHRA  hebben we een blije-medewerkersgroep. Dit is een werkgroep met collega’s die de wensen van medewerkers delen met het MT. Door deze werkgroep is er nu fruit op iedere afdeling en krijgt de afdeling een nieuw kleurtje op de muren. Een simpele oplossing om signalen voor betering  van medewerkers op te vangen’’

Een concrete toolkit met alle tips voor een geslaagde onboarding? Download de onboardingstoolkit en ga direct aan de slag!

Download onboardingstoolkit