Waardering uitspreken op de werkvloer? In 3 stappen naar meer erkenning!

“Je presentatie was echt krachtig gisteren!” of “Dit werk is echt voor jou gemaakt!” Waardering en erkenning zijn mégabelangrijk op de werkvloer. Die persoonlijke aandacht is key voor meer werkplezier! Hoog tijd dus om meer waardering te tonen als leidinggevende. Hoe? In deze 3 stappen laat jij jouw collega’s zien dat je ze waardeert en erkent. Aan de bak!

Spring snel naar:

Wat is waardering?

Wat betekent waardering eigenlijk? Volgens de Dikke Van Dale is waardering: 

  • het op prijs stellen: zijn waardering uitspreken;
  • besef dat iets of iemand waardevol is.

Dat klinkt simpel. Klinkt, ja. Want waardering tonen is méér dan een schouderklopje geven bij uitzonderlijke prestaties. Psychologe, happyologist en schrijver van het boek ‘Werkgeluk werkt!’ Lieke Bezemer stelt dat waardering en erkenning sterk bijdragen aan het werkplezier van medewerkers. Joepie!

Waardering op de werkvloer betekent dat elke medewerker het gevoel heeft dat hij of zij ertoe doet. Stuk voor stuk. Dat wat ze doen belangrijk is én gezien wordt. Elke dag opnieuw. Het betekent ook dat je medewerkers het gevoel hebben dat ze bij het team horen en dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Dit sluit ook weer aan bij de behoeftentaart ehh… piramide van Maslow: mensen ervaren geluk als ze het gevoel hebben ergens bij te horen. En gezien worden. Dat klinkt toch als muziek in de oren van een werkgever?

In 3 stappen meer waardering en erkenning geven

Hoe je waardering en erkenning op de werkvloer toont? Geef je collega’s goede complimenten, neem de tijd, steek er aandacht in en spreek concrete waardering uit naar je medewerkers. We lichten deze stappen voor je toe. Op naar meer werkplezier in 3, 2, 1…

Stap 1. Geef je collega’s complimenten

Complimenten, wie houdt er niet van?! Twee op de drie werknemers (65%) haalt plezier uit het krijgen van een compliment. Dat is meer dan de helft! Een goed compliment op werk geef je voor iets waar iemand z’n best voor doet. Dus is jouw collega al twee weken druk bezig met een project? Compliment! Heeft je werknemer een klant supergoed geholpen? Compliment! Of heeft iemand het magazijn spic en span achtergelaten? Compliment natuurlijk! 😉 Geef gerichte complimentjes over werk! Die schoenen zijn ook leuk, maarree… Je snapt ‘m.

Zo geef je een goed compliment:

  • Noem de medewerker die je complimenteert bij zijn/ haar naam, zo weet iedereen precies wie er bedoeld wordt.
  • Wees specifiek, dus niet alleen ‘lekker gewerkt’, maar bijvoorbeeld ‘dat gesprek met die klant heb je heel goed gevoerd’. Het gevoel van waardering bij je medewerker gaat zo vaak gemakkelijk omhoog, omdat je als leidinggevende écht uitspreekt dat je ziet waar diegene mee bezig is. 
  • Neem de tijd, als je iemand complimenteert, loop er even op af, maak even een praatje, vraag door. Bijvoorbeeld: ‘De cijfers in je presentatie maakten het echt overzichtelijker, hoe kwam je daar eigenlijk op?’ Onthoud ook dat iemand op jouw compliment reageert, dus houd er rekening mee dat je een kort gesprek met diegene voert en plan die tijd ook in. Laat je daar niet door tegenhouden!

Lees ook: zo geef je jouw collega een oprecht compliment!

Stap 2. Neem de tijd voor aandacht

Joehoeeee, aandacht!! Yup, waardering en erkenning gaan hand in hand met persoonlijke aandacht. Maak daar dus tijd voor. Zoals psychologe Bezemer schrijft: ‘Waardering en erkenning zitten ook in een bemoedigend knikje, het benoemen van iemands inbreng tijdens een vergadering, het bedanken voor het gedane werk, aandacht hebben voor de thuissituatie en de zaken die daar spelen.’ Aandacht zit ‘m dus al in de kleine dingen, als je er maar even de tijd voor neemt. 

Het is voor je medewerkers belangrijk om stil te staan bij de successen. Zorg er dus voor dat ze genieten van de waardering, en niet tjoptjop alsmaar doorgaan naar het volgende. Laat je werknemers na een compliment of uiting van waardering het even in zich opnemen, voordat je een nieuwe vraag of opdracht bij iemand neerlegt. Top!

Persoonlijke aandacht hoeft trouwens niet altijd één op één te zijn. Je kan iemands goede prestatie of inzet ook benoemen in de app-groep, nieuwsbrief, op de socials of zelfs op de website. Doennnn! 

En wil je je waardering uiten voor een medewerker, maar weet je niet precies hoe? Praat erover! Vraag wat je medewerker bezighoudt, waar hij of zij aan werkt en luister naar je medewerkers. Laat merken dat je het belangrijk vindt om te weten waar ze mee bezig zijn.

Stap 3. Spreek je waardering concreet uit

Ten derde: waardering en erkenning kan je als leidinggevende ook concreet maken. We horen je denken… Hoe? Makkie: door het te verbinden met je arbeidsvoorwaarden! Laat je arbeidsvoorwaarden aansluiten bij de wensen van je medewerkers. Nopeee, geld is zeker niet alles! Denk bijvoorbeeld aan extra vakantiedagen of de mogelijkheid tot extra cursussen. 

Veel bedrijven tonen hun waardering voor hardwerkende medewerkers met interne bonussen. Pas daarmee op! Daarmee kun je interne competitie in de hand werken en dat wil je natuurlijk niet als leidinggevende. De aandacht van medewerkers verschuift zo heel gemakkelijk van het bedrijfsresultaat naar individuele prestaties. Enneee… één team, één taak toch? Precies! Stel daarom een algemene bonus in voor het hele bedrijf. Zo krijg je als leidinggevende net zoveel als je telefoniste. Wel zo eerlijk. Yessss!

Waarom is het zo belangrijk om voldoende waardering en erkenning te geven op werk?

Nooouu, erkenning en waardering zijn volgens veel onderzoeken een van de belangrijkste drijfveren van werknemers! Zonder erkenning en waardering geen intrinsieke motivatie. En zonder intrinsieke motivatie geen gezellige werknemer… Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat maar liefst de helft van de werknemers hun baan opzegt omdat ze een slechte relatie met hun leidinggevende hebben. Het is dus essentieel dat je medewerkers zich gehoord én gezien voelen binnen je organisatie! Kun jij.

Dit zijn de voordelen van voldoende erkenning en waardering geven:

  1. Weinig personeelsverloop: medewerkers die zich gewaardeerd voelen in hun werk blijven langer in de organisatie. Yuuup, dat is weer fijn voor jou als leidinggevende, want dat betekent dat de kwaliteit vaak omhoog gaat (én minder inwerkkosten voor nieuwe werknemers)!
  2. Hogere productiviteit: wanneer medewerkers zich gewaardeerd voelen, hebben ze een sterke intrinsieke motivatie om te werken en zijn ze erg betrokken bij het eindresultaat van je organisatie. Dat betekent weer dat ze zich meer inzetten en dus de productiviteit van je bedrijf omhoog schiet. Hoppa!
  3. Minder verzuim: medewerkers die blij zijn en lekker op hun plek zitten, hebben minder stress. En minder stress leidt weer tot minder burn-outs en zo ook tot minder ziekteverzuim. Lekkerrrrr.

Dussss wil jij meer werkplezier binnen jouw bedrijf? Knoop deze 3 stappen dan goed in je oren! 🙌🏼

Onderzoek naar werkplezier 2020

Meer werkplezier op je werkvloer levert je productieve, creatieve én betrokken medewerkers op die minder vaak ziek zijn en langer in dienst blijven. Hoe dat precies zit? Je leest het in het Werkplezier Papier.

*Disclaimer:
Bovengenoemde tekst is gebaseerd op onderzoeken die zijn uitgevoerd in opdracht van Tempo-Team. Het gaat hier om het Grote Werkplezier Onderzoek 2019 en ons Onderzoek naar Werkplezier 2020 onder 1.000 werknemers. We hebben bij de selectie van deelnemende werknemers rekening gehouden met een representatieve verdeling van leeftijd, geslacht, opleiding en verschillende branches. Ook hebben we het onderzoek ‘Red Report 2020’ van onze zuiderburen Tempo-Team België onder 800 werknemers en 250 werkgevers als bron gebruikt.

Lees hier meer over goed leiderschap