Klantcase Aldipress

Voor zowel het flexibele als het vaste personeel van Aldipress

De tijdschriftenbranche staat onder druk. Dat merkt ook Aldipress, marktleider in de distributie van tijdschriften, stripalbums, romans en puzzels voor de losse verkoop. Desondanks is er rond de vakanties en feestdagen altijd een piek in de distributie van de 600 titels, van 170 verschillende uitgevers, naar 8000 Nederlandse verkooppunten. En dan is er nog de retourstroom van de winkels naar de uitgever. Hoe zorgt het bedrijf dat het altijd genoeg gekwalificeerde mensen aan het werk heeft? Patrick Endeman, hoofd operations bij Aldipress: ‘In de huidige dalende markt kunnen wij geen vaste krachten aannemen. De flexibele schil is voor ons dan ook steeds belangrijker geworden. In ons distributiecentrum in Duiven is een groot deel van de medewerkers flexwerker. Het is de kunst om te zorgen dat we altijd voldoende mensen hebben mét de juiste kwalificaties. Voorheen werkten we met meerdere uitzendbureaus samen om dit doel te bereiken, maar onlangs zijn we, samen met Tempo-Team, gaan professionaliseren. Zij verzorgen voor ons distributiecentrum, vanuit een inhouse-locatie, de wekelijkse planning van gemiddeld duizend diensten van zowel het flexibele als ons vaste personeel.’

Betrouwbare levering

De samenwerking verloopt efficiënt. Patrick Endeman: ‘Wij doen een aanvraag voor een bepaald aantal medewerkers met de kwalificaties die we op een zeker moment nodig hebben en Tempo-Team zorgt dan voor de juiste mensen. Zo hebben we altijd een leverbetrouwbaarheid van 99,9% en kunnen we zo flexibel mogelijk meebewegen met de vraag.’ Op vaste momenten is er overleg met de planner van Tempo-Team. ‘We sturen strak op kpi’s, maar ook op een goede mix van mensen. Zo werken we niet alleen met mensen van de reguliere arbeidsmarkt, maar ook met mensen van de sociale werkplaats én gepensioneerden. Inmiddels is onze effectiviteit gestegen. Met minder mensen verzetten we meer werk: omdat de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plaats worden ingezet.’

Steeds beter sturen

Dankzij T-Point, de online portal van Tempo-Team, heeft Aldipress 24/7 inzicht in het hele administratieve proces; van aanvraag tot planning tot facturatie. ‘En door de automatische koppeling tussen planning en facturatie is een controle op de facturen bijna overbodig,’ zegt Endeman. ‘Ze kloppen altijd.’ Sinds kort werkt Aldipress ook met het nieuwe tijdregistratiesysteem T-Point Touch. Daarmee scannen medewerkers eenvoudig hun vingerafdruk bij aankomst en vertrek, waarna hun gewerkte uren automatisch worden geregistreerd en dat biedt nog meer voordelen. ‘We kunnen meteen de gerealiseerde uren per activiteit zien. Zo hebben we direct inzicht in de kosten per activiteit en eenheid product en kunnen we steeds beter sturen op resultaat.’