Best practices en voorbeelden voor een knallende digitale onboardingsprogramma!

Zelf een onboardingsprogramma opzetten voor je nieuwe medewerkers? Yes! Dat doe je het snelst met een duidelijk voorbeeld en leerpunten vanuit best practices van andere werkgevers. Daarom… 🥁🥁 lichten we hieronder een aantal cases uit, mét alle handvatten die je nodig hebt om een perfecte onboarding te bouwen. Klaar? Onboarden maar! 🚀

Op deze pagina:

5 redenen voor een online onboardingsjourney

Heb je vaak en veel nieuwe mensen in dienst? Dan kan het handig zijn om delen van jouw onboarding te digitaliseren. Twijfel je of een gedeeltelijke online onboardingsjourney iets voor jouw bedrijf of organisatie is?

Dit is waarom wij de onboarding voor een groot deel digitaal doen:

  1. We kunnen op vaste momenten vragen hoe het met onze kandidaten gaat. Deze info wordt automatisch teruggekoppeld aan hun Tempo-Team contactpersoon. Die kan daar dan weer superpersoonlijk mee aan de slag! 

  2. Door een aantal mails en sms’jes te automatiseren vergeten we geen belangrijke momenten en krijgt iedere kandidaat dezelfde aandacht. Op deze manier is er regelmatig contact met onze flexwerkers, zodat wij goed kunnen blijven checken of ze het naar hun zin hebben;

  3. Altijd een gepersonaliseerde boodschap met afwisselende inhoud. Voor elke flexwerker wat wils!

  4. Dit alles is op basis van data, die wij weer lekker kunnen analyseren. Hiermee optimaliseren we de contactmomenten continue en gaan we voor supertevreden flexwerkers en daarmee een zo groot mogelijk personeelsbehoud bij onze klanten!

Voorbeeld: onze eigen digitale onboardingsjourney

Vanuit Tempo-Team proberen we constant contact te houden met al onze duizenden flexmedewerkers. Een flinke klus! Daarom houden we contact via verschillende kanalen, zoals: WhatsApp, e-mail en natuurlijk de persoonlijke aanpak van onze intercedenten. Zo blijven we in contact en zo heeft de nieuwe medewerker direct een hoop duidelijkheid!

Flexwerkers, en dus ook jouw toekomstige werknemer, geven aan dat ze dit ontzettend fijn vinden. Ze weten beter waar ze aan toe zijn. Wat uiteindelijk zorgt voor meer werkplezier! 🥳 De tijd tussen aangenomen worden en écht beginnen aan die baan is vaak een moment waarop je even niks hoort. Dat doen wij hier dus he-le-maal anders. We communiceren juist wél, zodat flexwerkers nog meer zin krijgen in hun nieuwe job. Preboarden noemen we dat!

Dus heeft iemand via Tempo-Team een passende baan gevonden? YESS! Dan begint het onboarden gelijk! Hiervoor hebben we verschillende contactmomenten geautomatiseerd. Hoe? Via de mail natuurlijk! 

Automatische e-mails en appjes onmisbaar bij onboarding

Zeker in de eerste weken is goede begeleiding en regelmatig contact superbelangrijk! Met geautomatiseerde e-mails checken we daarom regelmatig of iemand nog op zijn plek zit. Hierdoor voelt iemand zich snel vertrouwd op de nieuwe werkplek en verlaag je de uitstroom. Win-win!  

Bij onze digitale onboarding hebben we de volgende contactmomenten via de mail en WhatsApp geautomatiseerd. Dat betekent dat iedereen die via Tempo-Team aan de slag gaat de volgende onboarding berichten ontvangt:

  • Een startmail: hierin staat alle praktische informatie voor een vliegende start bij het bedrijf waar zij gaan werken!; 
  • Een succes-met-je-eerste-dag-mailtje of -appje;
  • E-mail met: Hoe was je eerste week?;
  • Kort SMS’je: Yess, je eerste salaris! Geniet ervan!; 
  • E-mail met: Hoe zijn je eerste weken gegaan?;
  • Laatste geautomatiseerde contactmoment: Hoera! Je hebt 300 uur gewerkt, vind je het nog leuk?

Hulp nodig bij je onboarding?

Neem contact op!

Of doe inspiratie op via onze cases hieronder:

Best practice 1: DPD-flexcoördinatoren

DPD kwam bij ons met de vraag: ‘Een belangrijk deel van ons personeel komt via jullie binnen, maar een groot deel vertrekt ook weer op vrij snelle basis. Hoe kunnen we flexwerkers langer aan onze organisatie binden?’ 

👉De oplossing? Lees de uitgebreide case bij DPD

Best practice 2: OHRA-buddy’s

OHRA vroeg zich af hoe ze de onboarding van de flexwerkers makkelijker kunnen maken, en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat flexwerkers langer blijven plakken. Daarom heeft Tempo-Team buddy’s geïntroduceerd. Dat zijn mensen die werken bij hetzelfde bedrijf, en aan wie je al je vragen kan stellen wanneer je net nieuw bent. 🧑‍🤝‍🧑

👉Benieuwd naar meer? Bekijk hier het filmpje over werken bij OHRA!

5 snelle tips voor een super online onboarding

Om je snel vooruit te helpen: hier zijn 5 praktische tips. Deze kan je zonder te investeren gelijk implementeren. Hoppa, aan de slag! 🏃

  1. Doe aan pre-boarding: maak je werknemer een week voor de start warm met een welkomstmail of een leuk kaartje van collega’s ✉️ ;

  2. Incheckmomentjes zijn key! Zorg ervoor dat je regelmatig aan een nieuwe collega vraagt hoe het gaat, of ‘ie z’n werk leuk vindt en hoe hij het zelf vindt gaan. Zo voelt diegene zich meteen gewaardeerd;

  3. Zorg ervoor dat alles klaar staat voor de eerste dag: zo heeft de nieuwe werknemer meteen een goede start! 🏁

  4. Denk na over wie of hoe je het onboardingsproces wilt aanpakken: sommige bedrijven doen het online (zoals wij) en andere bedrijven vinden het juist fijner als iemand mondeling op de hoogte wordt gesteld van alle praktische zaken in het bedrijf;

  5. Vraag aan alle bestaande werknemers wat zij vinden van het onboardingsproces op dit moment. Van goede feedback is nog nooit iemand minder geworden toch?

Cadeautje! De onboarding toolkit mét stappenplan!

Heb je helemaal tot hier gelezen? Dan verdien jij een cadeautje! 🎁 Download hieronder onze speciaal samengestelde toolkit waarin we je stap voor stap vertellen hoe je zelf een kick-ass onboardingsprogramma opstelt. Zet ‘m op!

Download toolkit

Zo verbeter je jouw onboardingsprogramma: praktische tips!