Zo help je je medewerkers aan een gezonde werk-privébalans!

Langere shifts, aangepaste werktijden, thuiswerken of weer naar kantoor, kinderen naar school brengen, de ouders verzorgen... Veel van je medewerkers zijn vliegende keep en misschien herken je het zelf ook wel. Hoe focus jij je op werk nu de situatie anders is en de grens tussen werk en privé vervaagt. En hoe houd je werkplezier in het vizier? Het is nu des te belangrijker om een nieuwe werk-privébalans te vinden! Uuh… hoe doe je dat? Makkie! Maak de balans op en vind ‘m binnen jouw bedrijf met onze tips! 😉 Kat in ‘t bakkie.

Spring snel naar:

Het belang van een gezonde work-life balance

Werknemers met een goede werk-privébalans hebben een heleboel voordelen voor je bedrijf. Zij voelen zich namelijk gezonder en hebben minder stress, waardoor ze beter presteren, meer voldoening uit het werk halen en met plezier aan het werk gaan. Hoe fijn is dat? Werknemers met een gezonde work-life balance zijn:

  • productiever;
  • creatiever;
  • innovatiever;
  • loyaler;
  • en vooral gezonder!

Erg waardevol voor werkgevers dus. Jaaa, genoeg reden om de werk-privébalans te verbeteren, toch? 

Een nieuwe werk-privébalans vraagt om een andere aanpak  

Werken jouw medewerkers nu meer thuis of werken zij juist meer in de avond of nacht? De balans tussen werk en privé is verschoven, check daarom ook of die gezond blijft. Want wanneer thuis ook de werkomgeving is, verliest het huis de functie van rust en herstel. Sommige medewerkers concentreren zich slechter en overcompenseren dit door ‘s avonds door te werken, anderen zijn zo ubergefocust dat ze vergeten even naar buiten te gaan of pauze te houden. En wanneer je medewerkers ‘s avonds werken, slapen zij dan wel voldoende? 

Tegelijkertijd blijkt dat flexibele werktijden en meer thuiswerken ook voordelen met zich meebrengen. Volgens het Red Report 2020 - België zijn zowel werknemers als werkgevers het erover eens: flexibel en mobiel werken is goed op weg om de norm te worden. 59% van de werknemers ziet het als een van dé manieren om zijn of haar werk-privébalans op te krikken. Wie ervaring heeft met flexwerken is vooral tevreden over de afname van werkstress (74%) en de toename van hun productiviteit (71%).

Praktijkvoorbeeld van een werkgever: 

Het noodgedwongen thuiswerken leverde deze organisatie (een pensioenuitvoerder) veel nieuwe inzichten op. Het bedrijf was nooit dol op thuiswerken en wilde de “grip” op de medewerkers niet graag verliezen. Inmiddels zien zij dat de productiviteit nauwelijks lager is, het ziekteverzuim enorm gedaald is én de medewerkers enorm betrokken en enthousiast blijven.

Scheiden jouw medewerkers werk en privé op een juiste manier?

Het is dus belangrijk om te luisteren naar waar jouw medewerkers behoefte aan hebben en houd ook een vinger aan de pols wanneer jij ze minder ziet. Je wilt geen grip verliezen en medewerkers kwijtraken aan een burn-out. Want dat is het gevaar als de balans verstoort raakt. Zorg dat thuiswerkers een grens trekken tussen de plek waar gewerkt wordt en waar zij zich ontspannen. De slaapkamer is voor een goede nachtrust, niet om nog even een paar e-mails te beantwoorden.

Tips: zo zorg je voor een gezonde werk-privébalans bij je werknemers

 1. Vraag naar de wensen van je werknemers

Communicatie is de sleutel tot succes! Ga als werkgever met je collega’s in gesprek en vraag naar hun wensen. Yesss, maak de werk-privébalans bespreekbaar! Zo kom je erachter wat je werknemers prettig vinden en kun je samen op zoek gaan naar verbeterpunten. Sommige medewerkers uit het Red Report 2020 gaven aan dat ze juist behoefte hebben aan een thuiswerkdag. Door deze tijd zien werkgevers in dat daar makkelijker gehoor aan te geven is, dan zij voorheen dachten.

Thuis laten werken en zorgen dat je medewerkers nog steeds met plezier naar hun ‘werk’ gaan, dat is een kwestie van vertrouwen en duidelijke afspraken maken.

2. Wees flexibel: thuiswerken en werktijden

Juist flexwerken blijkt de manier om werk en privé meer in balans te brengen. Maar liefst 59% van de medewerkers ziet flexwerk als een van dé manieren om zijn of haar werk-privé balans aan te sterken. Precies wat je wil! En daarnaast ervaart 80% van de medewerkers die vaker thuiswerken minder tijdverlies door woon-werkverkeer, haalt 63% meer voldoening uit het werk en ervaart 60% minder stress. Yes! Ook op het gebied van ziekteverzuim en creativiteit zou mobiel en flexibel werken volgens hen een vooruitgang betekenen.

Medewerkers die regelmatig thuiswerken vinden het prettig om één of twee dagen vanuit huis te werken. Kijk als werkgever dus goed naar de mogelijkheden rondom flexwerken - als je dat nog niet deed! En als zij weer naar werk komen, zorg dan voor een veilige werkomgeving.

3. Geef het goede voorbeeld

Niets zo belangrijk als zelf het goede voorbeeld geven. Als werkgever wil je werk en privé het liefst ook gescheiden houden, toch? Probeer zelf ook de werktijden aan te houden en mailtjes, appjes of belletjes naar je werknemers te plegen tijdens kantoortijden. Bel je een collega buiten kantoortijden? Dan kan het overkomen alsof je werknemers ook dan beschikbaar moeten zijn, terwijl het dan privétijd is. Oeps!

Hier kunnen wij nog wat van leren! Onze overburen blijken het heel erg goed te doen. De Denen hebben een perfecte balans gevonden tussen werk en leven Een gemiddelde werkweek is 33 uur en overwerk levert helemaal geen extra waardering op. Sterker nog, dat wordt gezien als uitsloverij en slecht time management. Hetzelfde geldt voor doorwerken terwijl je ziek bent… Geef ons zulke regels, please!

4. Geef je medewerkers de vrijheid

Heb er vertrouwen in dat je medewerkers hun werk goed uitvoeren. Jaaa, ook als ze thuiswerken! 2 op de 10 werkgevers is geen fan van thuiswerken doordat zij vrezen voor onvoldoende scheiding tussen werk en privé. Geef je werknemers de ruimte om flexibel te werken en flexibel hun week in te delen, als zij daar behoefte aan hebben! Thuiswerken is een kwestie van vertrouwen en duidelijke afspraken maken.

Zo draag je bij aan werkplezier

Wie investeert in werkplezier heeft te maken met minder verzuim en retentie. En 72% van werkend Nederland vindt werkplezier enorm belangrijk. Wil je nog meer tips hoe je bijdraagt aan werkplezier en verzuim vermindert?

Hèt Grote Werkplezier onderzoek

Ruim driekwart van de medewerkers uit ons Grote Werkplezier onderzoek uit 2019 hebben liever meer werkplezier dan een hoger salaris. Werkplezier valt samen met erkenning, waardering, en persoonlijke ontwikkeling.