Verbeter de werk-privébalans van je medewerkers met deze tips 👏🏻

Hoe focussen we ons op werk nu we meer thuiswerken? En hoe verbeteren we de work life balance als de grens vervaagt? Het is nu des te belangrijker voor je medewerkers om een goede werk-privébalans te behouden! Als werkgever kun je daarbij helpen. Hoe? Met deze tips! Gezonde medewerkers hebben voor jouw organisatie ook nog eens héééle fijne voordelen. Lees mee en kom erachter!

Spring snel naar:

De work life balance verbeteren: 4 tips

Tip 1. Vraag naar de wensen van je werknemers

Communicatie is de sleutel tot succes! Ga als werkgever met je collega’s in gesprek en vraag naar hun wensen. Yesss, maak de werk-privébalans bespreekbaar! Zo kom je erachter wat je werknemers prettig vinden en kun je samen op zoek gaan naar verbeterpunten. Sommige medewerkers uit het Red Report 2020 gaven aan dat ze juist behoefte hebben aan een thuiswerkdag. Door deze tijd zien werkgevers in dat daar makkelijker gehoor aan te geven is, dan zij voorheen dachten.

Thuis laten werken en zorgen dat je medewerkers nog steeds met plezier naar hun ‘werk’ gaan, dat is een kwestie van vertrouwen en duidelijke afspraken maken.

Tip 2. Wees flexibel: thuiswerken en werktijden

Juist flexwerken blijkt de manier om werk en privé meer in balans te brengen. Maar liefst 59% van de medewerkers ziet flexwerk als een van dé manieren om zijn of haar werk-privé balans aan te sterken. Precies wat je wil! En daarnaast ervaart 80% van de medewerkers die vaker thuiswerken minder tijdverlies door woon-werkverkeer, haalt 63% meer voldoening uit het werk en ervaart 60% minder stress. Yes! Ook op het gebied van ziekteverzuim en creativiteit zou mobiel en flexibel werken volgens hen een vooruitgang betekenen.

Medewerkers die regelmatig thuiswerken vinden het prettig om één of twee dagen vanuit huis te werken. Kijk als werkgever dus goed naar de mogelijkheden rondom flexwerken - als je dat nog niet deed! En als zij weer naar werk komen, zorg dan voor een veilige werkomgeving.

Tip 3. Geef het goede voorbeeld

Niets zo belangrijk als zelf het goede voorbeeld geven. Als werkgever wil je werk en privé het liefst ook gescheiden houden, toch? Probeer zelf ook de werktijden aan te houden en mailtjes, appjes of belletjes naar je werknemers te plegen tijdens kantoortijden. Bel je een collega buiten kantoortijden? Dan kan het overkomen alsof je werknemers ook dan beschikbaar moeten zijn, terwijl het dan privétijd is. Oeps!

Hier kunnen wij nog wat van leren! Onze overburen blijken het heel erg goed te doen. De Denen hebben een perfecte balans gevonden tussen werk en leven Een gemiddelde werkweek is 33 uur en overwerk levert helemaal geen extra waardering op. Sterker nog, dat wordt gezien als uitsloverij en slecht time management. Hetzelfde geldt voor doorwerken terwijl je ziek bent… Geef ons zulke regels, please!

Tip 4. Geef je medewerkers de vrijheid

Heb er vertrouwen in dat je medewerkers hun werk goed uitvoeren. Jaaa, ook als ze thuiswerken! 2 op de 10 werkgevers is geen fan van thuiswerken doordat zij vrezen voor onvoldoende scheiding tussen werk en privé. Geef je werknemers de ruimte om flexibel te werken en flexibel hun week in te delen, als zij daar behoefte aan hebben! Thuiswerken is een kwestie van vertrouwen en duidelijke afspraken maken.

De 5 voordelen van een goede werk-privébalans

Werknemers met een goede werk-privébalans hebben een heleboel voordelen voor je bedrijf. Zij voelen zich namelijk gezonder en hebben minder stress, waardoor ze beter presteren, meer voldoening uit het werk halen en met plezier naar werk gaan. Hoe fijn is dat?

5 voordelen van een goede werk-privébalans:

  1. Medewerkers zijn productiever;
  2. Medewerkers zijn creatiever;
  3. Medewerkers zijn innovatiever;
  4. Medewerkers zijn loyaler;
  5. Medewerkers zijn gezonder!

Een gezonde work life balance is dus erg waardevol voor werkgevers. Genoeg reden om de work life balance te verbeteren!

Thuiswerken? Houd werk en privé gescheiden!

Werken jouw medewerkers nu meer thuis of werken zij juist meer in de avond of nacht? De balans tussen werk en privé is verschoven, check daarom ook of die gezond blijft. Want wanneer thuis ook de werkomgeving is, verliest het huis de functie van rust en herstel. Sommige medewerkers concentreren zich slechter en overcompenseren dit door ‘s avonds door te werken, anderen zijn zo ubergefocust dat ze vergeten even naar buiten te gaan of pauze te houden. En wanneer je medewerkers ‘s avonds werken, slapen zij dan wel voldoende? 

Tegelijkertijd blijkt dat flexibele werktijden en meer thuiswerken ook voordelen met zich meebrengen. Volgens het Red Report 2020 - België zijn zowel werknemers als werkgevers het erover eens: flexibel en mobiel werken is goed op weg om de norm te worden. 59% van de werknemers ziet het als een van dé manieren om zijn of haar werk-privébalans op te krikken. Wie ervaring heeft met flexwerken is vooral tevreden over de afname van werkstress (74%) en de toename van hun productiviteit (71%).

Praktijkvoorbeeld van een werkgever: 

Het noodgedwongen thuiswerken leverde deze organisatie (een pensioenuitvoerder) veel nieuwe inzichten op. Het bedrijf was nooit dol op thuiswerken en wilde de “grip” op de medewerkers niet graag verliezen. Inmiddels zien zij dat de productiviteit nauwelijks lager is, het ziekteverzuim enorm gedaald is én de medewerkers enorm betrokken en enthousiast blijven.

Scheiden jouw medewerkers werk en privé op een juiste manier?

Het is dus belangrijk om te luisteren naar waar jouw medewerkers behoefte aan hebben en houd ook een vinger aan de pols wanneer jij ze minder ziet. Je wilt geen grip verliezen en medewerkers kwijtraken aan een burn-out. Want dat is het gevaar als de balans verstoort raakt. Zorg dat thuiswerkers een grens trekken tussen de plek waar gewerkt wordt en waar zij zich ontspannen. De slaapkamer is voor een goede nachtrust, niet om nog even een paar e-mails te beantwoorden.

*Disclaimer:
Bovengenoemde tekst is gebaseerd op onderzoeken die zijn uitgevoerd in opdracht van Tempo-Team. Het gaat hier om het Grote Werkplezier Onderzoek 2019 en ons Onderzoek naar Werkplezier 2020 onder 1.000 werknemers. We hebben bij de selectie van deelnemende werknemers rekening gehouden met een representatieve verdeling van leeftijd, geslacht, opleiding en verschillende branches. Ook hebben we het onderzoek ‘Red Report 2020’ van onze zuiderburen Tempo-Team België onder 800 werknemers en 250 werkgevers als bron gebruikt.

Lees hier meer over een gezonde werkplek