Maatregelen & meestgestelde vragen in verband met Corona

Wij blijven bij voorkeur digitaal en telefonisch werken!

Hoi!

Het coronavirus ontwikkelt zich steeds verder in Nederland en de maatregelen van de overheid worden steeds verder aangescherpt. Het zijn spannende tijden en we begrijpen dat je hier vragen over hebt. Hieronder lees je de meest gestelde vragen en antwoorden. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met je contactpersoon van Tempo-Team.

Vragen over de avondklok en werkgeversverklaring

Let op: de informatie rondom de avondklok volgt zich snel op. We passen de faq regelmatig aan.

1. Wat houdt de avondklok in?
Met ingang van zaterdagavond 23 januari 2021 tot 3 maart 2021, moet je tussen 21.00 uur ‘s avonds en 04.30 uur ‘s ochtends binnenblijven. Het is verboden om tijdens de avondklok zonder geldige reden op straat te zijn. Je mag alleen naar buiten als het noodzakelijk is. Dit is uitsluitend toegestaan:

  • Bij een calamiteit 
  • Als jij, een hulpbehoevend persoon of een dier dringend (medische) hulp nodig heeft
  • Als je voor je werkgever voor werk naar buiten moet 
  • Als je naar het buitenland of het Caribisch deel van Nederland reist of terugkeert naar Nederland. 
  • Als je een aangelijnde hond uitlaat, dit doe je in je eentje. 
  • Als je onderweg bent in verband met een uitvaart en je dit kunt aantonen.
  • Als je onderweg bent in verband met een oproep van een rechter, officier van justitie of bezwaar- en beroepschriftencommissie en je dit kunt aantonen. 
  • Als je onderweg bent in verband met een examen of tentamen dat je moet afleggen voor je opleiding op het mbo, hbo of wo en je dit kunt aantonen. 
  • Als je onderweg bent omdat je bent uitgenodigd voor een live-avondprogramma en dit kunt aantonen met een uitnodiging van de omroep. 

Als het toch noodzakelijk is om naar buiten te gaan, moet je een door jezelf ondertekend formulier ‘Eigen verklaring avondklok’ meenemen. Deze vind je hier. Als het nodig is dat je voor je werk naar buiten gaat, moet je ook een werkgeversverklaring tonen. Hou je je niet aan de regels rondom de avondklok dan riskeer je een boete van 95 euro.

2. Waar vind ik de werkgeversverklaring?
Als jij voor je werk naar buiten moet tussen 21.00 uur ‘s avonds en 04.30 uur ‘s ochtends, dan heb jij van ons een werkgeversverklaring ontvangen per e-mail. Heb je deze nog niet ontvangen, maar heb je dit wel nodig? Neem dan contact met jouw contactpersoon van Tempo-Team. 

3. Kan ik een werkgeversverklaring van een opdrachtgever gebruiken?
Volgens de overheid mag zowel Tempo-Team als de opdrachtgever een verklaring uitgeven (hoeft dus niet van allebei).  

4. Ik ben ZZP'er moet ik ook een werkgeversverklaring kunnen tonen?  
Als ZZP’er moet je een ‘Eigen verklaring avondklok’ en een door jou ondertekende werkgeversverklaring kunnen tonen. Hiervoor zijn modellen beschikbaar op de website van Rijksoverheid die jij als ZZP’er hiervoor kan gebruiken.   

Vragen over vaccineren

1. Krijg ik een uitnodiging vanTempo-Team Medisch voor de vaccinatie? 
Ja, als jij werkzaam bent in een zorginstelling kom je in aanmerking voor een uitnodiging om je te vaccineren. Deze uitnodiging wordt verstuurd door Tempo-Team Medisch. Ben jij werkzaam in een verpleeghuis of in een kleinschalige woonvorm en heb je geen uitnodiging ontvangen? Neem dan contact op met jouw contactpersoon van Tempo-Team Medisch. 

2. Mag Tempo-Team Medisch of de opdrachtgever mij vragen of ik ben ingeënt? 
Nee, dat mogen wij niet vragen. Ook mogen wij hier niets over registreren of delen met de opdrachtgever. 

3. MagTempo-Team Medisch of de opdrachtgever mij verplichten om me te vaccineren? 
Nee, jij beslist zelf of jij je laat vaccineren. Wij of de opdrachtgever mogen jou daartoe niet verplichten. Het doel van de vaccinatie is dat jij jezelf beschermt tegen het virus. 

4. Moet ik me laten testen als ik klachten heb nadat ik gevaccineerd ben? 
Ja, je moet je ook dan laten testen. Na de tweede vaccinatie is ruim 90% van de mensen beschermd tegen corona. De kans dat je corona krijgt na vaccinatie is klein, maar dus wel aanwezig. 

5. Moet ik me nog aan de maatregelen houden als ik gevaccineerd ben? 
Ja, ook als je gevaccineerd bent blijven alle basisregels gelden. 

6. Meer weten over vaccineren? 
Wil je meer weten over de vaccinatie tegen COVID-19? bekijk hier de website van de overheid over de vaccinatie. 

Wat betekent dit? 

Dit zijn spannende tijden. Het aantal besmettingen met het coronavirus  is te hoog en dit moet  naar beneden. De komende weken wordt duidelijk of de de huidige maatregelen om het virus onder controle te krijgen verder moeten worden aangescherpt. Check voor alle actuele informatie over de maatregelen de site van de overheid. We snappen dat je hier vragen over hebt. Wat betekent deze crisis voor je werk? En wat doet dit met je salaris? Je leest de veelgestelde vragen en antwoorden hier. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met je contactpersoon van Tempo-Team.

Geen zorgen! natuurlijk blijven wij beschikbaar en zetten wij ons in om de dienstverlening te leveren zoals je van ons gewend bent. Voor heel werkend Nederland en zeker in branches waar hulp nu extra hard nodig is. 

De meestgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus ontwikkelt zich steeds verder in Nederland en de maatregelen van de overheid worden steeds verder aangescherpt. Het zijn spannende tijden en we begrijpen dat je hier vragen over hebt. Hieronder lees je de meest gestelde vragen en antwoorden. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met je contactpersoon van Tempo-Team. 

De 8 meestgestelde vragen over het coronavirus en de maatregelen die Tempo-Team neemt

  1. Welke maatregelen neemt Tempo-Team?
  2. Zijn de vestigingen/kantoren van Tempo-Team geopend?
  3. Ik ben verkouden, maar voel me niet ziek. Moet ik mij ziekmelden?
  4. Ik ben ziek, wat moet ik doen?
  5. Een gezinslid/ huisgenoot is ziek. Mag ik naar mijn werk?
  6. Ik kan gewoon blijven werken, maar maak me toch zorgen. Hoe zit het met mijn veiligheid?
  7. Ik ben niet ziek, maar kan niet werken omdat ik moet zorgen voor een ziek kind?
  8. Ik ben niet ziek, maar kan niet werken omdat ik geen kinderopvang heb. Wat moet ik doen?

De 7 meestgestelde vragen over loon en toeslagen

  1. Wat als ik onverhoopt niet terug kan keren van mijn vakantie in een ander land? 
  2. Wat zijn de regels om op vakantie te gaan naar landen met een oranje of rood reisadvies?
  3. Kan ik de kosten voor de aanschaf van mondkapjes declareren?
  4. Mijn overeenkomst bij Tempo-Team eindigt. Wat kan ik nu het beste doen?
  5. Kan ik ook gratis online trainingen volgen als mijn opdracht al is gestopt?
  6. Hoe werk ik op een gezonde manier thuis?
  7. Ik heb gehoord dat flexwerkers een vaste tegemoetkoming kunnen ontvangen als zij ontslagen zijn?

1. Welke maatregelen neemt Tempo-Team? 

We zijn een mensenbedrijf: dagelijks werken we voor en met vele mensen. Het zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving staat bij ons voorop. Voor jou gelden de maatregelen van het bedrijf waar je op dit moment werkt. Wij hebben al die bedrijven gevraagd om ook voor jou als flexwerker passende maatregelen te nemen. Meestal zijn die maatregelen in lijn met die van het RIVM en de overheid. 

Ook bij Tempo-Team volgen we de richtlijnen van het RIVM. We vragen je om deze richtlijnen ook op te volgen. Wijkt je opdrachtgever af van de richtlijnen van het RIVM? Neem dan altijd contact op met je contactpersoon van Tempo-Team.

2. Zijn de vestigingen/kantoren van Tempo-Team geopend?

Al onze medewerkers werken thuis. Onze vestigingen/kantoren zijn uitsluitend beschikbaar op afspraak. Sollicitatiegesprekken organiseren we digitaal.

3. Ik ben verkouden maar ik voel me niet ziek, moet ik mij ziekmelden?

Neem contact op met je contactpersoon van Tempo-Team om te kijken of thuiswerken een mogelijkheid is. Als thuiswerken geen mogelijkheid is, kun je samen met je contactpersoon van Tempo-Team kijken naar een oplossing. Blijf in ieder geval thuis en maak een afspraak voor een coronatest. Als je getest bent en geen corona hebt, kun je weer aan het werk. Mocht je positief getest worden dan ontvang je informatie van de GGD bij de uitslag van de test. 

4. Ik ben ziek, wat moet ik doen?

Als je ziek bent, kun je niet werken. Je meld je ziek zoals je dit altijd gewend bent. ‌Als je een uitzendovereenkomst hebt in fase‌ ‌A‌ ‌ontvang je ‌na‌ ‌twee‌ ‌wachtdagen‌ ‌(waarvan‌ ‌één‌ ‌dag‌ ‌is‌ gecompenseerd‌ ‌in‌ je ‌uurloon)‌ ‌een‌ ‌ziektewetuitkering‌ ‌van‌ ‌het‌ ‌UWV en‌ een ‌aanvulling‌ ‌tot‌ ‌90% van je laatstverdiende loon.‌ Heb je een arbeidsovereenkomst in fase B of‌ ‌C‌ dan ‌krijg je ‌na‌ ‌één‌ ‌wachtdag‌ ‌de‌ ‌ziekte-uren‌ ‌door‌ ons betaald‌.

5. Een gezinslid en/of huisgenoot is ziek, mag ik nog wel naar mijn werk?

We volgen hierin de richtlijnen van het RIVM. Heeft een gezinslid en/of huisgenoot naast milde klachten ook last van koorts en/of benauwdheid? Dan blijven alle huisgenoten thuis tot de testuitslag. Wanneer hij/zij geen corona heeft, mag je weer naar je werk. Heeft je gezinslid en/of huisgenoot wel corona dan kunnen alle huisgenoten zich na 5 dagen laten testen. De GGD zal hen hierover informeren. Als de testuitslag negatief is, eindigt de quarantaineperiode. Laat je je niet testen? Dan blijft de quarantaineperiode van 10 dagen wel van toepassing.

6. Ik kan gewoon blijven werken, maar ik maak me toch zorgen. Hoe zit het met mijn veiligheid?

Dat jij je goed en veilig voelt op je werkplek is voor ons ontzettend belangrijk. Heb je hier zorgen over, bespreek ze dan met jouw contactpersoon bij Tempo-Team. Samen met jou én je opdrachtgever kijken we naar een oplossing. 

Wat je sowieso zelf kunt doen:

  • Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar
  • Was je handen regelmatig met water en zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze meteen weg
  • Schud geen handen

7. Ik ben niet ziek, maar ik kan niet werken omdat ik moet zorgen voor een ziek kind

In dit geval kun je aanspraak maken op kortdurend zorgverlof. Ga hierover in gesprek met je contactpersoon van Tempo-Team. 

8. Ik ben niet ziek, maar ik kan niet werken omdat ik geen kinderopvang heb. Wat moet ik doen?

Kijk samen met je partner of je de zorg voor de kinderen kan verdelen. Lukt dit niet en heb je een cruciaal beroep (bijvoorbeeld in de zorg)? Neem dan contact op met je contactpersoon bij Tempo-Team. 

Het kan zijn dat je hiervoor niet in aanmerking komt, dit niet wil of geen oppas kunt vinden. Dan zal je voor de dagen waarvoor je geen opvang hebt, vakantiedagen of onbetaald verlof moeten opnemen.

Meestgestelde vragen over loon en toeslagen

1. Wat als ik onverhoopt niet terug kan keren van mijn vakantie in een ander land? 

De overheid geeft het dringende advies om tot half maart 2021 niet op vakantie te gaan naar het buitenland. Ga je toch op vakantie naar het buitenland? Dan is dat op eigen verantwoordelijkheid. Wanneer je onverhoopt in een land (zowel binnen als buiten Europa) vast komt te zitten of bij terugkeer niet in staat bent om te werken (bijvoorbeeld omdat je vanwege het verblijf in het buitenland in thuis quarantaine moet en niet thuis kan werken), moet je verlof (betaald of onbetaald) opnemen. 

2. Wat zijn de regels om op vakantie te gaan naar landen met een oranje of rood reisadvies?

Op de website van de Rijksoverheid over het coronavirus staat daarover het volgende: ‘Boek geen reizen voor de periode tot en met 31 maart. Of u daarna weer naar het buitenland kunt, is nog niet bekend. Het boeken van een reis is een risico’.  

Wij verwachten van je dat je je houdt aan de richtlijnen van de Rijksoverheid. Ga je toch op vakantie naar het buitenland, dan staat op de website van de Rijksoverheid dat je na een vakantie in een oranje of rood land in quarantaine moet. Als je niet thuis kunt werken, is je werkgever niet verplicht om loon te betalen. Je moet dan betaald of onbetaald verlof opnemen.

Let op: inmiddels zijn er ook landen waarvoor een inreisverbod en/of vliegverbod geldt. Hou de website van Rijksoverheid goed in de gaten.

3. Kan ik de kosten voor de aanschaf van mondkapjes declareren?

Op veel plekken in Nederland wordt het gebruik van mondkapjes dringend geadviseerd of is het verplicht. Op deze pagina van de overheid lees je waar je een mondkapje moet dragen. Het gaat hierbij om niet-medische mondkapjes. Tempo-Teamvergoedt de kosten voor de aanschaf van een mondkapje niet. Wist je dat je ook zelf een mondkapje kan maken? Hoe dat precies moet, lees je op deze website.

4. Mijn overeenkomst bij Tempo-Team eindigt. Wat kan ik nu het beste doen?

Als je de afgelopen 36 weken tenminste 26 weken hebt gewerkt én voor tenminste 5 uur per week werkloos wordt, dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor een WW-uitkering. De weken die je tijdens de coronacrisis niet hebt gewerkt, maar wel loon hebt ontvangen van Tempo-Team, tellen mee als gewerkte weken. Deze uitkering kun je aanvragen bij UWV. Als je niet aan deze voorwaarde voldoet, dan kom je mogelijk in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Deze uitkering kun je aanvragen bij de gemeente waar je woont.

5. Kan ik ook gratis online trainingen volgen als mijn opdracht al is gestopt? 

Kunnen jouw Excel-skills wel een opfriscursus gebruiken? Geen probleem! Je kunt met je Tempo-Team account vandaag nog starten met de gratis cursus Excel. Of één van de honderden andere gratis cursussen die we je aanbieden via GoodHabitz. Misschien zit er wel net díe cursus tussen die je aan je droombaan helpt! Dit kan ook als je opdracht al gestopt is. 

6. Hoe werk ik op een gezonde manier thuis?

We vinden het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt, ook als je thuis werkt. Hier vind je inspiratie.

7. Ik heb gehoord dat flexwerkers een vaste tegemoetkoming kunnen ontvangen als zij ontslagen zijn?

Ja, dat is een regeling voor flexwerkers die (gedeeltelijk) werkloos zijn geworden en niet voldoen aan de voorwaarden voor WW of bijstand: de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Op de website van UWV lees je wat de voorwaarden zijn om voor de TOFA in aanmerking te komen en kun je een digitale aanvraag doen.