Maatregelen & meestgestelde vragen in verband met Corona

Wij werken op dit moment digitaal!

Hoi!

Om de verspreiding van het corona-virus af te remmen, is het nodig dat we allemaal een bijdrage leveren. Samen kunnen we veel doen om dit aan te pakken. Daarom nemen we ook vanuit Tempo-Team aanvullende maatregelen.

Wat betekent dit? 

We sluiten al onze fysieke vestigingen vanaf dinsdag 17 maart t/m maandag 6 april en werken dus op dit moment digitaal. We zijn een mensenbedrijf: dagelijks werken we voor en met vele mensen. Het zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving staat bij ons voorop.

Geen zorgen! Ook vanuit huis blijven wij beschikbaar en zetten wij ons in om de dienstverlening te leveren zoals je van ons gewend bent. Voor heel werkend Nederland en zeker in branches waar hulp nu extra hard nodig is. 

De 10 meestgestelde vragen van uitzendkrachten over het coronavirus

Het coronavirus ontwikkelt zich steeds verder in Nederland en de maatregelen van de overheid worden steeds verder aangescherpt. Het zijn spannende tijden en we begrijpen dat je hier vragen over hebt. Hieronder lees je de 10 meest gestelde vragen en antwoorden. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met je contactpersoon van Tempo-Team. 

  1. Welke maatregelen neemt Tempo-Team?
  2. Ik ben verkouden, maar voel me niet ziek. Moet ik mij ziekmelden?
  3. Ik ben ziek, wat moet ik doen?
  4. Een gezinslid/ huisgenoot is ziek. Mag ik naar mijn werk?
  5. Ik kan thuiswerken, maar wat betekent dit voor mijn reiskostenvergoeding?
  6. Mijn opdracht stopt, heb ik recht op doorbetaling van salaris of een uitkering?
  7. Ik kan gewoon blijven werken, maar maak me toch zorgen. Hoe zit het met mijn veiligheid?
  8. Ik ben niet ziek, maar kan niet werken, omdat ik geen opvang voor mijn kind(eren) heb.
  9. Ik ben niet ziek, maar kan niet werken, omdat ik moet zorgen voor een ziek kind.
  10. Ik heb gehoord dat de regering noodmaatregelen heeft afgekondigd voor werkgevers voor behoud van werk. Geldt dat ook voor uitzendbureaus?

1. Welke maatregelen neemt Tempo-Team? 

We zijn een mensenbedrijf: dagelijks werken we voor en met vele mensen. Het zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving staat bij ons voorop.

Voor jou gelden de maatregelen van het bedrijf waar je op dit moment werkt. Wij hebben al die bedrijven gevraagd om ook voor jou als flexwerker passende maatregelen te nemen. Meestal zijn die maatregelen in lijn met die van het RIVM en de overheid. 

Ook bij Tempo-Team volgen we de richtlijnen van het RIVM. We vragen je om deze richtlijnen ook op te volgen. Wijkt je opdrachtgever af van de richtlijnen van het RIVM en heb je daar vragen over? Neem dan altijd contact op met jouw contactpersoon bij Tempo-Team.

2. Ik ben verkouden maar ik voel me niet ziek, moet ik mij ziekmelden?

Nee, bij milde verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden celsius meld je je niet ziek. Maar op dit moment mag je dan ook niet naar het werk komen.

Wat doe je bij deze klachten? Bel even met je contactpersoon van Tempo-Team. Bespreek of thuiswerken een optie is. Is dat niet het geval? Dan kijk je samen of er een andere oplossing is. Afhankelijk van je contract heb je wel of geen recht op doorbetaling van je uren.

Voel je je beter en heb je minimaal 24 uur geen gezondheidsklachten meer? Top! Dan kun je weer aan het werk!

3. Ik ben ziek, wat moet ik doen?

Allereerst: beterschap! Als je ziek bent, kun je niet werken. Je meldt je ziek zoals je dit altijd gewend bent te doen. ‌Als je een uitzendovereenkomst hebt in fase‌ ‌A‌ ‌ontvang je ‌na‌ ‌twee‌ ‌wachtdagen‌ ‌(waarvan‌ ‌één‌ ‌dag‌ ‌is‌ gecompenseerd‌ ‌in‌ je ‌uurloon)‌ ‌een‌ ‌ziektewetuitkering‌ ‌van‌ ‌het‌ ‌UWV,‌ ‌met‌ een ‌aanvulling‌ ‌tot‌ ‌90% van je laatstverdiende loon.‌ Heb je een arbeidsovereenkomst in fase B of‌ ‌C‌ dan ‌krijg je ‌na‌ ‌één‌ ‌wachtdag‌ ‌de‌ ‌ziekte-uren‌ ‌door‌ ons betaald‌.

4. Een gezinslid en/of huisgenoot is ziek, mag ik nog wel naar mijn werk?

Ook hierin volgen wij de richtlijnen van het RIVM. Is een gezinslid en/of huisgenoot ziek, dan vragen we je om thuis te blijven. Je meldt je dan uiteraard zelf niet ziek. Wat je wel doet? Bellen  met je contactpersoon van Tempo-Team om te kijken of thuiswerken een mogelijkheid is. Is dit niet het geval dan kijk je samen naar een andere oplossing. Afhankelijk van je contract heb je wel of geen recht op doorbetaling van je uren.

5. Ik kan thuiswerken, maar wat betekent dit voor mijn reiskostenvergoeding?

Of thuiswerken invloed heeft op je reiskostenvergoeding hangt af van de afspraken met je huidige opdrachtgever. Of dit zo is hoor je van je contactpersoon bij Tempo-Team.

6. Mijn opdracht stopt, heb ik recht op doorbetaling van salaris of een uitkering?

Dit hangt onder andere af van de afspraken die we met je gemaakt hebben in je contract. In sommige gevallen wordt je salaris doorbetaald en in andere gevallen kun je (mogelijk) een WW-uitkering aanvragen bij het UWV. 
Je vraagt je WW-uitkering online aan via deze link.

7. Ik kan gewoon blijven werken, maar ik maak me toch zorgen. Hoe zit het met mijn veiligheid?

Dat jij je goed en veilig voelt op je werkplek is voor ons ontzettend belangrijk. Heb je hier zorgen over, bespreek ze dan met jouw contactpersoon bij Tempo-Team. Samen met jou én je opdrachtgever kijken we naar een oplossing. 

Wat je sowieso zelf kunt doen:

  • Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar
  • Was je handen regelmatig met water en zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze meteen weg
  • Schud geen handen

8. Ik ben niet ziek, maar ik kan niet werken omdat ik geen opvang voor mijn kinderen heb

Het is belangrijk dat iedereen die kan werken, ook gaat werken. We vragen je om thuis goede afspraken te maken over de opvang van kinderen. Mogelijk kan jouw partner wel thuis werken of kan de opvang worden gedeeld. Als dat niet mogelijk is, neem dan contact op met je contactpersoon van Tempo-Team. 

9. Ik ben niet ziek, maar ik kan niet werken omdat ik moet zorgen voor een ziek kind

In dit geval kun je aanspraak maken op kortdurend zorgverlof. Ga hierover in gesprek met je contactpersoon van Tempo-Team. 

10. Ik heb gehoord dat de regering noodmaatregelen heeft afgekondigd voor werkgevers voor behoud van werk. Geldt dat ook voor uitzendbureaus?

De regering heeft inderdaad noodmaatregelen afgekondigd, waaronder de NOW: de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud. Deze geldt ook voor uitzendbureaus.

Tempo-Team heeft deze noodmaatregel aangevraagd en zorgt daarmee voor een vangnet voor flexwerkers. We willen zoveel mogelijk flexwerkers aan het werk houden in hun huidige werk of in werkzaamheden bij andere opdrachtgevers. Als dat echter niet lukt, wordt het loon doorbetaald t/m 31 mei 2020.  

Na het paasweekend volgt meer informatie over de NOW op deze pagina.