Maatregelen & meestgestelde vragen in verband met Corona

Wij blijven bij voorkeur digitaal en telefonisch werken!

Hoi!

Om de verspreiding van het corona-virus onder controle te houden, hebben we de afgelopen periode hier allemaal een bijdrage aan geleverd. Samen kunnen we veel doen om dit aan te pakken. Daarom nemen we ook vanuit Tempo-Team aanvullende maatregelen.

Wat betekent dit? 

Dit zijn spannende tijden. Het aantal besmettingen met het coronavirus  is te hoog en dit moet  naar beneden. De komende weken wordt duidelijk of de de huidige maatregelen om het virus onder controle te krijgen verder moeten worden aangescherpt. Check voor alle actuele informatie over de maatregelen de site van de overheid. We snappen dat je hier vragen over hebt. Wat betekent deze crisis voor je werk? En wat doet dit met je salaris? Je leest de veelgestelde vragen en antwoorden hier. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met je contactpersoon van Tempo-Team.

Geen zorgen! natuurlijk blijven wij beschikbaar en zetten wij ons in om de dienstverlening te leveren zoals je van ons gewend bent. Voor heel werkend Nederland en zeker in branches waar hulp nu extra hard nodig is. 

De meestgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus ontwikkelt zich steeds verder in Nederland en de maatregelen van de overheid worden steeds verder aangescherpt. Het zijn spannende tijden en we begrijpen dat je hier vragen over hebt. Hieronder lees je de meest gestelde vragen en antwoorden. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met je contactpersoon van Tempo-Team. 

De 7 meestgestelde vragen over het coronavirus en de maatregelen die Tempo-Team neemt

  1. Welke maatregelen neemt Tempo-Team?
  2. Zijn de vestigingen/kantoren van Tempo-Team geopend?
  3. Ik ben verkouden, maar voel me niet ziek. Moet ik mij ziekmelden?
  4. Ik ben ziek, wat moet ik doen?
  5. Een gezinslid/ huisgenoot is ziek. Mag ik naar mijn werk?
  6. Ik kan gewoon blijven werken, maar maak me toch zorgen. Hoe zit het met mijn veiligheid?
  7. Ik ben niet ziek, maar kan niet werken, omdat ik moet zorgen voor een ziek kind?

De 7 meestgestelde vragen over loon en toeslagen

  1. Wat als ik onverhoopt niet terug kan keren van mijn vakantie in een ander land? 
  2. Wat zijn de regels om op vakantie te gaan naar landen met een oranje of rood reisadvies?
  3. Kan ik de kosten voor de aanschaf van mondkapjes declareren?
  4. Mijn overeenkomst bij Tempo-Team eindigt. Wat kan ik nu het beste doen?
  5. Kan ik ook gratis online trainingen volgen als mijn opdracht al is gestopt?
  6. Ik kan thuiswerken, maar wat betekent dit voor mijn reiskostenvergoeding?
  7. Ik heb gehoord dat flexwerkers een vaste tegemoetkoming kunnen ontvangen als zij ontslagen zijn?

1. Welke maatregelen neemt Tempo-Team? 

We zijn een mensenbedrijf: dagelijks werken we voor en met vele mensen. Het zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving staat bij ons voorop. Voor jou gelden de maatregelen van het bedrijf waar je op dit moment werkt. Wij hebben al die bedrijven gevraagd om ook voor jou als flexwerker passende maatregelen te nemen. Meestal zijn die maatregelen in lijn met die van het RIVM en de overheid. 

Ook bij Tempo-Team volgen we de richtlijnen van het RIVM. We vragen je om deze richtlijnen ook op te volgen. Wijkt je opdrachtgever af van de richtlijnen van het RIVM? Neem dan altijd contact op met je contactpersoon van Tempo-Team.

2. Zijn de vestigingen/kantoren van Tempo-Team geopend?

Veel van onze medewerkers werken thuis. Onze vestigingen/kantoren zijn uitsluitend beschikbaar op afspraak. Sollicitatiegesprekken organiseren we bij voorkeur zo veel mogelijk digitaal. 

3. Ik ben verkouden maar ik voel me niet ziek, moet ik mij ziekmelden?

Neem contact op met je contactpersoon van Tempo-Team om te kijken of thuiswerken een mogelijkheid is. Als thuiswerken geen mogelijkheid is, kun je samen met je contactpersoon van Tempo-Team kijken naar een oplossing. Blijf in ieder geval thuis en maak een afspraak voor een coronatest. Als je getest bent en geen corona hebt, kun je weer aan het werk. Mocht je positief getest worden dan ontvang je informatie van de GGD bij de uitslag van de test. 

4. Ik ben ziek, wat moet ik doen?

Als je ziek bent, kun je niet werken. Je meld je ziek zoals je dit altijd gewend bent. ‌Als je een uitzendovereenkomst hebt in fase‌ ‌A‌ ‌ontvang je ‌na‌ ‌twee‌ ‌wachtdagen‌ ‌(waarvan‌ ‌één‌ ‌dag‌ ‌is‌ gecompenseerd‌ ‌in‌ je ‌uurloon)‌ ‌een‌ ‌ziektewetuitkering‌ ‌van‌ ‌het‌ ‌UWV en‌ een ‌aanvulling‌ ‌tot‌ ‌90% van je laatstverdiende loon.‌ Heb je een arbeidsovereenkomst in fase B of‌ ‌C‌ dan ‌krijg je ‌na‌ ‌één‌ ‌wachtdag‌ ‌de‌ ‌ziekte-uren‌ ‌door‌ ons betaald‌.

5. Een gezinslid en/of huisgenoot is ziek, mag ik nog wel naar mijn werk?

We volgen hierin de richtlijnen van het RIVM. Heeft een gezinslid en/of huisgenoot naast milde klachten ook last van koorts en/of benauwdheid? Dan blijven alle huisgenoten thuis tot de testuitslag. Wanneer hij/zij geen corona heeft, mag je weer naar je werk. Heeft je gezinslid en/of huisgenoot wel corona dan moeten alle huisgenoten 10 dagen in quarantaine. Neem contact op met je contactpersoon van Tempo-Team om te kijken of thuiswerken een mogelijkheid is. Is dit niet het geval dan kun je samen met je contactpersoon kijken naar een andere oplossing. 

6. Ik kan gewoon blijven werken, maar ik maak me toch zorgen. Hoe zit het met mijn veiligheid?

Dat jij je goed en veilig voelt op je werkplek is voor ons ontzettend belangrijk. Heb je hier zorgen over, bespreek ze dan met jouw contactpersoon bij Tempo-Team. Samen met jou én je opdrachtgever kijken we naar een oplossing. 

Wat je sowieso zelf kunt doen:

  • Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar
  • Was je handen regelmatig met water en zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze meteen weg
  • Schud geen handen

7. Ik ben niet ziek, maar ik kan niet werken omdat ik moet zorgen voor een ziek kind

In dit geval kun je aanspraak maken op kortdurend zorgverlof. Ga hierover in gesprek met je contactpersoon van Tempo-Team. 

Meestgestelde vragen over loon en toeslagen

1. Wat als ik onverhoopt niet terug kan keren van mijn vakantie in een ander land? 

Je mag van de overheid op vakantie naar landen binnen Europa met een geel reisadvies. Reizen naar landen of gebieden met een oranje of rood reisadvies en naar landen buiten Europa wordt sterk afgeraden. Ga je toch op vakantie naar zo’n land? Dan is dat je eigen verantwoordelijkheid. 

Het kan zijn dat je onverhoopt in een land (zowel binnen als buiten Europa) vast komt te zitten. Of je kunt bij terugkeer niet in staat zijn om te werken, bijvoorbeeld omdat je vanwege het verblijf in het buitenland in quarantaine moet. Ben je naar een land met een oranje of rood reisadvies gegaan, dan neem je verlofdagen (betaald of onbetaald) op. 

2. Wat zijn de regels om op vakantie te gaan naar landen met een oranje of rood reisadvies?

Op de website van Rijksoverheid over het coronavirus staat daarover het volgende:

'Het wordt afgeraden om op vakantie te gaan naar 'oranje landen'. Voor ‘rode landen’ geldt een negatief reisadvies. Wie toch terugkomt uit een oranje of rood land, wordt dringend geadviseerd 14 dagen in quarantaine te gaan. Als werknemers naar landen met een oranje of rood reisadvies op vakantie gaan, is het hun eigen verantwoordelijkheid om op tijd terug te zijn om de volledige quarantaine af te maken voordat ze weer aan het werk gaan'. 

Wij verwachten van je dat je je aan de adviezen van Rijksoverheid houdt. Op hun website staat overigens ook dat, als je na een vakantie in een oranje of rood land in quarantaine moet en je niet thuis kunt werken, dat je werkgever dan niet verplicht is om loon te betalen. e moet dan dus verlof (betaald of onbetaald) opnemen.

3. Kan ik de kosten voor de aanschaf van mondkapjes declareren?

Op veel plekken in Nederland wordt het gebruik van mondkapjes dringend geadviseerd of is het verplicht. Op deze pagina van de overheid lees je waar je een mondkapje moet dragen. Het gaat hierbij om niet-medische mondkapjes. Tempo-Teamvergoedt de kosten voor de aanschaf van een mondkapje niet. Wist je dat je ook zelf een mondkapje kan maken? Hoe dat precies moet, lees je op deze website.

4. Mijn overeenkomst bij Tempo-Team eindigt. Wat kan ik nu het beste doen?

Als je de afgelopen 36 weken tenminste 26 weken hebt gewerkt én voor tenminste 5 uur per week werkloos wordt, dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor een WW-uitkering. De weken die je tijdens de coronacrisis niet hebt gewerkt, maar wel loon hebt ontvangen van Tempo-Team, tellen mee als gewerkte weken. Deze uitkering kun je aanvragen bij UWV. Als je niet aan deze voorwaarde voldoet, dan kom je mogelijk in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Deze uitkering kun je aanvragen bij de gemeente waar je woont.

5. Kan ik ook gratis online trainingen volgen als mijn opdracht al is gestopt? 

Kunnen jouw Excel-skills wel een opfriscursus gebruiken? Geen probleem! Je kunt met je Tempo-Team account vandaag nog starten met de gratis cursus Excel. Of één van de honderden andere gratis cursussen die we je aanbieden via GoodHabitz. Misschien zit er wel net díe cursus tussen die je aan je droombaan helpt! Dit kan ook als je opdracht al gestopt is. 

6. Ik kan thuiswerken, maar wat betekent dit voor mijn reiskostenvergoeding?

Of thuiswerken invloed heeft op je reiskosten hangt af van de afspraken met je huidige opdrachtgever. Mocht dit voor jou aan de orde zijn, hoor je dat via je contactpersoon van Tempo-Team. 

7. Ik heb gehoord dat flexwerkers een vaste tegemoetkoming kunnen ontvangen als zij ontslagen zijn?

Ja, dat is een regeling voor flexwerkers die (gedeeltelijk) werkloos zijn geworden en niet voldoen aan de voorwaarden voor WW of bijstand: de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Op de website van UWV lees je wat de voorwaarden zijn om voor de TOFA in aanmerking te komen en kun je een digitale aanvraag doen.