Maatregelen & meestgestelde vragen in verband met Corona

Wij blijven bij voorkeur digitaal en telefonisch werken!

Hoi!

Om de verspreiding van het corona-virus onder controle te houden, hebben we de afgelopen periode hier allemaal een bijdrage aan geleverd. Samen kunnen we veel doen om dit aan te pakken. Daarom nemen we ook vanuit Tempo-Team aanvullende maatregelen.

Wat betekent dit? 

Yess! Vanaf maandag 18 mei werken we als Tempo-Team op vrijwillige basis en in kleine aantallen weer op onze kantoren. Onze vestigingen zijn dus weer open! Wel blijven we bij voorkeur digitaal of telefonisch werken. Onze vestigingen zijn vanzelfsprekend ingericht volgens de richtlijnen van het RIVM. Wil je langskomen? Laat het dan vooraf even weten. 

Geen zorgen! natuurlijk blijven wij beschikbaar en zetten wij ons in om de dienstverlening te leveren zoals je van ons gewend bent. Voor heel werkend Nederland en zeker in branches waar hulp nu extra hard nodig is. 

De meestgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus ontwikkelt zich steeds verder in Nederland en de maatregelen van de overheid worden steeds verder aangescherpt. Het zijn spannende tijden en we begrijpen dat je hier vragen over hebt. Hieronder lees je de meest gestelde vragen en antwoorden. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met je contactpersoon van Tempo-Team. 

De 7 meestgestelde vragen over het coronavirus en de maatregelen die Tempo-Team neemt

  1. Welke maatregelen neemt Tempo-Team?
  2. Ik ben verkouden, maar voel me niet ziek. Moet ik mij ziekmelden?
  3. Ik ben ziek, wat moet ik doen?
  4. Een gezinslid/ huisgenoot is ziek. Mag ik naar mijn werk?
  5. Ik kan gewoon blijven werken, maar maak me toch zorgen. Hoe zit het met mijn veiligheid?
  6. Ik ben niet ziek, maar kan niet werken, omdat ik geen opvang voor mijn kind(eren) heb?
  7. Ik ben niet ziek, maar kan niet werken, omdat ik moet zorgen voor een ziek kind?

De 9 meestgestelde vragen over loon en toeslagen

  1. Ik heb gehoord dat Tempo-Team een aanvraag doet voor de NOW, wat houdt dat in?
  2. Wij vragen geen tweede ronde van de NOW aan.  Wat merk ik hiervan?
  3. Waarom stopt de NOW?
  4. Wat als ik onverhoopt niet terug kan keren van mijn vakantie in een ander land? 
  5. Kan ik de kosten voor de aanschaf van mondkapjes declareren?
  6. Mijn overeenkomst bij Tempo-Team eindigt. Wat kan ik nu het beste doen?
  7. Kan ik ook gratis online trainingen volgen als mijn opdracht al is gestopt?
  8. Ik kan thuiswerken, maar wat betekent dit voor mijn reiskostenvergoeding?
  9. Ik heb gehoord dat flexwerkers een vaste tegemoetkoming kunnen ontvangen als zij ontslagen zijn?

1. Welke maatregelen neemt Tempo-Team? 

We zijn een mensenbedrijf: dagelijks werken we voor en met vele mensen. Het zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving staat bij ons voorop.

Voor jou gelden de maatregelen van het bedrijf waar je op dit moment werkt. Wij hebben al die bedrijven gevraagd om ook voor jou als flexwerker passende maatregelen te nemen. Meestal zijn die maatregelen in lijn met die van het RIVM en de overheid. 

Ook bij Tempo-Team volgen we de richtlijnen van het RIVM. We vragen je om deze richtlijnen ook op te volgen. Wijkt je opdrachtgever af van de richtlijnen van het RIVM? Neem dan altijd contact op met je contactpersoon van Tempo-Team.

2. Ik ben verkouden maar ik voel me niet ziek, moet ik mij ziekmelden?

Bij milde verkoudheidsklachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, keelpijn, lichte hoest, verhoging tot 38 graden celsius meld je je niet ziek. Je mag ook niet naar het werk komen. Neem contact op met je contactpersoon van Tempo-Team om te kijken of thuiswerken een mogelijkheid is. Als je je beter voelt en 24 uur lang geen gezondheidsklachten hebt gehad, kun je weer aan het werk. Als thuiswerken geen mogelijkheid is kun je samen met je contactpersoon van Tempo-Team kijken naar een oplossing. 

Omdat we een beroep hebben gedaan op de NOW, gaan we je loon doorbetalen over de uren die jij niet hebt kunnen werken door de coronacrisis.

3. Ik ben ziek, wat moet ik doen?

Als je ziek bent (hoger dan 38 graden celsius), kun je niet werken. Je meld je ziek zoals je dit altijd gewend bent. ‌Als je een uitzendovereenkomst hebt in fase‌ ‌A‌ ‌ontvang je ‌na‌ ‌twee‌ ‌wachtdagen‌ ‌(waarvan‌ ‌één‌ ‌dag‌ ‌is‌ gecompenseerd‌ ‌in‌ je ‌uurloon)‌ ‌een‌ ‌ziektewetuitkering‌ ‌van‌ ‌het‌ ‌UWV,‌ ‌met‌ een ‌aanvulling‌ ‌tot‌ ‌90% van je laatstverdiende loon.‌ Heb je een arbeidsovereenkomst in fase B of‌ ‌C‌ dan ‌krijg je ‌na‌ ‌één‌ ‌wachtdag‌ ‌de‌ ‌ziekte-uren‌ ‌door‌ ons betaald‌.

4. Een gezinslid en/of huisgenoot is ziek, mag ik nog wel naar mijn werk?

Ook hierin volgen wij de richtlijnen van het RIVM

Heeft een gezinslid en/of huisgenoot verkoudheidsklachten (neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest en/of verhoging tot 38 graden) en daarbovenop benauwdheidsklachten en/of koorts?  Dan moet het hele huishouden thuisblijven tot iedereen 24 uur geen klachten heeft. Neem contact op met je contactpersoon van Tempo-Team om te kijken of thuiswerken een mogelijkheid is. Is dit niet het geval dan kun je samen met je contactpersoon kijken naar een andere oplossing. 

Omdat we beroep doen op de NOW, gaan we je loon doorbetalen over de uren die jij niet hebt kunnen werken door de coronacrisis.

5. Ik kan gewoon blijven werken, maar ik maak me toch zorgen. Hoe zit het met mijn veiligheid?

Dat jij je goed en veilig voelt op je werkplek is voor ons ontzettend belangrijk. Heb je hier zorgen over, bespreek ze dan met jouw contactpersoon bij Tempo-Team. Samen met jou én je opdrachtgever kijken we naar een oplossing. 

Wat je sowieso zelf kunt doen:

  • Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar
  • Was je handen regelmatig met water en zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze meteen weg
  • Schud geen handen

6. Ik ben niet ziek, maar ik kan niet werken omdat ik geen opvang voor mijn kinderen heb

Het is belangrijk dat iedereen die kan werken, ook gaat werken. We vragen je om thuis goede afspraken te maken over de opvang van kinderen. Mogelijk kan jouw partner wel thuis werken of kan de opvang worden gedeeld. Als dat niet mogelijk is, neem dan contact op met je contactpersoon van Tempo-Team. Maandag 8 juni gaat het basisonderwijs weer volledige dagen open.  

7. Ik ben niet ziek, maar ik kan niet werken omdat ik moet zorgen voor een ziek kind

In dit geval kun je aanspraak maken op kortdurend zorgverlof. Ga hierover in gesprek met je contactpersoon van Tempo-Team. 

Meestgestelde vragen over loon en toeslagen

1. Ik heb gehoord dat Tempo-Team een aanvraag heeft gedaan voor de NOW, wat houdt dat in?

Met een noodpakket aan maatregelen zoals de NOW heeft de overheid er de afgelopen maanden aan bijgedragen om zo goed mogelijk de banen en inkomens van mensen tijdens deze coronacrisis te beschermen. We zijn dankbaar voor deze steun van de overheid. Hierdoor waren wij in staat om flexwerkers/professionals die niet konden werken toch door te betalen tot 21 juni. Op 15 juni heeft Tempo-Team besloten geen gebruik te maken van de tweede ronde van de NOW. We gaan een volgende fase in zonder gebruik te maken van het nieuwe pakket steunmaatregelen. Alle flexwerkers worden hierover persoonlijk geïnformeerd. 

2. Wij vragen geen tweede ronde van de NOW aan. Wat merk ik hiervan?

Als flexwerker van Tempo-Team heb jij je loon t/m 21 juni ontvangen. Ook als je niet of minder kon werken als gevolg van de coronacrisis. Afhankelijk van je contract heeft het eindigen van de NOW verschillende gevolgen. Je contactpersoon van Tempo-Team informeert je hier persoonlijk over.

3. Waarom stopt de NOW?

We zijn dankbaar voor de steun van de overheid die we hebben gekregen in de vorm van de eerste NOW-regeling. Hierdoor waren wij in staat om flexwerkers/professionals die niet konden werken toch uit te betalen. Inmiddels zien we een licht positieve ontwikkeling in de arbeidsmarkt. Tempo-Team gaat de volgende fase in zonder gebruik te maken van het nieuwe pakket steunmaatregelen.

4. Wat als ik onverhoopt niet terug kan keren van mijn vakantie in een ander land? 

Vanaf 15 juni mag je van de overheid op vakantie naar landen binnen Europa met een geel reisadvies. Reizen naar landen buiten Europa wordt sterk afgeraden. Het al dan niet op vakantie gaan is je eigen verantwoordelijkheid. Wanneer je onverhoopt toch in een land (zowel binnen als buiten Europa) vast komt te zitten, neem je verlof (betaald of onbetaald) op. 

5. Kan ik de kosten voor de aanschaf van mondkapjes declareren?

Vanaf 1 juni ben je verplicht een mondkapje te dragen in het openbaar vervoer. Het gaat hierbij om niet-medische mondkapjes. Tempo-Team vergoedt de kosten voor de aanschaf van een mondkapje niet. Wist je dat je ook zelf een mondkapje kan maken? Hoe dat precies moet, lees je op deze website.

6. Mijn overeenkomst bij Tempo-Team eindigt. Wat kan ik nu het beste doen?

Als je de afgelopen 36 weken tenminste 26 weken hebt gewerkt én voor tenminste 5 uur per week werkloos wordt, dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor een WW-uitkering. De weken die je tijdens de coronacrisis niet hebt gewerkt, maar wel loon hebt ontvangen van Tempo-Team, tellen mee als gewerkte weken. Deze uitkering kun je aanvragen bij UWV. Als je niet aan deze voorwaarde voldoet, dan kom je mogelijk in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Deze uitkering kun je aanvragen bij de gemeente waar je woont.

7. Kan ik ook gratis online trainingen volgen als mijn opdracht al is gestopt? 

Kunnen jouw Excel-skills wel een opfriscursus gebruiken? Geen probleem! Je kunt met je Tempo-Team account vandaag nog starten met de gratis cursus Excel. Of één van de honderden andere gratis cursussen die we je aanbieden via GoodHabitz. Misschien zit er wel net díe cursus tussen die je aan je droombaan helpt! Dit kan ook als je opdracht al gestopt is. 

8. Ik kan thuiswerken, maar wat betekent dit voor mijn reiskostenvergoeding?

Of thuiswerken invloed heeft op je reiskosten hangt af van de afspraken met je huidige opdrachtgever. Mocht dit voor jou aan de orde zijn, hoor je dat via je contactpersoon van Tempo-Team. 

9. Ik heb gehoord dat flexwerkers een vaste tegemoetkoming kunnen ontvangen als zij ontslagen zijn?

Ja, dat is een regeling voor flexwerkers die (gedeeltelijk) werkloos zijn geworden en niet voldoen aan de voorwaarden voor WW of bijstand: de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Op de website van UWV lees je wat de voorwaarden zijn om voor de TOFA in aanmerking te komen en kun je een digitale aanvraag doen.