Het coronavirus: veelgestelde vragen voor flexwerkers

Wij blijven bij voorkeur digitaal en telefonisch werken!

Hoi!
Het zijn spannende tijden en we begrijpen dat je hier vragen over hebt. Check voor alle actuele informatie over de maatregelen de site van de overheid. Hieronder lees je de meestgestelde vragen en antwoorden. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met je contactpersoon van Tempo-Team.

De 5 meestgestelde vragen over vaccineren

  1. Mag Tempo-Team Medisch of de opdrachtgever mij vragen of ik ben ingeënt?
  2. Mag Tempo-Team Medisch of de opdrachtgever mij verplichten om me te vaccineren?
  3. Moet ik me laten testen als ik klachten heb nadat ik gevaccineerd ben?
  4. Moet ik me nog aan de maatregelen houden als ik gevaccineerd ben?
  5. Meer weten over vaccineren?

1. Mag Tempo-Team Medisch of de opdrachtgever mij vragen of ik ben ingeënt?

Nee, dat mogen wij niet vragen. Ook mogen wij hier niets over registreren of delen met de opdrachtgever.

2. Mag Tempo-Team Medisch of de opdrachtgever mij verplichten om me te vaccineren?

Nee, jij beslist zelf of jij je laat vaccineren. Wij of de opdrachtgever mogen jou daartoe niet verplichten. Het doel van de vaccinatie is dat jij jezelf beschermt tegen het virus.

3. Moet ik me laten testen als ik klachten heb nadat ik gevaccineerd ben?

Ja, je moet je ook dan laten testen. Na de tweede vaccinatie is ruim 90% van de mensen beschermd tegen corona. De kans dat je corona krijgt na vaccinatie is klein, maar dus wel aanwezig.

4. Moet ik me nog aan de maatregelen houden als ik gevaccineerd ben?

Ja, ook als je gevaccineerd bent blijven alle basisregels gelden.

5. Meer weten over vaccineren?

Wil je meer weten over de vaccinatie tegen COVID-19? bekijk hier de website van de overheid over de vaccinatie.

Wat betekent dit? 

Dit zijn spannende tijden. Het aantal besmettingen met het coronavirus  is te hoog en dit moet  naar beneden. De komende weken wordt duidelijk of de de huidige maatregelen om het virus onder controle te krijgen verder moeten worden aangescherpt. Check voor alle actuele informatie over de maatregelen de site van de overheid. We snappen dat je hier vragen over hebt. Wat betekent deze crisis voor je werk? En wat doet dit met je salaris? Je leest de veelgestelde vragen en antwoorden hier. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met je contactpersoon van Tempo-Team.

Geen zorgen! natuurlijk blijven wij beschikbaar en zetten wij ons in om de dienstverlening te leveren zoals je van ons gewend bent. Voor heel werkend Nederland en zeker in branches waar hulp nu extra hard nodig is. 

De meestgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus ontwikkelt zich steeds verder in Nederland en de maatregelen van de overheid worden steeds verder aangescherpt. Het zijn spannende tijden en we begrijpen dat je hier vragen over hebt. Hieronder lees je de meestgestelde vragen en antwoorden. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met je contactpersoon van Tempo-Team. 

De 10 meestgestelde vragen over het coronavirus en de maatregelen die Tempo-Team neemt

  1. Welke maatregelen neemt Tempo-Team?
  2. Zijn de vestigingen/kantoren van Tempo-Team geopend?
  3. Ik ben verkouden, maar voel me niet ziek. Moet ik mij ziekmelden?
  4. Ik ben ziek, wat moet ik doen?
  5. Een gezinslid/ huisgenoot is ziek. Mag ik naar mijn werk?
  6. Ik kan gewoon blijven werken, maar maak me toch zorgen. Hoe zit het met mijn veiligheid?
  7. Ik ben niet ziek, maar kan niet werken omdat ik moet zorgen voor een ziek kind?
  8. Wat als ik onverhoopt niet terug kan keren van mijn vakantie in een ander land? 
  9. Hoe werk ik op een gezonde manier thuis?
  10. Ik woon in België/Duitsland, maar werk in Nederland. Hoe zit het met thuiswerken in 2022?

1. Welke maatregelen neemt Tempo-Team? 

Tempo-Team is een mensenbedrijf. Dagelijks werken we voor en met vele mensen. En de gezondheid van onze flexwerkers/professionals/adviseurs vinden we heel belangrijk. Voor jou gelden de maatregelen van het bedrijf waar je op dit moment werkt. We hebben al onze opdrachtgevers gevraagd om ook voor jou als flexwerker/professional passende maatregelen te treffen, in lijn met de richtlijnen van het RIVM en de overheid. 

Ook bij Tempo-Team volgen we de richtlijnen van het RIVM. We vragen je om deze richtlijnen ook op te volgen. Wijkt je opdrachtgever af van de richtlijnen van het RIVM? Neem dan altijd contact op met je contactpersoon van Tempo-Team.

2. Zijn de vestigingen/kantoren van Tempo-Team geopend?

Onze vestigingen en kantoren zijn beperkt geopend en uitsluitend beschikbaar op afspraak. Sollicitatiegesprekken organiseren we digitaal.

3. Ik ben verkouden maar ik voel me niet ziek, moet ik mij ziekmelden?

Neem contact op met je contactpersoon van Tempo-Team om te kijken of thuiswerken een mogelijkheid is. Als thuiswerken geen mogelijkheid is, kun je samen met je contactpersoon van Tempo-Team kijken naar een oplossing. Blijf in ieder geval thuis en maak een afspraak voor een coronatest. Als je getest bent en geen corona hebt, kun je weer aan het werk. Mocht je positief getest worden dan ontvang je informatie van de GGD bij de uitslag van de test. 

4. Ik ben ziek, wat moet ik doen?

Als je ziek bent, kun je niet werken. Je meld je ziek zoals je dit altijd gewend bent. ‌Als je een uitzendovereenkomst hebt in fase‌ ‌A‌ ‌ontvang je ‌na‌ ‌twee‌ ‌wachtdagen‌ ‌(waarvan‌ ‌één‌ ‌dag‌ ‌is‌ gecompenseerd‌ ‌in‌ je ‌uurloon)‌ ‌een‌ ‌ziektewetuitkering‌ ‌van‌ ‌het‌ ‌UWV,‌ ‌en een ‌aanvulling‌ ‌tot‌ ‌90% van je laatstverdiende loon.‌ Heb je een arbeidsovereenkomst in fase B of‌ ‌C‌ dan ‌krijg je ‌na‌ ‌één‌ ‌wachtdag‌ ‌de‌ ‌ziekte-uren‌ ‌door‌ ons betaald‌.

5. Een gezinslid en/of huisgenoot is ziek, mag ik nog wel naar mijn werk?

We volgen hierin de richtlijnen van het RIVM. Heeft een gezinslid en/of huisgenoot naast milde klachten ook last van koorts en/of benauwdheid? Dan blijven alle huisgenoten thuis tot de testuitslag. Wanneer hij/zij geen corona heeft, mag je weer naar je werk.

6. Ik kan gewoon blijven werken, maar ik maak me toch zorgen. Hoe zit het met mijn veiligheid?

We vinden het belangrijk dat je je goed en veilig voelt op je werkplek. Neem contact op met je contactpersoon bij Tempo-Team om je zorgen te bespreken. Samen met de opdrachtgever kunnen we kijken naar een oplossing.

7. Ik ben niet ziek, maar ik kan niet werken omdat ik moet zorgen voor een ziek kind

In dit geval kun je mogelijk aanspraak maken op kortdurend zorgverlof. Ga hierover in gesprek met je contactpersoon van Tempo-Team. 

8. Wat als ik onverhoopt niet terug kan keren van mijn vakantie in een ander land? 

Op de website van Rijksoverheid staat het volgende: ‘Reis alleen naar landen met een groen of geel reisadvies. Naar welk land u ook gaat, u kunt er te maken krijgen met coronamaatregelen zoals een quarantaine- of testplicht. Ook kan de situatie in een land snel veranderen. Houd daarom altijd het reisadvies in de gaten’. Alle informatie van Rijksoverheid rondom reizen vind je hier. 

Ga je toch op vakantie naar het buitenland? Dan is dat op eigen verantwoordelijkheid. Wanneer je onverhoopt in een land (zowel binnen als buiten Europa) vast komt te zitten of bij terugkeer niet in staat bent om te werken (bijvoorbeeld omdat je vanwege het verblijf in het buitenland in thuis quarantaine moet en niet thuis kan werken), moet je verlof (betaald of onbetaald) opnemen. 

9. Hoe werk ik op een gezonde manier thuis?

We vinden het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt, ook als je thuis werkt. Hier vind je inspiratie. 

10. Ik woon in België/Duitsland, maar werk in Nederland. Hoe zit het met thuiswerken in 2022?

Tijdens ‘corona’ hebben Nederland, Duitsland en België een tijdelijke corona-thuiswerkregeling afgesproken. Vanaf 2022 vervalt deze regeling voor grensarbeiders. Hoewel Nederland, Duitsland en België momenteel zoeken naar een structurele oplossing voor grensarbeiders die thuiswerken, is deze oplossing er nog niet. Het kan dus mogelijk zijn (als er geen nieuwe regeling is afgesproken)  dat je wellicht vanaf 1 januari 2022 niet meer thuis kunt werken als je in België of Duitsland werkt en in Nederland woont.