Wat is een functieprofiel en wat is een vacaturetekst?
Heel simpel: een functieprofiel is het lijstje met eigenschappen (bijv: creatief), vaardigheden (bijv: goed in plannen en organiseren) en competenties (bijv: stressbestendigheid) die de kandidaat moet hebben.
Een vacaturetekst is een omschrijving van wat voor werk je gaat doen, wat voor persoon er wordt gezocht, hoe een werkdag eruitziet en is vooral om kandidaten enthousiast te maken.
Beide onderdelen maken samen een complete vacature. Het is dus de bedoeling dat een functieprofiel je vacaturetekst ondersteunt, zodat sollicitanten weten of ze geschikt zijn en moeten solliciteren!
Wat staat er in een functieprofiel?
Er zijn een aantal onderdelen noodzakelijk in een functieprofiel. Hierin beschrijf je sowieso:
-
Welke eigenschappen, vaardigheden en competenties zijn belangrijk?;
-
Het dienstverband: aantal uren dat je werkt, vast of tijdelijk contract;
-
Niveau waarop je geschoold moet zijn;
-
De werkervaring die je nodig hebt;
-
Branche waarin de functie zich bevindt;
-
Een salarisindicatie;
-
De functieomschrijving: taken die bij een functie horen (duh).
Als je al deze elementen toevoegt in een functieprofiel, begrijpen de meeste mensen welk personeel je wilt werven. Maar het is nóg leuker om door middel van visuele aantrekkelijkheid en originaliteit je eigen draai aan een functiebeschrijving te geven.
Benieuwd naar wat voorbeelden? Geven we graag! Check het voorbeeld hieronder en bekijk ook onze veelvoorkomende functieprofielen.
Voorbeeld van een goed functieprofiel
Een goed functieprofiel draait niet om de feiten heen. Zoals het voorbeeld hieronder! Links lees je de vraag en rechts hoe je deze concreet beantwoordt.
Wie zoek ik? Maak je functieprofiel concreet!
Het is goed om van tevoren te bedenken wie je precies zoekt (bijv. hoe heet de functie, wat voor competenties moet iemand hebben om aangenomen te worden). Hierdoor filter je sneller de mensen eruit die ongeschikt zijn.
Wat vaak gebeurt bij het schrijven van een functieprofiel, is dat een takenpakket vaag blijft. Als je een functieomschrijving gaat schrijven is het daarom goed om concrete voorbeelden te gebruiken die echt omschrijven hoe de werkdag van je werknemer eruitziet. Dit maakt de vacature aantrekkelijk en duidelijk. De sollicitanten weet zo precies wat ze kunnen verwachten als ze worden aangenomen.
Bekijk hieronder wat je wel en beter niet in je functieomschrijving kan zetten:
Zo houd je de tekst lekker levend en ziet de sollicitant concreet hoe de dagen eruitzien. Dat wil je, want zo weet een nieuwe medewerker precies wat ‘ie wel en niet kan verwachten. En dat maakt de kans op personeelsverloop weer een stukkie kleiner, handig!
Geen tijd om zelf een functieprofiel op te stellen? Plaats hier gratis je vacature online en wij fixen het voor je!
Wat bied ik aan als werkgever?
Denk ook aan wat jij als werkgever aanbiedt. Dit is het punt waarop je gaat nadenken over welke arbeidsvoorwaarden je wilt en mag bieden. Bij een salesfunctie kan dit bijvoorbeeld een auto van de zaak zijn. Maar denk ook eens aan arbeidsvoorwaarden die bijdragen aan werkplezier, zoals flexibele werktijden, de vrijheid om thuis te werken, (door)groeimogelijkheden of trainingen. En wat dacht je van de leukste teamuitjes, lunchsessies of workations?! Hiermee laat je zien dat jij om je werknemers geeft, en dat is een dikke plus!
Natuurlijk hoort hier ook het salaris bij. Hoe bepaal je het salaris? Het is goed om te checken welk salaris passend is en wat je concurrenten doen. Maar bedenk ook wat je kwijt wilt en kunt aan een medewerker. Om te zien wat een gemiddeld inkomen is voor een functie, bekijk dan ons overzicht van gemiddelde salarissen.
De meest voorkomende bonussen zijn:
Een bonus kan soms ook een secundaire arbeidsvoorwaarde zijn, zoals een auto van de zaak, reiskostenvergoeding of een bedrag voor een opleiding. Zorg als werkgever dus voor een goede balans tussen het werk dat je vraagt en de arbeidsvoorwaarden die je daarvoor teruggeeft. Zo blijven je medewerkers hun stinkende best doen!
👉 Lees meer: welke 5 toffe secundaire arbeidsvoorwaarden kun jij bieden?
Wees creatief! Een originele functiebeschrijving spreekt de juiste kandidaat aan
Gebruik de eigen tone of voice die past bij jouw bedrijf. Ben je bijvoorbeeld een softwarebedrijf en zoek je een IT-koning? Gebruik dan de moeilijkste termen die alleen de mensen die je zoekt snappen. Zo ga je ook nog eens gericht te werk.
Ook helpt het om zo’n omschrijving visueel aantrekkelijk te maken. Zeker wanneer je op zoek bent naar bijvoorbeeld een designer. Draai vooral niet om het functieprofiel heen, kandidaten willen gelijk weten waar ze aan toe zijn als ze op zoek zijn naar een baan. Zo hoef je ook minder sollicitanten af te wijzen!
Schrijf je functieprofiel in een anticiperende stijl. Hier begin je mee door in de toekomst te kijken. Welke doorgroeimogelijkheden zijn er nu en in de toekomst? Door hier alvast van tevoren over na te denken, geef je potentiële kandidaten veel meer perspectief en reageren ze sneller.
-
Je laat hiernaast ook zien dat het een functie voor langere tijd is en dat je toekomstige werknemer in goede handen is;
-
Je toont dat je gelooft in de kracht van iemand en diegene graag ziet groeien;
-
Je zorgt dat alleskunners ook reageren op jouw vacature, doordat er doorgroeimogelijkheden zijn en wellicht kans op een eigen functie.
Ook spreek je een jongere generatie aan door de functietitel creatief in te steken:
-
De koning van eerste indrukken: receptionist;
-
Vakverzorger: vakkenvuller;
-
Webtovenaar: iemand die heel goed is in programmeren;
-
Geldbaas: accountmanager;
-
Personal shopper: zo heet een orderpicker in het magazijn van Picnic;
-
Servicekanon: servicemedewerker.
En zo zijn er nog een heleboel te bedenken. Wees creatief! Hiermee laat je mensen lachen en het is een goede ijsbreker als ze op gesprek komen.
Vergeet dit niet in de functiebeschrijving
Veel bedrijven vergeten dat ze tegen een nieuwe generatie praten die nu aan het werkleven begint. Deze generatie houdt van een informele sfeer en niet te serieus. Als bedrijf is het een goed idee om je hier op aan te passen, al ben je natuurlijk niet altijd naar een Gen Z’er op zoek. 😉
Heb je wel een startersfunctie openstaan? Dan is het belangrijk om uit te leggen dat er doorgroeimogelijkheden zijn en of het eventueel om een traineeship gaat. Discrimineren op leeftijd mag natuurlijk niet. Als je een meer ervaren iemand zoekt, is het belangrijk om te praten over een vast contract. Denk dus goed over je ideale sollicitant na!
3 redenen waarom een functieprofiel de beste werknemer oplevert
-
Stok achter de deur: het opstellen van een functieprofiel laat je nadenken over welke kennis, ervaring en eigenschappen een kandidaat moet bezitten. Dit helpt je door de jungle aan cv’s heen en zorgt dat je sneller begint met het schrijven van een vacaturetekst (en vervolgens aan de sollicitatiegesprekken). Zo heb je 1000x sneller iemand aangenomen 😉;
-
Je hebt een doelwit: met dit profiel weet je ook gelijk wat de leidraad gaat zijn in de vacature en het sollicitatiegesprek;
-
Bespaart tijd en geld: iemand die geïnteresseerd is in jouw bedrijf en de vacature weet gelijk of ‘ie geschikt is voor de baan. Je bent dus veel minder tijd kwijt met het screenen van de sollicitanten!
Hulp nodig bij het opstellen van een functieprofiel?
Denk jij nou, zo’n recruitmentproces kost me te veel tijd? Wij helpen honderden bedrijven met het vinden van de juiste kandidaten en stellen in no-time hét
perfecte functieprofiel op voor jouw vacature. Naast het maken van een spetterend functieprofiel, helpen we je nog op veel andere manieren met je recruitment! Tot zo!
Schakel Tempo-Team in