Competenties en vaardigheden ontwikkelen doe je zo!

Competenties zijn vaardigheden die je tijdens je studie en (bij)banen hebt opgedaan. Gaat er een (school)belletje rinkelen? Competenties zijn als roze koek: werkgevers smullen ervan! Super, want competenties kun je leren. Écht, ook een laatkomer kan op tijd komen. Voel jij je aangesproken ;-)? Lees dan vooral even verder. Want zo laat jij je potentiële werkgever happen.

Welke competenties wil jij ontwikkelen?

Het begint allemaal al tijdens je zoektocht naar een nieuwe job. Je komt superveel vacatures tegen met uiteenlopende functie-eisen. Van teamplayer tot ultieme planner. Denk jij: ‘Uhhhhh, die competenties heb ik niet onder de knie’ en ‘laat maar’? Vanaf nu niet meer: alles valt te leren! Je moet alleen weten hoe. 

Deze competenties kom je waarschijnlijk regelmatig tegen in de functieomschrijving van een vacature. Je moet:

  • Stressbestendig zijn;
  • Leiderschap tonen;
  • Zelfstandig werken;
  • Kritisch oog hebben;
  • Organisatie skills hebben;
  • Punctueel zijn.

We hebben een plannetje ontwikkelt, zodat je deze competenties en vaardigheden kan leren. Reageer dus gewoon effe op de vacature als je meer leiderschap wilt tonen, overtuigender wilt communiceren of wat vaker op tijd wilt komen. Hoppa!

Persoonlijk ontwikkelplan voor competenties 

Je leert alleen iets door het te doen. Lekkere tegeltjeswijsheid en supercliché, maar oh zo waar. Je komt een vacature tegen die jou op het lijf is geschreven, alleen: één van de eisen is dat je leidinggeef-skills moet hebben. Je hebt net een jaar werkervaring en die competentie beheers je nóg niet. Top! Ga juist op zoek naar een functie waar je de kans krijgt om dit te ontwikkelen. Kun je alle andere eisen wel afvinken. Lekker! Ga er dan gewoon voor. En wel zo:

Leer leidinggeven ✔️

Een goede leider beschikt over meerdere eigenschappen: luisteren, inspireren, motiveren, verbinden, aansturen, snel schakelen en beslissen. Nog nooit leiding gegeven en solliciteer je op een leidinggevende functie? Laat dan zien dat je de andere eigenschappen wel onder de knie hebt en graag de kans krijgt om een grote groep aan te sturen. Komt ‘ie weer: dit leer je alleen door te doen. Lekker, toch?

Zelfstandig werken ✔️

Solliciteer jij op een positie waarbij je grotendeels zelfstandig moet werken? Ben je een echte teamplayer en heb je meer ervaring met in groepsverband werken, dan in je uppie? Creëer dan juist de kans om te laten zien wat jij in huis hebt. Bluf jezelf door het sollicitatiegesprek als dit aan bod komt. Ben je eenmaal binnen en wordt er gevraagd wie een coördinerende rol op zich wilt nemen? Spring dan naar voren. ‘Joehooeee, hier ben ik!’ Laat zien dat je het kan!

Plannen en organiseren ✔️

We vergeten allemaal wel eens een verjaardag of zien die ene taak in onze agenda over het hoofd. Ook jij kan georganiseerder worden - stapje voor stapje. Hoe toon je nu aan dat je dit wel in je hebt tijdens je sollicitatiegesprek? Nou, plannen zit ‘m ook in de kleine dingen, zoals een uitje met vriendinnen wat jij hebt georganiseerd. 

Eenmaal binnen is stap 1 letterlijk een stap naar voren zetten als er wordt gevraagd wie de boodschappen gaat doen voor de vrijmibo. Kleine stapjes waardoor je het vertrouwen wekt van collega’s dat ze dat wel aan jou kunnen overlaten. 

Kritischer zijn ✔️

‘Ah wat leuk!’. ‘Mmm, nee hoor doe je echt goed.’ Zeg jij dit vaak? Of rond jij zelf je werk af zonder er met een kritische blik naar te kijken? Je kan kritisch, maar ook té kritisch zijn. Verschil zit ‘m in hoe je naar je eigen werk en dat van een ander kijkt. Je hoeft je collega niet af te katten, maar je kan wel nieuwe inzichten geven. Laat jezelf wat meer horen en kritisch zijn komt vanzelf. Jouw mening doet er ook toe!

Stressbestendig zijn ✔️

Werken onder druk, direct opdrachten afronden en snel schakelen. Mmmm, zou jij jezelf nog niet zo omschrijven? Binnenkort wél! Dus staat dit in de functieomschrijving? Reageer er dan gewoon op. Ieder mens ervaart stress, sterker nog! Met een beetje stress krijgen de meesten juist hun werk af. Laat het lekker op je afkomen. 

Effectiever communiceren ✔️

‘Huh, wat bedoel je?’ Communiceren kun je leren! En al voordat je gaat solliciteren. 

Dat je op gesprek mag komen is al de eerste stap. Laat maar zien aan een toekomstige werkgever waarom hij jou moet kiezen. Laat je stem horen, en show dat je werkt aan je communicatie skills. Een open houding staat ook voor een positieve vorm van communiceren. 

Afspraken nakomen ✔️

Sta jij erom bekend dat je altijd, maar ook echt altijd, te laat komt? Punctualiteit is zeg maar, niet echt jouw ding. Tsja, toch wil je daar beter in worden. Hoe je dat doet? Door op tijd te komen op je sollicitatiegesprek. Zo simpel is het! En probeer je gedrag aan te passen. Dit kan door de tijd op je telefoon of horloge eerder te zetten of door wekkers te zetten zodat je op tijd van huis vertrekt. Het resultaat: je komt al je afspraken na!

Begin vandaag nog, let’s go!

Welke competenties wil jij ontwikkelen? Maak een planning - bonuspunten als plannen en organiseren één van je competenties is 😉. En schrijf op welke competenties je onder de knie wilt krijgen. Op welke functie solliciteer je? Kun je de competentie daar ontwikkelen of moet je eerst ergens anders beginnen om door te groeien? Het is mooi om een doel voor ogen te hebben, zodat je weet waar je het voor doet. Over 20 jaar directeur worden van een basisschool of een eigen onderneming starten? Supertof! Banen blijven zich in een rap tempo ontwikkelen: digitalisering, robotisering, en nog meer ‘-seringen’. Het houdt niet op, jij ook niet. Dus, hoppa aan de bak!

Anderen lazen ook: